Hoe is dit afgelopen?
Vanmorgen een Symphony uit 2016 gekocht en die blijkt dus zelfde probleem te hebben….
Voorlopig even opgelost door de oude olie er via de vulplug uit te pompen maar is niet ideaal omdat je het oliefilter dan niet kan vervangen.
zou steen- of staalbeitel pakken. maar begin eens met een tik met een hamer recht op de kop, dus recht omhoog in dit geval.. dat breekt de corrosie die hem vasthoudt meestal. de werkelijke aftapbout zit overigens links aan de zijkant van het blok, dìt is puur de filterdop. als je eerst die bout aan de zijkant gebruikt, krijg je minder oliebad/douche als je dat filter wel losdraait.Lijkt mij ook prima manier, met een oude maar scherpe houtbeitel?
Lijkt mij ook prima manier, met een oude maar scherpe houtbeitel?
Nee dat is geen GY6 blok, symphony heeft een XS1P37QMA2 blok, ook wel 6 deukjes blok zie je carterdeksel.Nooit geweten dat daar ook een aftapplug zit aan de zijkant.
Dit is een GY6 blokje toch onder een Symphony 2016?
Tenminste daar heb ik een setje van dop en filter voor gekregen.
Op de “kickstarterkap” staat geen Sym trouwens maar een wazige naam (Taen…..?) die ik even niet zo snel exact kan herinneren.
Het is wel een erg fijn motortje trouwens, wellicht ooit gewisseld dus.
Post automatically merged:
Foto van het blokje, kan even niet bij de scoot nu
Ik ga straks even kijken in de garage wat er nou onder hangtNee dat is geen GY6 blok, symphony heeft een XS1P37QMA2 blok, ook wel 6 deukjes blok zie je carterdeksel.
En die heeft inderdaad ook een aftapboutje, die grote heeft die ook maar daar zit je oliefilter achter.
Ok, ook een mogelijkheid maar durf persoonlijk eigenlijk niet zo hard te slaan op een carterpan maar misschien kan die meer hebben dan ik verwacht?Je gaat toch niet met een beitel die plug eruit proberen te slaan pak een oude dop oid van een ratelset die er net niet op past eigenlijk, dan zou je bv met een dremel of een vij rondom iets of wat kunnen afvijlen zodat je als het ware een soort punt zou krijgen. Dan pak je een stevige hamer en probeer je een keer of 2 om die dop erop te slaan. Als je na 2x slaan niet echt het idee hebt dat de dop er op gaat dan vijl/frees je nog een klein beetje weg. Tot je de dop er op geslagen krijgt. Je zou dan eventueel met een spuitbusje het zooitje kunnen inspuiten om eventuele roest of oxidatie op te lossen. Ik gebruik Freelease van Premtech, geen idee hoe het van andere merken zou heten. Maargoed dan kun je waarschijnlijk met een ratel met desnoods een pijp erop die plug er toch wel uit krijgen zeker? Desnoods pak je ff zo'n simpel brandertje en verwarm je het ff een beetje, hoeft niet bloedheet maar ff beetje die brander erop kan al wonderen verrichten. En mocht je uit de buurt komen dan wil ik je nog gerust ff helpen ook, maar leg alsjeblieft die beitel aan de kant
Je gaat toch niet met een beitel die plug eruit proberen te slaan pak een oude dop oid van een ratelset die er net niet op past eigenlijk, dan zou je bv met een dremel of een vij rondom iets of wat kunnen afvijlen zodat je als het ware een soort punt zou krijgen. Dan pak je een stevige hamer en probeer je een keer of 2 om die dop erop te slaan. Als je na 2x slaan niet echt het idee hebt dat de dop er op gaat dan vijl/frees je nog een klein beetje weg. Tot je de dop er op geslagen krijgt. Je zou dan eventueel met een spuitbusje het zooitje kunnen inspuiten om eventuele roest of oxidatie op te lossen. Ik gebruik Freelease van Premtech, geen idee hoe het van andere merken zou heten. Maargoed dan kun je waarschijnlijk met een ratel met desnoods een pijp erop die plug er toch wel uit krijgen zeker? Desnoods pak je ff zo'n simpel brandertje en verwarm je het ff een beetje, hoeft niet bloedheet maar ff beetje die brander erop kan al wonderen verrichten. En mocht je uit de buurt komen dan wil ik je nog gerust ff helpen ook, maar leg alsjeblieft die beitel aan de kant
Dit staat er dus op m’n kickstartdekselNee dat is geen GY6 blok, symphony heeft een XS1P37QMA2 blok, ook wel 6 deukjes blok zie je carterdeksel.
En die heeft inderdaad ook een aftapboutje, die grote heeft die ook maar daar zit je oliefilter achter.
maar soms is omgekeerd/opzekop verwarrendLL zei m’n vader altijd
Ik ga de plug voorlopig eerst even een paar keer in de Midlock kruipolie zetten
Over een half jaartje hoeft er pas weer ververst te worden.
ja, plug en carter zijn allebei alu, en galvanische cor vindt alleen tussen verschillende metalen plaats (staal en alu). maar een beetje pekel op de randen van een alu-alu-verbinding doet "wonderen" helaas..Tja, zijn plug en carterpan allebei aluminium?
Wellicht iets van galvanische corrosie als het aluminium op metaal is?
Volgens de sticker in de buddy heeft de scoot nog op 1 juli 2022 een beurt gehad bij een scooterwinkel, vind het daarom best vreemd dat die plug zo vast zit
wie zegt dat die schroefdraad vastzit (die is doordrenkt met olie) en niet de flens buiten de o-ring?Geloof je hier in de WD40? die bout is met een o-ring vloeistof dicht, dan komt de wd40 er ook niet aan de schroefdraad.
Griptang zou best kunnen werken denk ik, al moet je de bout wel vervangen voor de volgende keer het iets makkelijker gaat.
Ook maar minimaal vastdraaien , vast is vast maximaal met 15 Nm