Olie komt eruit bij openen peilstok

fessie

New Member
Als ik mijn oliedop/stok open draai dan wil de olie eruit komen. Net alsof er teveel druk op staat. Wat zou de oorzaak kunnen zijn??
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk zit dan het membraam (cilinderkop) en/of de slangen van het afvoersysteem verstopt met vocht en olie.
Zodra de druk te hoog wordt in het blok gaat het carterventilatie/druk ventiel open om overtollige rotzooi te kunnen afvoeren.
Deze zgn. Sludge manifesteert zich als er (te) veel korte ritjes gemaakt worden met de scooter.
De motor wordt dan simpelweg niet warm genoeg.

Ander iets kan zijn dat er een teveel aan olie inzit...
Zal wel niet, maar is het vermelden wel waard!
 
en waar komt die ventiel zegmaar uit? die open slang onder je blok die van de ontstekings kant afkomt zegmaar toch?

Heb het ooit eens eerder gehad toen ik het pijlstokje had afgebroken erin, en hem voor de brommer zaak even dacht te verwisselen. Toen kwam het ook ineens allemaal eruit.

Of gewoon lekker doorraggen en wachten dat onderweg met een knal het er ineens uitgooit alle troep
 
en waar komt die ventiel zegmaar uit? die open slang onder je blok die van de ontstekings kant afkomt zegmaar toch?
Niemand weet überhaupt over welke scooter dit gaat.


Of gewoon lekker doorraggen en wachten dat onderweg met een knal het er ineens uitgooit alle troep
Nee, gewoon naar de zaak brengen en iemand met verstand ervan naar laten kijken.
 
Normaliter loopt er een slang naar het luchtfilter waar de sludge wordt opgevangen.
Om er zeker van te zijn dat het daadwerkelijk sludge betreft kun je het best de binnenzijde van het luchtfilter controleren.

Maar het zou handig zijn als je wat meer info geeft over de betreffende scooter.
 
Owja, dat slangetje, die inderdaad heel ranzig is al bij mij. stom, ik stond er niet bij stil dat die rommel afvoert. Ik dacht te denken dat daar onverbrand mengsel opnieuw werd toegevoeg in de inlaatstroom:) Maar die komt van het kleppendeksel af
Maar dat zou de boosdoener kunnen zijn.

Slangetje heb ik los liggen want heb het hele luchtfilterhuis erafgehaald aangezien ik er toch een openluchtfilter op heb zitten. Eerder een kelk met dun gaasje.

Maar over de schooter. Een zip snor 4t uit 2016. Ontgrenst, sproeier 82, Polini vario en drukveer met hele lichte rollers, 4,5 ofzo. verstelbare koppeling die laat aangrijpt. Terugloop uitlaat voor de looks. Ook wat met de luchtschroef zitten klooien maar dat heeft alleen effect op het vanuit stationair optrekken toch? Of verandert die het mengsel verhouding ook op vol gas?
 
Ik heb hem iets schuin gehangen en toen zakte het olie pijl. zette ik hem weer recht op, steeg het weer en liep het over.

Dus wie weet heb ik in een lompe bui de laatste keer dat ik olie pijlde, en bijvulde, hem ook al schuin gehad.

Dus maar eens even wat aftappen zodat er rechtop een normale hoeveelheid inzit.

Beternog, ik leeg al de olie wel, want dan kan ik zien of er wel voeldoende olie inzit in totaal
 
Back
Top