Transmissie olie vervangen Peugeot Speedfight 2, drain bout niet te vinden.

ScreamerHS

New Member
Hallo,

Ik wil de transmissie olie in de carter vervangen maar ik kan heel die bout niet vinden om het oude olie eruit te laten lopen.
Er zit niets aan de zijkant of onderkant van de carter. Ik kan wel de bout vinden om bij te vullen, aan achterkant beetje bovenop bij OIL label.

Zit helemaal nergens een extra boutje waarvan ik denk, dat moet hem zijn.
Het enige wat mij op viel was een gat met schroefdraad aan de achterkant van mijn cater, welke te zien is als ik door het achterwiel kijk (zie bijlage).
Zou dit de drain kunnen zijn? En als dat zo is, rij ik al zolang zonder transmissie olie??? Dat kan toch niet.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen. In de manual staat het ook helaas niet.
 

Attachments

  • IMG_20180619_102344.jpg
    IMG_20180619_102344.jpg
    141.8 KB · Views: 104
  • IMG_20180619_103144.jpg
    IMG_20180619_103144.jpg
    209.3 KB · Views: 131
Advertisement - register to remove this

Helemaal rondom gekeken. Van alle kanten foto's gemaakt en gevoeld.

Ik las op een Engelse forum dat dit model geen drain heeft. Belachelijk. Enige om het te kunnen vervangen is transmissie kap in de carter los te maken en guts olie met een doekje opvangen. Wat een prutsers.
 
speedfight 1 had drain screw at bottom of gear case, you fill it up through the level check screw, a thumb pump type oil can is good for this

speedfight 2, drain plug no longer tapped, they decided it doesn't need changing, just top up through filling screw, when it runs out there's enough in
 
Vroeger zat er wel een aftap bij de vertanding.. Sinds er nieuwe serie gemaakte carter zijn gebruikt is er uit bezuiniging geen aftap meer aanwezig..

Enigste manier is eerst je achterwiel eraf te halen.. en het carter deksel en de achterpoelie / koppeling..
En dan een bak eronder plaatsen.. Dan de vertandings kast los maken en dan het deksel eraf trekken..
(je hebt bij het monteren wel een nieuwe vertandingdeksel pakking nodig) Als de olie eruit is dan de hele boel schoon maken en als het weer dicht zit nieuwe olie via het bovenste gaatje weer vullen.. 120ml.

Ik heb dit probleem ook wel eens tegen gekomen.. Maar heb zelf een recht gat geboord en er draad in getapd en de originele bout erin gedraait..
 
Wel als je de boel intern het vertandingshuis schoon wilt maken.. Even een doekje door halen (slijk bezinkt normaal naar de bodem gaat ook aan de wanden zitten) Neem aan dat je liever alles eerst goed schoon gaat maken voordat je er dan weer nieuwe olie in gaat doen.. Om de as van het achterwiel er tijdelijk eruit te halen zal toch het achterwiel eraf moeten. Anders gaat dit namelijk niet.. En kom je niet overal goed bij met het schoonmaken. En zoveel moeite kost het dan ook niet om het achtwiel eraf te halen..

Als ik bij mijn scooter het carterdeksel eraf moet halen, dan moet ook de halve scooter uit elkaar, aangezien er plaatwerk ervoor hangt en je er dus niet erbij komt met gereedschap. Ik had het ook anders gezien.. Vaak zijn de ding zo zoals ze zijn..

Alleen er voor zorgen dat je geen rommel tussen je lagers gaat spuiten zoals WD40.. Alleen olie er voor gebruiken dus. En zorgen dat er geen zand en andere troep tussen de lagers komt (je moet dus wel schoon kunnen werken)
 
Ik neem aan als je wel beschikt over zo'n aftap, ga je ook niet heel je wiel erbij afhalen... Maar inderdaad belachelijk dat Peugeot deze bij Vivacity modellen plotseling weglaat.

Dat type olie is enorm smerig spul en ik beschik gelukkig wel over zo'n aftap.
Kan mij herinneren met die Peugeootjes het altijd een gigantische smeerboel werd met die lekkende vertandingsdeksels van ze.
 
Last edited:
Als je een aftap hebt, is dat niet perse nodig nee.. Maar toch blijft het wel handig om eens in de zoveel tijd een doek door het vertanding huis te halen om de slijk te verwijderen.


Ze hebben geen tap meer geplaatst wegens bezuiniging (scheelt kosten, want je hoeft maar 1 gat te boren en te tappen dus sneller klaar van de band)

Vroeger werd er altijd aangeraden om de vertandingsolie te vervangen... Daarna zijn ze met het idee gekomen, de olie zou in prenciepe niet altijd vervangen hoeven te worden en zou daarom langer mee kunnen gaan..

Uit eigen ervaring leert, dat je om de 10.000km beter wel de olie vervangt omdat er metaal slijpsel in de olie komt.. En deze olie word in de vertanding niet gefilterd (zoals het wel gebeurd in een 4takt blok) Dus continu zullen die metaal deeltjes tussen de lagers komen en daardoor de lagers eigenlijk beschadigingen / op eten.. Door de olie juist te vervangen, haal je deze verontreiniging eruit en worden de lagers met een hogere kwaliteit olie gesmeerd wat dus de levensduur verlengd van de vertandings lagers..

Misschien is het meer gedaan om de lagers sneller kapot te krijgen en daardoor de consument meer geld aan onderdelen gaan uitgeven..
Normaal gesproken als je de olie vervangt, gaan de vertandings lagers normaal gesproken erg lang mee als je de juist olie gebruikt.
 
Misschien is het meer gedaan om de lagers sneller kapot te krijgen en daardoor de consument meer geld aan onderdelen gaan uitgeven..
Daar heb je een punt! Zou Peugeot hier wel van verdenken trouwens...

Mijn vorige Beta Ark brak de aftapbout af. Was erg balen 1e instantie en heb
vervolgens het gat gevuld met kneedbaar staal duh :cool:

Nu met zo'n plug is het karweitje, flesje 110ml volgieten echt zo gepiept.

Wat ik ook wel eens doe is de scooter schuin zetten, uit laten lekken en de boel binnenin grondig afnemen. Kan prima, zelfs met tandwielen er nog in.
 
Last edited:
Je kan zo`n aftap punt prima zelf boren overigens.. Je hebt een originele plug / bout nodig..

De juiste boor (aantal mm weet ik even niet meer, en een juiste tap) volgens mij was het M8) En dan rustig recht boren..

Beste kan je dit doen als het carter ontdaan is van de krukas en het vertandings gedeelte.. en dan het carter met de vertandings gedeelte recht omhoog houden zodat je recht kan boren.. Als je het goed doet zal je precies netjes in het vertandings uit komen.. Alleen dan de tap er door.. En dan alle metaal krullen goed verwijderen (het liefst als je niet netjes kan werken de vertandings lagers vervangen zodat er geen metaal krullen erin blijven hangen.. En dan heb je zelf een aftap gemaakt.. Heb dit zelf al eens 2 keer gedaan, met geduld werkt het overigens prima.. Wel zorgen dat je echt recht blijft boren, anders kom je niet goed uit waar je moet zijn.
 
Back
Top