er gaat een dikke kabel naar de bougie toe, die moet je niet hebben.Sorry voor alle vragen, ben nog heel onhandig met de multi meter. Maar je vertelde dat de bobine max 2,5 Ohm mag hebben. Hoe meet ik dit precies door? Heb al een nataal yt filmpjes bekeken maar ik kom op gekke waardes uit. Alvast bedankt!
Bedankt! Als ik meet kom ik uit rond de 00.5 Ohm. Schommelt erg tussen 00.4 een 00.6 zeg maar. Is dit dus correct?er gaat een dikke kabel naar de bougie toe, die moet je niet hebben.
Je moet de connector loshalen van de bobine en met de meetpennen de weerstand van de pinnen meten die achter de connector zitten op de bobine.
2,5 Ohm is inderdaad erg hoog omdat het voornamelijk koper is, dus 1,3 is wel het maximum
dat is helemaal goed! De bobine is het probleem niet.Bedankt! Als ik meet kom ik uit rond de 00.5 Ohm. Schommelt erg tussen 00.4 een 00.6 zeg maar. Is dit dus correct?
Mooi! Ik heb een LX 4V. Deze heeft een ECU, maar ik zie op internet dat ze deze ook wel eens als CDI benoemen.dat is helemaal goed! De bobine is het probleem niet.
Heeft jou scooter een CDI of ECU?
een ECU en een CDI zijn twee compleet verschillende dingen.Mooi! Ik heb een LX 4V. Deze heeft een ECU, maar ik zie op internet dat ze deze ook wel eens als CDI benoemen.
Ik heb geen injectie blok, gewoon met carburateur. Dan toch een CDI neem ik aan. Hoewel het toch ook een ECU wordt genoemdeen ECU en een CDI zijn twee compleet verschillende dingen.
ECU= Engine Control Unit
Deze regelt de brandstofinspuiting van de injector, tevens krijgt deze informatie van een TPS (Throttle Positioning Sensor) en van een labda/O2 sensor, waarop de hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. Maar ook regelt deze de vonk.
CDI= Capasitive Discharge Ignition
Deze dingen zijn een stuk primitiever en leveren alleen een impuls naar de bobine die van 200V naar 20KV gaat (zeg maar wat), die voor de vonk voor de bougie zorgt. De CDI regelt ook wanneer de vonk geleverd moet worden.
Als deze, zoals op de foto, in je scooter zit is het toch een injectie blok. Er staat tevens EFI (Electronic Fuel Injection) op die ECU...Ik heb geen injectie blok, gewoon met carburateur. Dan toch een CDI neem ik aan. Hoewel het toch ook een ECU wordt genoemd
Als een ECU echt gekoppeld is aan een injectie blok moet ik echt een CDI hebben. Zou ik mijn CDI ook door kunnen meten? Een nieuwe kopen is namelijk een duur grapje :\Als deze, zoals op de foto, in je scooter zit is het toch een injectie blok. Er staat tevens EFI (Electronic Fuel Injection) op die ECU...
Uit wel jaartal is de vespa?Als een ECU echt gekoppeld is aan een injectie blok moet ik echt een CDI hebben. Zou ik mijn CDI ook door kunnen meten? Een nieuwe kopen is namelijk een duur grapje :\
Gewoon de draad ergens achter een bout die je naar het blok in draait, bijv bij je carterkapSuper, bedankt! Ga ik dat is proberen. Nog een tip voor een blank stuk metaal? Snap niet precies waar ik de draad dan op aan kan sluiten.
Scooter komt uit 2009. Ken helaas niemand met de zelfde scooter. Heb je misschien nog tips waar ik nog meer naar kan kijken? Ga vanavond ook eens de pickup afstand controleren wat je aangaf.Uit wel jaartal is de vespa?
Een cdi kan je helaas niet doormeten.
Heeft een vriend(in) misschien de een zelfde scooter? Dan zou je kunnen kijken of het de cdi/ecu is
Top, bedankt.Gewoon de draad ergens achter een bout die je naar het blok in draait, bijv bij je carterkap
Bedankt voor je reactie. Timing staat zeker goed. Kleppen kan ik niet afstellen aangezien het een 4 klepper is. Dit werk met van die kleppenplaatjes.Ter info:
Je hebt geen echt (EFI) injectiesysteem, maar een ECS (electronic carburetor system) systeem.
Een elektronisch aangestuurde carburateur i.c.m. een ECS-CDI, net zoals op de meeste Sym scooters.
Dat ze dit onder dezelfde noemer scharen als een ''ECU'' slaat nergens op!
En weet je zeker dat alle afstellingen goed staan?
0.10 inlaat en 0.15 uit, voor de klepspeling..... et cetera.
(aantal maal rondgedraaid, zo dat de timing markeringen goed staan?)
Ja, klepspeling stellen gaat via (setje) klepstelplaatjes.
Maar het is wel belangrijk dat de juiste maten/afstellingen wel kloppen, met een voelermaat controleren of dat de in en uitlaat goed staan.
Heb al enkele 4V's voorbij zien komen waarbij de stelplaatjes vanaf de fabriek een andere waarde hadden.
Bedankt. Heb even met een voelermaat de kleppen bekeken. Ze kloppen niet helemaal...Ja, klepspeling stellen gaat via (setje) klepstelplaatjes.
Maar het is wel belangrijk dat de juiste maten/afstellingen wel kloppen, met een voelermaat controleren of dat de in en uitlaat goed staan.
Heb al enkele 4V's voorbij zien komen waarbij de stelplaatjes vanaf de fabriek een andere waarde hadden.
Bedankt voor al je hulp! Timing moet echt goed zijn. Hierbij 2 fotos. Bobine en massa zijn het ook niet. Misschien maar is naar mijn ontsteking kijken?Nee, het staat volledig buiten het ontsteking gebeuren.
Enige wat daar fout kan gaan is het timingsgedeelte....
Als de markeringen afwijken komt de vonk te vroeg (pre- ignition) of te laat!
Voor meer info, zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-ignition
Onwijs bedankt! Ik ga mijn blok morgen maar is opnieuw nakijken. Maar het feit dat die het ene moment goed vonkt of onregelmatig of zelfs helemaal niet blijft raar.Ik kan niet zoveel met de pic's eerlijk gezegd.
Maar wat ik wel weet is dat de timing toch niet helemaal lekker staat momenteel.
Anders is het onmogelijk dat de vonk te vroeg -of te laat komt.
Heb even wat opgezocht v.w.b. het 4 kleppen systeem van Pia.., zie:
Edit: Voor e.v.t. vervangen van de stelplaatjes, zie: https://ves-parts.com/klepstelplaatjes-set-4-oplopende-afmetingen-vespa-slxlxset-p-2144.htm