Olie bout zit compleet vast/verdraaid

CaptainRF

Well-Known Member
Die bout om oud olie te laten weg druppelen zit compleet vast en is verdraaid (als je dat zo noemt) ik kan dus geen grip krijgen als ik hem wil los draaien, weet iemand een goede manier om deze los te krijgen? Ik dacht wellicht met een vijl rechte randjes maken maar dan maak ik het wellicht juist meer kapot. Mocht er nog een andere manier zijn laat het aub weten :)
 

Attachments

  • 20201012_185533.jpg
    20201012_185533.jpg
    232.4 KB · Views: 46
  • 20201012_185536.jpg
    20201012_185536.jpg
    183 KB · Views: 42
Advertisement - register to remove this

Ja, ik had alles al doorgenomen.

Ben ook al bij een kennis met een autogarage geweest die heeft het met een griptang geprobeerd echter dit is niet gelukt.
Hij had ook die vacuümpomp staan voor olie aftappen dus was er niet voor niets uiteindelijk.

Zal hem een paar dagen met goede kruipolie en geen WD40 inspuiten en het dan over een half jaartje weer proberen met een griptang.
Heb er nu net schone olie inzitten
 
Hoe is dit afgelopen?
Vanmorgen een Symphony uit 2016 gekocht en die blijkt dus zelfde probleem te hebben….

Voorlopig even opgelost door de oude olie er via de vulplug uit te pompen maar is niet ideaal omdat je het oliefilter dan niet kan vervangen.

Ik heb het indertijd met een beitel gedaan, tegen de buitenkant/ronde kant. Als post 18 ook zegt.
 
Lijkt mij ook prima manier, met een oude maar scherpe houtbeitel?
zou steen- of staalbeitel pakken. maar begin eens met een tik met een hamer recht op de kop, dus recht omhoog in dit geval.. dat breekt de corrosie die hem vasthoudt meestal. de werkelijke aftapbout zit overigens links aan de zijkant van het blok, dìt is puur de filterdop. als je eerst die bout aan de zijkant gebruikt, krijg je minder oliebad/douche als je dat filter wel losdraait.
 
Nooit geweten dat daar ook een aftapplug zit aan de zijkant.
Dit is een GY6 blokje toch onder een Symphony 2016?
Tenminste daar heb ik een setje van dop en filter voor gekregen.

Op de “kickstarterkap” staat geen Sym trouwens maar een wazige naam (Taen…..?) die ik even niet zo snel exact kan herinneren.
Het is wel een erg fijn motortje trouwens, wellicht ooit gewisseld dus.
Post automatically merged:

Foto van het blokje, kan even niet bij de scoot nu
 

Attachments

  • A093CB2B-5DE5-4777-A0E1-38D0D33F447C.png
    A093CB2B-5DE5-4777-A0E1-38D0D33F447C.png
    1.7 MB · Views: 17
Last edited:
Nooit geweten dat daar ook een aftapplug zit aan de zijkant.
Dit is een GY6 blokje toch onder een Symphony 2016?
Tenminste daar heb ik een setje van dop en filter voor gekregen.

Op de “kickstarterkap” staat geen Sym trouwens maar een wazige naam (Taen…..?) die ik even niet zo snel exact kan herinneren.
Het is wel een erg fijn motortje trouwens, wellicht ooit gewisseld dus.
Post automatically merged:

Foto van het blokje, kan even niet bij de scoot nu
Nee dat is geen GY6 blok, symphony heeft een XS1P37QMA2 blok, ook wel 6 deukjes blok zie je carterdeksel.
En die heeft inderdaad ook een aftapboutje, die grote heeft die ook maar daar zit je oliefilter achter.
 
