Onregelmatige vonk 4V LX

Wat dat betreft ben ik het met je eens....
Maar aan de andere kant is raar een veel genoemd iets uit de vele probs die mensen hier ervaren.

Wees er dus zeker van dat alles klopt en overeen komt!

Zou ook niet meer proberen te starten, vanwege het feit dat hij het ene moment goed vonkt!
Niet dat je dit deed, maar meer om te voorkomen dat er onherstelbare schade optreed mocht je dit proberen.
(is ver gezocht, maar voorkomen is beter dan genezen in dit geval!)

Het leven is al duur zat!

Edit:Ter info: Het systeem op de Pia en Vespa's met elektronisch aangestuurde carburateur noemt men het SIS systeem.
Niet te verwarren met het SAS systeem!
Nogmaals bedankt! Ben erg te spreken over de hulp op dit forum. Ik ga alles nog eens heel goed nalopen. Ik zou het nog wel even laten weten.
 
Persoonlijk vind ik 1,3 Ohm toch wel erg hoog.
Bij 1 Ampere wordt de massa van het blok toch al opgetild met 1,3 Volt, me 2 ampere al met 2,6 Volt, etc, etc....
Dus ook het massapunt van de pickupspoel waardoor de thyristor in de cdi kan blijven open staan en zicht de condensator in de cdi zich niet kan opladen.
Een variërende weerstand kan ook duiden op een los of slecht contact.

Wat je wellicht eens zou kunnen proberen is, tijdelijk bij wijze van proef, een extra stuk draad aansluiten tussen de min-pool van de accu en een blank stuk metaal van je blok.

Start je scooter dan elektrisch wel goed, weet je in ieder geval zeker dat je blok een massaprobleem heeft.
Hoi,
Nog een vraagje als dat mag :)
Ik ben erachter dat als mijn zuiger op TDC staat, dat het vliegwiel niet correct zit.

Als ik namelijk de markering op het vliegwiel precies op de pickup zet, staat mijn zuiger niet op TDC. Kan ik mijn ontsteking vervroegen ofzo?
 
Wat dat betreft ben ik het met je eens....
Maar aan de andere kant is raar een veel genoemd iets uit de vele probs die mensen hier ervaren.

Wees er dus zeker van dat alles klopt en overeen komt!

Zou ook niet meer proberen te starten, vanwege het feit dat hij het ene moment goed vonkt!
Niet dat je dit deed, maar meer om te voorkomen dat er onherstelbare schade optreed mocht je dit proberen.
(is ver gezocht, maar voorkomen is beter dan genezen in dit geval!)

Het leven is al duur zat!

Edit:Ter info: Het systeem op de Pia en Vespa's met elektronisch aangestuurde carburateur noemt men het SIS systeem.
Niet te verwarren met het SAS systeem!
Heb alles nagekeken en kwam er achter dat mijn zuiger niet op TDC staat als ik de markeringen op het vliegwiel op tijd zet via de koelkap. Mijn zuiger staat dan ongeveer een halve cm voor TDC. Heb je een idee hoe ik dit kan fixen?
 
Hoi,
Nog een vraagje als dat mag :)
Ik ben erachter dat als mijn zuiger op TDC staat, dat het vliegwiel niet correct zit.

Als ik namelijk de markering op het vliegwiel precies op de pickup zet, staat mijn zuiger niet op TDC. Kan ik mijn ontsteking vervroegen ofzo?
Ik weet niet hoe dit bij jouw scooter zit maar bij de meeste scooters zet je de T-markering op het vliegwiel niet gelijk met de pickupspoel maar tegenover een nokje of markering van je carter.

De pickupspoel wordt een aantal graden voor het TDC geactiveerd, de CDI/ECU bepaald uiteindelijk het daadwerkelijk ontsteekmoment, rekening houdende met oa het toerental.

Wanneer de pickupspoel dus wordt geactiveerd is de zuiger nog een aantal graden voor het TDC.

Zo bedoel ik dus:
timing7dc.jpg
 
Ik weet niet hoe dit bij jouw scooter zit maar bij de meeste scooters zet je de T-markering op het vliegwiel niet gelijk met de pickupspoel maar tegenover een nokje of markering van je carter.

De pickupspoel wordt een aantal graden voor het TDC geactiveerd, de CDI/ECU bepaald uiteindelijk het daadwerkelijk ontsteekmoment, rekening houdende met oa het toerental.

Wanneer de pickupspoel dus wordt geactiveerd is de zuiger nog een aantal graden voor het TDC.

