Olie verversen

Sanderhol

New Member
Even een vraagje. Ik heb een piagio zip iget. Mijn scooter staat nu op de 3000 km, heb hem bij de 1000 een beurt gegeven welke olie kan ik nu het beste gebruiken om te verversen?
 
Advertisement - register to remove this

Mijn scooter staat nu op de 3000 km, heb hem bij de 1000 een beurt gegeven

Dus je koopt een nieuwe scooter, de 1000 km beurt, die vaak gratis is, doe je zelf?
2000 km later weet je niet meer welke olie je erin gegoten hebt?

Deze scooter had waarschijnlijk nog fabrieksgarantie die je nu je er zelf aan gesleuteld hebt wel kunt vergeten!!!
 
De lamheid straalt ervan af de laatste weken
Komt vast door die corona crisis.. Iedereen is moe. En het leven heeft geen goed vooruitzicht meer.. We gaan allemaal ten onder.
Beter je laten bedienen zoals het nou nog kan dan zelf doen.:eek:


Piaggio beter gewoon 5w40 nemen, raad je niet aan om daar 10w40 erin te doen.
Post automatically merged:

Eni of castrol erin
Ligt eraan wat de prijzen zijn.. Het doet het vrij allemaal hetzelfde.

ENI is niet overal te krijgen (althans niet in het zuiden, en daar betaal je ook al gauw 13 euro of meer voor per fles.)

Ik heb zelf eerder Motul gebruikt, maar ondanks dat de olie gewoon goed was vond ik hem voor 13 euro toch iets te duur.

Voor het algemeen koop ik gewoon flessen voor 10 euro.. Voor een beetje goede kwaliteit ben je daar wel voor kwijt.

Goedkopere olie bij bijvoorbeeld 2ts had ik zelf altijd last van stank, walm en roet. En slechte verbranding.

Zolang je niet meer als 9,99 euro per liter voor betaald zit je goed.

Momenteel gebruik ik voor de 4t als de 2takt gewoon castrol. En extra bij 2takt gebruik ik nou ook valvoline.

Olie bestel ik bij K-parts.nl altijd online en neem dan meteen meer flessen af, aangezien het anders niet de moeite is om het te laten versturen. (versturen is volgens mij daar gratis boven een bepaald bedrag)
 
Last edited:
kleine toevoeging:
had laatst op een autoforum gelezen dat het slim is om in een motor die al flink wat kilometers heeft gemaakt er iets dikkere olie in te doen. Dus als je bijv 30k kilometers op de teller hebt staan zou je dus ook kunnen overstappen naar 10w40.
Ik heb geen idee of dit echt nut heeft, maar vond het wel logisch klinken
 
olie verversen doe je na ieder 6000 km.na elke 3000 km is erg overdreven en weggegooid geld.kijk eens naar de olie filter.als hij goed schoon is prima toch.eni olie 5w40.die 10 is dikker die gooi jij maar in een kymco ding.
Als jij de olie checkt haal je dus eerst alle olie eruit om het filter te bekijken? En als je het er nog prima uit vindt zijn gooi je diezelfde olie er weer terug in?
Kan je beter gewoon even naar de kleur van de olie op het pijlstokje kijken, dat zegt al meer dan genoeg
 
kleine toevoeging:
had laatst op een autoforum gelezen dat het slim is om in een motor die al flink wat kilometers heeft gemaakt er iets dikkere olie in te doen. Dus als je bijv 30k kilometers op de teller hebt staan zou je dus ook kunnen overstappen naar 10w40.
Ik heb geen idee of dit echt nut heeft, maar vond het wel logisch klinken
Je hebt het van een autoforum..
Post automatically merged:

olie verversen doe je na ieder 6000 km.na elke 3000 km is erg overdreven en weggegooid geld.kijk eens naar de olie filter.als hij goed schoon is prima toch.eni olie 5w40.die 10 is dikker die gooi jij maar in een kymco ding.

Gewoon service interval aanhouden.. Misschien is de olie dan niet vies.. Het kan wel de waarde in viscociteit veranderen.
Olie dat langer gespoeld heeft word ook dunner.. En er kan ook meer condens erbij komen. Zou echter een max van 5000km aanhouden. Liefst bij 4000km al eruit.

Overdreven is het niet. Met een 1liter fles 2takt olie doe je ook maar 2000km mee en dan is het op. Met een 4takt en 4takt olie haal je al het dubbele. Dus goedkoper ben je dan toch al uit.
Post automatically merged:

tuurlijk maar oliepijl zou je vaak moet checken.zeker als je blauwe uitstoot ziet.bij kymcos soms gebeurd wel.
ja na 6000 km is de olie al donker bruin.lekker aftappen, filter er uit, als t nodig filter ff reinigen.nieuwe olie er in en klaar.niet over de max anders kost je straks nieuwe keeringen.

View attachment 59227

Als dat een 1 liter kan is, en op het plaatje zou dat 900ML in die maatbeker zitten dan heb je er veelste veel olie erin zitten.

Ik heb er net iets onder de 800ML in het blok van de new fly 2v 4t zitten en dan zit het niveau precies goed.
Zou dat toch maar eens goed na kijken, want teveel olie is ook niet goed. (slecht voor de motor)
 
Last edited:
Nou ik denk als je compressie slechter zou worden van je scooter 4t blok je dit niet opgelost gaat krijgen door er andere olie erin te doen.
 
Dat is ook niet echt de gedachte erachter. Gaat er vooral om dat alles dan ondertussen al wat versleten is, en dus een heel klein beetje meer speling heeft. Iets dikkere olie zou daar misschien voor kunnen compenseren
 
Back
Top