Onregelmatige vonk 4V LX

Tibbo

New Member
Beste allen,

Ik heb een Vespa LX 4T 4V. Hier heb ik laatst een 80cc Malossi kit met Malossi nokkenas op gemonteerd. Nadat ik het blok weer had terug geplaatst vonkt die heel onregelmatig (hij vonkt niet bij elke rondgang van het blok) Daarnaast is de vonk veel groter dan dat die hoort te zijn.

Een andere bougie + bougiekabel verhielp het probleem ook niet. Verder heb ik de scooter wel goed op tijd gezet. Dit heb ik meerdere malen gecheckt. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Dat zou me enorm helpen! Alvast bedankt!


Grt, Tim
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor je snelle reactie! Zover ik weet moet de massaverbinding goed zijn. Enig idee hoe ik dit voor de zekerheid zou kunnen checken?
 
Met een multimeter op het laagste Ohm-bereik.
Meten tussen min-pool van de accu en een blank stuk metaal van je motorblok.
Weerstand mag niet meer zijn dan, laat zeggen, 0,3 Ohm.

De reden waarom kun je lezen in post #4.
 
Last edited:
Reuze bedankt! Dan ga ik dit eerst maar is proberen. En anders kan ik vast wat afstrepen van wat het zou kunnen zijn. Fijne dag verder!
 
Heb een multimeter gekocht, en ben gelijk aan de gang gegaan. Ik kreeg een meting van .000 is dit correct voor de massa?
Post automatically merged:

Inderdaad op zondag zijn niet veel winkels open.
Dus eentje lenen of tot morgen (middag) wachten.
Het hoeft geen precisie instrument te zijn, de multimetertjes van de Action voor 4 Euro zijn voor dit soort (hobby) werk voldoende.

https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-
Met een multimeter op het laagste Ohm-bereik.
Meten tussen min-pool van de accu en een blank stuk metaal van je motorblok.
Weerstand mag niet meer zijn dan, laat zeggen, 0,3 Ohm.

De reden waarom kun je lezen in post #4.

multimeter-/
Hoi,
Ik kreeg steeds een meting van .000
Is dit correct?
 
Als je je multimeter op de minpool en op het frame heb gehouden dan zou het inderdaad 0 (nul) moeten zijn.
Wat is de weerstand van de multimeter? (De multimeter op ohm zetten en de meetpennen tegen elkaar houden)
 
Inderdaad, 0 Ohm is meer dan goed, eigenlijk te goed want zelfs met mijn Fluke 175 Multimeter. (niet de goedkoopste) meet ik al 0,2 Ohm met de pennen van de multimeter gewoon tegen elkaar.

Weet je zeker dat je de meter op het juiste meetbereik had staan?

Zie afbeelding hier beneden:

rood meetsnoer in de aansluitbus met de oranje pijl.
Zwart meetsnoer in de aansluitbus met de gele pijl.
Meetbereikschakelaar op de selectie met de blauwe pijl.

action multimeter laagste Ohm-bereik.png
 
Last edited:
Als je je multimeter op de minpool en op het frame heb gehouden dan zou het inderdaad 0 (nul) moeten zijn.
Wat is de weerstand van de multimeter? (De multimeter op ohm zetten en de meetpennen tegen elkaar houden)
Bedankt voor je reactie, als ik de meetpennen tegen elkaar houd heb ik een weerstand van 0.

Wat zou het nog meer kunnen zijn? Bobine of ontsteking ofzo?
Post automatically merged:

Inderdaad, 0 Ohm is meer dan goed, eigenlijk te goed want zelfs met mijn Fluke 175 Multimeter. (niet de goedkoopste) meet ik al 0,2 Ohm met de pennen van de multimeter gewoon tegen elkaar.

Weet je zeker dat je de meter op het juiste meetbereik had staan?

Zie afbeelding hier beneden:

rood meetsnoer in de aansluitbus met de oranje pijl.
Zwart meetsnoer in de aansluitbus met de gele pijl.
Meetbereikschakelaar op de selectie met de blauwe pijl.

View attachment 59486
Bedankt!
Maar heb uiteindelijk een multimeter bij de gamma gehaald. Maar zover ik kan zien heb ik alles goed gemeten...

Volgende stap misschien de bobine of ontsteking door meten?
 
Last edited:
als ik de meetpennen tegen elkaar houd heb ik een weerstand van 0
dat is goed.

het zou aan de CDI (of ECU) kunnen liggen, maar dat hoop ik voor je van niet.
kijk eens met een voelermaatje wat de afstand is tussen de pickup en het vliegwiel (0,3mm)
en meet de bobine (zoals je al zei) eens door (max 2,5 Ohm).
 
dat is goed.

het zou aan de CDI (of ECU) kunnen liggen, maar dat hoop ik voor je van niet.
kijk eens met een voelermaatje wat de afstand is tussen de pickup en het vliegwiel (0,3mm)
en meet de bobine (zoals je al zei) eens door (max 2,5 Ohm).
Nogmaals bedankt voor je reactie. Maar ik heb bij het meten van de massa toch een foutje gemaakt. Ik heb het opnieuw gemeten en krijg verschillende waardes:

-voorkant kleppendeksel en min pool accu accu: schommelt tussen 01.3 en 00.7

-bovenkant kleppendeksel (vanuit buddybak) en min pool accu: ongeveer 00.8

- en een blank stuk metaal naast carterkap met min pool: ongeveer 00.3
Post automatically merged:

Bedankt voor je reactie, als ik de meetpennen tegen elkaar houd heb ik een weerstand van 0.