Last edited:
Je gaat toch niet met een beitel die plug eruit proberen te slaan pak een oude dop oid van een ratelset die er net niet op past eigenlijk, dan zou je bv met een dremel of een vij rondom iets of wat kunnen afvijlen zodat je als het ware een soort punt zou krijgen. Dan pak je een stevige hamer en probeer je een keer of 2 om die dop erop te slaan. Als je na 2x slaan niet echt het idee hebt dat de dop er op gaat dan vijl/frees je nog een klein beetje weg. Tot je de dop er op geslagen krijgt. Je zou dan eventueel met een spuitbusje het zooitje kunnen inspuiten om eventuele roest of oxidatie op te lossen. Ik gebruik Freelease van Premtech, geen idee hoe het van andere merken zou heten. Maargoed dan kun je waarschijnlijk met een ratel met desnoods een pijp erop die plug er toch wel uit krijgen zeker? Desnoods pak je ff zo'n simpel brandertje en verwarm je het ff een beetje, hoeft niet bloedheet maar ff beetje die brander erop kan al wonderen verrichten. En mocht je uit de buurt komen dan wil ik je nog gerust ff helpen ook, maar leg alsjeblieft die beitel aan de kant
 
Nee dat is geen GY6 blok, symphony heeft een XS1P37QMA2 blok, ook wel 6 deukjes blok zie je carterdeksel.
En die heeft inderdaad ook een aftapboutje, die grote heeft die ook maar daar zit je oliefilter achter.
Ik ga straks even kijken in de garage wat er nou onder hangt
De aftapplug en filter van een GY6 blokje zijn dus wel degelijk anders?

Post automatically merged:

Je gaat toch niet met een beitel die plug eruit proberen te slaan pak een oude dop oid van een ratelset die er net niet op past eigenlijk, dan zou je bv met een dremel of een vij rondom iets of wat kunnen afvijlen zodat je als het ware een soort punt zou krijgen. Dan pak je een stevige hamer en probeer je een keer of 2 om die dop erop te slaan. Als je na 2x slaan niet echt het idee hebt dat de dop er op gaat dan vijl/frees je nog een klein beetje weg. Tot je de dop er op geslagen krijgt. Je zou dan eventueel met een spuitbusje het zooitje kunnen inspuiten om eventuele roest of oxidatie op te lossen. Ik gebruik Freelease van Premtech, geen idee hoe het van andere merken zou heten. Maargoed dan kun je waarschijnlijk met een ratel met desnoods een pijp erop die plug er toch wel uit krijgen zeker? Desnoods pak je ff zo'n simpel brandertje en verwarm je het ff een beetje, hoeft niet bloedheet maar ff beetje die brander erop kan al wonderen verrichten. En mocht je uit de buurt komen dan wil ik je nog gerust ff helpen ook, maar leg alsjeblieft die beitel aan de kant
Ok, ook een mogelijkheid maar durf persoonlijk eigenlijk niet zo hard te slaan op een carterpan maar misschien kan die meer hebben dan ik verwacht?
Kom er ook zo slecht bij, ik heb geen brug oid om de scoot iets omhoog te zetten.

En bedankt voor je aanbod maar waar is “in de buurt” ergens?
Zelf kom ik uit omgeving Rotterdam
 
Last edited:
om de aluminium oxidatie op te lossen werkt een drupje (oude) remvloeistof ook prima! heb ik een VAG-specialist in de garage zien doen met een volledig vastgerotte aluminium draagarm. in dit geval met een kwastje (oude tandenborstel) aanbrengen. als je verse remvloeistof gebruikt, niet je kwast in je fles dopen maar er iets uit gieten in een ander potje..
 
Je gaat toch niet met een beitel die plug eruit proberen te slaan pak een oude dop oid van een ratelset die er net niet op past eigenlijk, dan zou je bv met een dremel of een vij rondom iets of wat kunnen afvijlen zodat je als het ware een soort punt zou krijgen. Dan pak je een stevige hamer en probeer je een keer of 2 om die dop erop te slaan. Als je na 2x slaan niet echt het idee hebt dat de dop er op gaat dan vijl/frees je nog een klein beetje weg. Tot je de dop er op geslagen krijgt. Je zou dan eventueel met een spuitbusje het zooitje kunnen inspuiten om eventuele roest of oxidatie op te lossen. Ik gebruik Freelease van Premtech, geen idee hoe het van andere merken zou heten. Maargoed dan kun je waarschijnlijk met een ratel met desnoods een pijp erop die plug er toch wel uit krijgen zeker? Desnoods pak je ff zo'n simpel brandertje en verwarm je het ff een beetje, hoeft niet bloedheet maar ff beetje die brander erop kan al wonderen verrichten. En mocht je uit de buurt komen dan wil ik je nog gerust ff helpen ook, maar leg alsjeblieft die beitel aan de kant