Zo bedoel ik dus:
timing7dc.jpg
Bedankt! Maar op mijn scooter heb ik een markering op mijn koelkap. Maar moet de zuiger op TDC staan voor een correcte timing? Ik hoor hier namelijk verschillende verhalen over. Sommige beweren dat je zuiger iets voor TDC moet staan namelijk.
 
Even voorop gesteld, ik heb niet alle vorige bijdrages gelezen maar ik vraag me af wat je wilt bewerkstelligen met die vragen over de timing.

Ook al zou de timing helemaal off zijn, dan nog moet je een regelmatige vonk krijgen.
Deze vonk komt weliswaar dan niet op het juiste tijdstip maar vonk moet wel goed en regelmatig zijn.

Waarom die vragen over de timing, is er dan gerommeld met de timing ketting of nokkenastandwiel?

Zo niet, lijkt het me sterk dat de timing niet in orde zou zijn.
Als de timing dusdanig off zou zijn, zou de kans groot zijn dat de zuiger de kleppen heeft geraakt maar ik ga ervan uit dat je nog steeds voldoende compressie hebt, toch?

Verder als de zuiger tdc staat moet het nokkenastandwiel staan zoals op jouw foto van je post nr 37, maw de beide gaatjes in het nokkenastandwiel parallel aan de bovenkant van de cilinderkop en het lijntje op het nokkenastandwiel 90 graden (haaks) tov de bovenkant van de cilinderkop.
Op dat moment moet ook het vliegwiel in de juiste positie staan, wat dit ook maar wezen mag, want ik kom niet goed wijs uit het plaatje van Floris, in zijn post nr 38.
Hier lijkt het erop dat de T-mark op het vliegwiel dan overeen moet komen met het lijntje op de pickupspoel.

Als je een onregelmatige vonk hebt heeft dit niks, maar ook echt niks te maken, met de timing.

Je moet dan eerder denken aan alle elektrische onderdelen van je ontsteking.

dus met:
  • Spanning die wordt aangeboden op de ECS komende van accu/spanningsregelaar.
  • Pickupspoel.
  • ECS.
  • Bobine.
  • Bougiekabel.
  • Bougiedop.
  • Massa van je motorblok, je ECS, je bobine en je pickupspoel.
  • Verder alle elektrische verbindingen tussen alle hierboven genoemde onderdelen dus inclusief alle connectoren
 
Even voorop gesteld, ik heb niet alle vorige bijdrages gelezen maar ik vraag me af wat je wilt bewerkstelligen met die vragen over de timing.

Ook al zou de timing helemaal off zijn, dan nog moet je een regelmatige vonk krijgen.
Deze vonk komt weliswaar dan niet op het juiste tijdstip maar vonk moet wel goed en regelmatig zijn.

Waarom die vragen over de timing, is er dan gerommeld met de timing ketting of nokkenastandwiel?

Zo niet, lijkt het me sterk dat de timing niet in orde zou zijn.
Als de timing dusdanig off zou zijn, zou de kans groot zijn dat de zuiger de kleppen heeft geraakt maar ik ga ervan uit dat je nog steeds voldoende compressie hebt, toch?

Verder als de zuiger tdc staat moet het nokkenastandwiel staan zoals op jouw foto van je post nr 37, maw de beide gaatjes in het nokkenastandwiel parallel aan de bovenkant van de cilinderkop en het lijntje op het nokkenastandwiel 90 graden (haaks) tov de bovenkant van de cilinderkop.
Op dat moment moet ook het vliegwiel in de juiste positie staan, wat dit ook maar wezen mag, want ik kom niet goed wijs uit het plaatje van Floris, in zijn post nr 38.
Hier lijkt het erop dat de T-mark op het vliegwiel dan overeen moet komen met het lijntje op de pickupspoel.

Als je een onregelmatige vonk hebt heeft dit niks, maar ook echt niks te maken, met de timing.

Je moet dan eerder denken aan alle elektrische onderdelen van je ontsteking.

dus met:
  • Spanning die wordt aangeboden op de ECS komende van accu/spanningsregelaar.
  • Pickupspoel.
  • ECS.
  • Bobine.
  • Bougiekabel.
  • Bougiedop.
  • Massa van je motorblok, je ECS, je bobine en je pickupspoel.
  • Verder alle elektrische verbindingen tussen alle hierboven genoemde onderdelen dus inclusief alle connectoren
Bedankt. Blok heeft nog steeds voldoende compressie. Timing moet gewoon kloppen. Mijn zorgen gingen er meer naar uit dat de zuiger niet precies op TDC staat.
 
Back
Top