Wat zou het nog meer kunnen zijn? Bobine of ontsteking ofzo?
Post automatically merged:


Bedankt!
Maar heb uiteindelijk een multimeter bij de gamma gehaald. Maar zover ik kan zien heb ik alles goed gemeten...

Volgende stap misschien de bobine of ontsteking door meten?
Inderdaad, 0 Ohm is meer dan goed, eigenlijk te goed want zelfs met mijn Fluke 175 Multimeter. (niet de goedkoopste) meet ik al 0,2 Ohm met de pennen van de multimeter gewoon tegen elkaar.

Weet je zeker dat je de meter op het juiste meetbereik had staan?

Zie afbeelding hier beneden:

rood meetsnoer in de aansluitbus met de oranje pijl.
Zwart meetsnoer in de aansluitbus met de gele pijl.
Meetbereikschakelaar op de selectie met de blauwe pijl.

View attachment 59486
Ik heb toch een fout gemaakt met het meten van de massa. Ik kwam op verschillende waardes uit.

kleppendeksel met min pol: schommelt tussen 01.3 en 00.7 Ohm
 
Last edited:
Nogmaals bedankt voor je reactie. Maar ik heb bij het meten van de massa toch een foutje gemaakt. Ik heb het opnieuw gemeten en krijg verschillende waardes:

-voorkant kleppendeksel en min pool accu accu: schommelt tussen 01.3 en 00.7

-bovenkant kleppendeksel (vanuit buddybak) en min pool accu: ongeveer 00.8

- en een blank stuk metaal naast carterkap met min pool: ongeveer 00.3
Post automatically merged:



Ik heb toch een fout gemaakt met het meten van de massa. Ik kwam op verschillende waardes uit.

kleppendeksel met min pol: schommelt tussen 01.3 en 00.7 Ohm
Het zijn nog steeds waardes die binnen de marges vallen, dat dat is het probleem niet
 
Eerder vertelde iemand anders dat die niet buiten 0.3 mag vallen.
Ja klopt, dit is een indicatie weerstand.
De weerstand moet altijd zo laag mogelijk zijn.

Dus mocht je 150 Ohm meten (zeg maar wat) dan weet je dat het teveel afwijkt van de 0.3 Ohm
 
Ja klopt, dit is een indicatie weerstand.
De weerstand moet altijd zo laag mogelijk zijn.

Dus mocht je 150 Ohm meten (zeg maar wat) dan weet je dat het teveel afwijkt van de 0.3 Ohm
Ah oke bedankt. Massa dus oke? Dan maar ga ik maar is verder kijken naar bobine of CDI wat je zei. Als het me te veel tijd gaat kosten breng ik hem lekker naar de garage. Ben der onderhand wel beetje klaar mee
 
dat is goed.

het zou aan de CDI (of ECU) kunnen liggen, maar dat hoop ik voor je van niet.
kijk eens met een voelermaatje wat de afstand is tussen de pickup en het vliegwiel (0,3mm)
en meet de bobine (zoals je al zei) eens door (max 2,5 Ohm).
Sorry voor alle vragen, ben nog heel onhandig met de multi meter. Maar je vertelde dat de bobine max 2,5 Ohm mag hebben. Hoe meet ik dit precies door? Heb al een nataal yt filmpjes bekeken maar ik kom op gekke waardes uit. Alvast bedankt!
 
Persoonlijk vind ik 1,3 Ohm toch wel erg hoog.
Bij 1 Ampere wordt de massa van het blok toch al opgetild met 1,3 Volt, me 2 ampere al met 2,6 Volt, etc, etc....
Dus ook het massapunt van de pickupspoel waardoor de thyristor in de cdi kan blijven open staan en zicht de condensator in de cdi zich niet kan opladen.
Een variërende weerstand kan ook duiden op een los of slecht contact.

Wat je wellicht eens zou kunnen proberen is, tijdelijk bij wijze van proef, een extra stuk draad aansluiten tussen de min-pool van de accu en een blank stuk metaal van je blok.

Start je scooter dan elektrisch wel goed, weet je in ieder geval zeker dat je blok een massaprobleem heeft.
 
Persoonlijk vind ik 1,3 Ohm toch wel erg hoog.
Bij 1 Ampere wordt de massa van het blok toch al opgetild met 1,3 Volt, me 2 ampere al met 2,6 Volt, etc, etc....
Dus ook het massapunt van de pickupspoel waardoor de thyristor in de cdi kan blijven open staan en zicht de condensator in de cdi zich niet kan opladen.
Een variërende weerstand kan ook duiden op een los of slecht contact.

Wat je wellicht eens zou kunnen proberen is, tijdelijk bij wijze van proef, een extra stuk draad aansluiten tussen de min-pool van de accu en een blank stuk metaal van je blok.

Start je scooter dan elektrisch wel goed, weet je in ieder geval zeker dat je blok een massaprobleem heeft.
Super, bedankt! Ga ik dat is proberen. Nog een tip voor een blank stuk metaal? Snap niet precies waar ik de draad dan op aan kan sluiten.
 
Back
Top