Het 17mm zeskant wat op die plug zit is hol wanddikte zal rond een halve mm zijn of minder, temeer het draad van de plug zal zo rond de 35mm zijn, succes met dat stompje.
Ik weet vrijwel zeker dat er weinig anders op zit.
Ook zit er een o-ring tussen het draad/gat en de buitenkant, zal weinig product dat draad/gat bereiken.
 
Nee dat is geen GY6 blok, symphony heeft een XS1P37QMA2 blok, ook wel 6 deukjes blok zie je carterdeksel.
En die heeft inderdaad ook een aftapboutje, die grote heeft die ook maar daar zit je oliefilter achter.
Dit staat er dus op m’n kickstartdeksel

Sanyang

Volgens mij is SYM voluit San Yang Motorcompany?

kom je een deksel met Sanyang vaker tegen?
Dacht dat er eigenlijk altijd SYM op stond?
 

Attachments

  • A7093731-C4F9-400A-BAA7-FD65458268B1.jpeg
    A7093731-C4F9-400A-BAA7-FD65458268B1.jpeg
    373.4 KB · Views: 10
LL zei m’n vader altijd

Ik ga de plug voorlopig eerst even een paar keer in de Midlock kruipolie zetten
Over een half jaartje hoeft er pas weer ververst te worden.
 

Attachments

  • 6F3C633E-E238-4354-A0FE-32334BF1C6BE.jpeg
    6F3C633E-E238-4354-A0FE-32334BF1C6BE.jpeg
    27.4 KB · Views: 9
Tja, zijn plug en carterpan allebei aluminium?
Wellicht iets van galvanische corrosie als het aluminium op metaal is?

Volgens de sticker in de buddy heeft de scoot nog op 1 juli 2022 een beurt gehad bij een scooterwinkel, vind het daarom best vreemd dat die plug zo vast zit
 
LL zei m’n vader altijd

Ik ga de plug voorlopig eerst even een paar keer in de Midlock kruipolie zetten
Over een half jaartje hoeft er pas weer ververst te worden.
maar soms is omgekeerd/opzekop verwarrend :blush: dat ik nog beroepsmatig sleutelde had ik dat feilloos in m'n vingers, óók van me af en ondersteboven, maar tegenwoordig moet ik weer 2x nadenken:oops:
Post automatically merged:

Tja, zijn plug en carterpan allebei aluminium?
Wellicht iets van galvanische corrosie als het aluminium op metaal is?

Volgens de sticker in de buddy heeft de scoot nog op 1 juli 2022 een beurt gehad bij een scooterwinkel, vind het daarom best vreemd dat die plug zo vast zit
ja, plug en carter zijn allebei alu, en galvanische cor vindt alleen tussen verschillende metalen plaats (staal en alu). maar een beetje pekel op de randen van een alu-alu-verbinding doet "wonderen" helaas..
of ze hebben dus het filter laten zitten en via de linker plug afgetapt? of nog erger een pompje in de vulopening gehangen zodat zij geen gezeur met vastzittende pluggen kregen..
Post automatically merged:

Geloof je hier in de WD40? die bout is met een o-ring vloeistof dicht, dan komt de wd40 er ook niet aan de schroefdraad.
Griptang zou best kunnen werken denk ik, al moet je de bout wel vervangen voor de volgende keer het iets makkelijker gaat.
Ook maar minimaal vastdraaien , vast is vast maximaal met 15 Nm
wie zegt dat die schroefdraad vastzit (die is doordrenkt met olie) en niet de flens buiten de o-ring?
 
Last edited:
Back
Top