Scooter is wat sloomer na verversen olie en vervangen bougie 4takt

Fedor

Member
Ik heb zojuist mijn AGM vx50S de olie vervest. Ik heb dit correct gedaan alleen er zat teveel olie in.. Het dipstikje was over de helft nat.. Toen heb ik de bougie vervangen en toen ik een testrit deed merkte ik dat de scooter minder trekkracht had.. Ook de topsnelheid is lager (ongeveer 15 km/u). Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Ik heb de olie weer opnieuw vervangen en er zit nu niet meer teveel in.
 
Advertisement - register to remove this

Waarom opnieuw vervangen, je kan er toch wat uitlaten lopen bij de aftapplug?
En hoe meet je met de dipstik? Je moet de stick afvegen en er alleen in dippen tot de schroefdraad, en er NIET in draaien dan eruit en kijken dat de
streepjes onder de olie staan.
 
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de oude bougie er weer in gedraaid en de scooter is nogsteeds sloom, dus het ligt niet aan de bougie.. Daarnaast was de olie niveau veel te hoog.. En nu is de olie niveau even hoog als de foto met het rode kruisje..

Zou het kunnen zijn dat ik de bougie er per ongeluk de 1ste keer scheef in heb gedraaid? (lijkt me niet).
 
Waarom opnieuw vervangen, je kan er toch wat uitlaten lopen bij de aftapplug?
En hoe meet je met de dipstik? Je moet de stick afvegen en er alleen in dippen tot de schroefdraad, en er NIET in draaien dan eruit en kijken dat de
streepjes onder de olie staan.

Bedankt voor je reactie.

Ik had m meteen helemaal opnieuw vervangen omdat me dat wat makkelijker leek.. De ribbel-kant van het dipstickje is nu voor de helf nat. Is dat genoeg? Eerst was het een dikke cm boven de ribbel kant.
 
Je mag vullen tot het geribbelde gedeelte bijna helemaal nat is.
Jij hebt nu dus 50% gevult ongeveer.
Ik zou er iets meer bij doen.
Ik heb ook eens teveel erin gedaan.
Heb het er toen uitgetrokken met een spuit en daarop een slangetje gemonteerd, dat gaat makkelijker en sneller dan hem weer af te laten.
 
Je mag vullen tot het geribbelde gedeelte bijna helemaal nat is.
Jij hebt nu dus 50% gevult ongeveer.
Ik zou er iets meer bij doen.
Ik heb ook eens teveel erin gedaan.
Heb het er toen uitgetrokken met een spuit en daarop een slangetje gemonteerd, dat gaat makkelijker en sneller dan hem weer af te laten.

Top! Ik ga dat als ik thuis ben meteen proberen. Maar denkt u dat dat het probleem oplost? Want met teveel en met 50% gevulde olie is de scooter allebij slomer..

Ik wou nog vermelden dat voor mijn gevoel, de 1ste keer dat ik de bougie erin deed kreeg ik hem niet zover met me hand ingedraaid.. Volgensmij had ik het zelfs gedaan met de bougiesleutel.. Is er een mogelijkheid dat ik hem er scheef in heb gedraaid? waardoor de power verlies is?

Oja ik had in het begin ook het gevoel dat hij met een koude start sneller uitging.. (komt waarschijnlijk door de power verlies)

Bedankt voor je hulp!
 
Ik draai de bougie er altijd bijna helemaal in met de hand, en het laatste stukje met een sleutel.
Maar draai hem niet te vast, tot hij aan zit met de sleutel en een klein beetje verder dan.
Als je hem er nu weer uit haalt en dan weer met de hand erin draait tot bijna het einde is de draad denk ik niet beschadigd.
Wanneer de draad van de bougie beschadigd is of er zitten bramen aan van de cilinder, dat is niet goed.
 
Ik draai de bougie er altijd bijna helemaal in met de hand, en het laatste stukje met een sleutel.
Maar draai hem niet te vast, tot hij aan zit met de sleutel en een klein beetje verder dan.
Als je hem er nu weer uit haalt en dan weer met de hand erin draait tot bijna het einde is de draad denk ik niet beschadigd.
Wanneer de draad van de bougie beschadigd is of er zitten bramen aan van de cilinder, dat is niet goed.

De draai ribbels van de bougie zijn nog wel helemaal heel. Ik draai hem zelf wel echt helemaal vast. Met de hand lukt het met niet om hem er ver in te draaien. Met de sleutel kan ik hem veel verder erin draaien.

En wat bedoelt u precies met "bramen aan van de cilinder" precies?
 
En wat bedoelt u precies met "bramen aan van de cilinder" precies?

Wanneer je de bougie er scheef indraait en door draait dan kan het zijn dat er stukken van de schroefdraad van het gat (cilinderkop) op de schroefdraad van de bougie achterblijven, of ze vallen op de zuiger.
En dat is niet goed.
 
Wanneer je de bougie er scheef indraait en door draait dan kan het zijn dat er stukken van de schroefdraad van het gat (cilinderkop) op de schroefdraad van de bougie achterblijven, of ze vallen op de zuiger.
En dat is niet goed.


Bedankt voor je hulp.

Wat zou u doen als u in mijn schoenen zou staan?
 
Als jij denkt dat je hem er scheef in gedraait hebt dan moet je de draad in het gat gaan controleren.
Maar toen je hem verwisseld had en je kon hem er een heel stuk met de hand indraaien en de rest met de sleutel denk ik dat er niets aan de hand is.

Maar waarom dat hij nu minder trekkracht heeft en niet meer zo hard loopt als na dat je olie en bougie vervangen hebt weet ik ook niet hoe dat kan.
Raar dat dat ineens gebeurt, of heb je meer er aan gedaan?

Misschien V-Snaar eens controleren en of vervangen en de rolletjes controleren.
En misschien de luchtfilter controleren schoonmaken en of vervangen.

Hoe oud is de scooter en hoeveel kilometers gelopen.
En is er ooit onderhoud aan gedaan?
 
Last edited:
Als jij denkt dat je hem er scheef in gedraait hebt dan moet je de draad in het gat gaan controleren.
Maar toen je hem verwisseld had en je kon hem er een heel stuk met de hand indraaien en de rest met de sleutel denk ik dat er niets aan de hand is.

Maar waarom dat hij nu minder trekkracht heeft en niet meer zo hard loopt als na dat je olie en bougie vervangen hebt weet ik ook niet hoe dat kan.
Raar dat dat ineens gebeurt, of heb je meer er aan gedaan?

Misschien V-Snaar eens controleren en of vervangen en de rolletjes controleren.
En misschien de luchtfilter controleren schoonmaken en of vervangen.

Hoe oud is de scooter en hoeveel kilometers gelopen.
En is er ooit onderhoud aan gedaan?

Zou maar aan 1 ding kunnen liggen.. Een scheve bougie..

De scooter is uit 2017 en heeft rond de 6 duizend km gelopen. Is een 2e hands.. De bougie is recent vervangen door de vorige gebruiker want de bougie zag er nog erg netjes uit.
 
Ik draai een bougie met een losse bougie-dop er met de hand in zo ver mogelijk en dan pas met een ratel voor vast te zetten, en dan met een moment-sleutel aanhalen.
Bij een nieuwe bougie doe ik op de schroefdraad een klein beetje ceramisch vet (kopervet kan ook).
 
Back
Top