Ontsteking vertragen?

Jeroen L

blaat member
Ik wil misschien zelf een goede begrenzer bouwen, maar kan het vermogen gewoon genoeg geknepen worden door de ontsteking te vertragen zodat de vonk veel te laat komt of krijg je dan rare dingen zo als knallen uit de uitlaat en keerringen die eruit geblazen worden? Waarschijnlijk wel he, maar wat is ongeveer het maximum aantal graden vertraging dat er nog een vonk mag komen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb zo'n morse ding maar die werkt niet bij mijn zenith. Heb al ff een nieuwe geprobeerd maar die deed precies hetzelfde dus hij is niet verrot. En andere begrenzers hebben gewoon schakelaars en daarbij hoor je de scooter duidelijk begrenzen.
 
Je hoort het altijd als er een begrenzer op staat bij een scooter, je kunt hem alleen begrenzen door het toerental te vertragen...

Tja, ik zou niet weten hoeveel graden vertraging er in zou zitten voordat je irri bijverschijnselen krijgt...

Greetz.
 
je gaat i.i.g. rare verschijnselen krijgen. waarom zul je zelf wel kunnen beredeneren enzo.

je moet gewoon iets fixen waardoor ie bijvoorbeeld maar de helft van de ontstekingspulsen doorgeeft. 1 nadeel waar laat je die xx kV die door je bougiekabel komt als ie niet moet ontsteken
smile.gif
 
Ja overslaan kan ook maar dan gaatie lekker staan pruttelen, dan is het wel duidelijk dat er een begrenzer is. Maar ik ga wel gewoon een keer uitproberen wat er gebeurt bij het vertragen, ergste wat er kan gebeuren is dat me cdi doorbrand of de motor explodeert, haha maar dat zal ook wel meevallen.
Zo'n cdi(Capacitive Discharge Ignition, ofzo) werkt trouwens met een condensator(zit in de cdi) die tussen de vonken door opgeladen wordt, ben ik net achter gekomen na wat speurwerk op internet. Als er een vonk moet komen ontlaadt hij de condensator naar de bobine en dan komt er pas een x Kv spanning en een vonk door de stroompiek (ipv stroomUITVAL bij systemen zonder cdi). Dus als hij geen vonk geeft blijft de condensator gewoon opgeladen en gebeurt er verder nix bijzonders, een condensator neemt trouwens gewoon niet meer lading op als hij eenmaal op spanning is gekomen.
 
ik weet het
smile.gif
je bouwt een relais in met een kut hoe heet zo'n ding....

pulsgenerator
smile.gif
en die laat je op een bepaald "toerental" lopen
smile.gif
 
als je nu een condensator hebt waarbij het bv. 2x zo lang duurt voordat hij opgeladen is zou je die dan niet gewoon erbij kunnen zetten in de CDI?

[This message has been edited by Gijshouwen (edited 26 March 2001).]
 
Originally posted by Ruud:
ik weet het
smile.gif
je bouwt een relais in met een kut hoe heet zo'n ding....

pulsgenerator
smile.gif
en die laat je op een bepaald "toerental" lopen
smile.gif

Ja maar als dat niet synchroon loopt met het toerental kun je op elk punt ontstekingen krijgen en dat gaat dan in elk geval fout.
Ik dacht meer aan een digitale schakeling die de tijd tussen 2 pickup pulsen telt en dan deelt door een instelbaar getal (bijvoorbeeld 36 voor 10 graden) en dan dat getal aftelt en dan pas een puls doorgeeft aan de cdi. Kun je zelfs die 1e teller gebruiken om het toerental weer te geven. En als je in plaats van x graden te wachten 360-x graden wacht kun je zelfs de ontsteking vervroegen maar dat vind ik niet zo'n goed plan want als je teveel vervroegt krijgt je krukas grote klappen.
 
Originally posted by Gijshouwen:
als je nu een condensator hebt waarbij het bv. 2x zo lang duurt voordat hij opgeladen is zou je die dan niet gewoon erbij kunnen zetten in de CDI?

[This message has been edited by Gijshouwen (edited 26 March 2001).]
Die cdi zit helemaal dicht en volgegoten met plastic, dus daar kun je weinig aan doen geloof ik. Maar een grotere condensator zou misschien wel kunnen zorgen dat je scooter niet zoveel toeren meer kan maken. Beter kun je een condensator en variabele weerstand tussen de pickup draad en aarde hangen, en dan heb je bijna de standaard goedkope toerenbegrenzer, maar die dingen kunnen je ontsteking doorbranden als je hem op te hoge toeren aanzet.
 
Nou dat vertragen van de ontsteking zal toch wel niet de manier zijn want dan gaatie denk ik bij nader inzien toch moeilijk lopen 4takten. Ik denk dat zo'n begrenzer toch gewoon de ontsteking vervroegt. Ik heb toch ook maar zo'n creco 12 standen ding gekocht, werkt toch best wel goed, lekker simpel alleen klote van die verschillende standen, maar daar zal ook wel wat aan te doen zijn als je hem opensloopt en een weerstandje vervangt voor een variabele weerstand ofzo. En misschien dat ik dat morse ding er wel aan vast knutsel met een relais zodat ik niet meer die klote schakelaar heb.
De hoogte van je uitlaatpoort zal ook wel bepalen hoe ver je de ontsteking kunt vervroegen zonder knallen uit je uitlaat ofzo. Ik begrijp het ook niet echt. Zou een keer die pulsen met een oscilloscoop moeten bekijken maar zo'n ding koop je ook niet ff alleen om je pickup te bekijken...
rolleyes.gif


Originally posted by Bart:
Ik snap weinig van begrenzers. Ik had eerst een getunede 50 euro op mijn mijn mb. De begrenzer was ingesteld en hij werd bij 7000 rpm begrensd. Het liep erg goed, geen gestotter met begrenzer. Maar toen kwam er een 70 polini op. Dat ding had een veel bredere powerband, en veel meer kracht. Hij begon te stotteren en er kwamen knallen uit mijn uitlaat enz. De begrenzer was niet meer af te stellen. Nou heb ik weer de eurokit erop, en de begrenzer is weer goed afgesteld, niks meer van knallen enz. Ik denk dat het ook met je setup te maken heeft. De eurokit werd begrensd voordat hij in zijn powerband kwam, en de polini werd in zijn powerband begrensd. Ik denk dat dat ermee te maken heeft.
 
Ik snap weinig van begrenzers. Ik had eerst een getunede 50 euro op mijn mijn mb. De begrenzer was ingesteld en hij werd bij 7000 rpm begrensd. Het liep erg goed, geen gestotter met begrenzer. Maar toen kwam er een 70 polini op. Dat ding had een veel bredere powerband, en veel meer kracht. Hij begon te stotteren en er kwamen knallen uit mijn uitlaat enz. De begrenzer was niet meer af te stellen. Nou heb ik weer de eurokit erop, en de begrenzer is weer goed afgesteld, niks meer van knallen enz. Ik denk dat het ook met je setup te maken heeft. De eurokit werd begrensd voordat hij in zijn powerband kwam, en de polini werd in zijn powerband begrensd. Ik denk dat dat ermee te maken heeft.
 
Back
Top