This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Olie bout zit compleet vast/verdraaid

CaptainRF

Well-Known Member
Die bout om oud olie te laten weg druppelen zit compleet vast en is verdraaid (als je dat zo noemt) ik kan dus geen grip krijgen als ik hem wil los draaien, weet iemand een goede manier om deze los te krijgen? Ik dacht wellicht met een vijl rechte randjes maken maar dan maak ik het wellicht juist meer kapot. Mocht er nog een andere manier zijn laat het aub weten
 

Attachments

  • 20201012_185533.jpg
    232.4 KB · Views: 46
  • 20201012_185536.jpg
    183 KB · Views: 42
Onderstaande inspuiten met WD-40.
(foto 2)
Griptang plaatsen.
Draaien.
Klaar !
(Zie foto's.)
View attachment 57820

View attachment 57822View attachment 57823
Geloof je hier in de WD40? die bout is met een o-ring vloeistof dicht, dan komt de wd40 er ook niet aan de schroefdraad.
Griptang zou best kunnen werken denk ik, al moet je de bout wel vervangen voor de volgende keer het iets makkelijker gaat.
Ook maar minimaal vastdraaien , vast is vast maximaal met 15 Nm
 
Last edited:
Paar klappen met de hamer erop geven, proberen en kleinere dop erover heen te slaan. Mocht dit echt niet werken kan je met de hamer en bijtel de moet los slaan. (Gebruik een klein bijteltje en niet 1 waar je tegels mee van de muur slaat)

Je kan ook de moer warmstoken, als je geluk hebt smelt de o-ring er tusssnuit.
 
Zo te zien lijkt enige oplossing idd om een gleuf in te slijpen. Vervolgens een dikke platkop met een gat in de handvat om er een t-stuk van te maken en draaien maar.

Mocht de bout toch te strak zitten en je gleuf naar de klote zijn gegaan, niet verder mollen maar naar de scooterzaak brengen. Of je moet een lasapparaat thuis hebben staan om een moer erop te lassen.
 
Zaag of slijp een sleuf er in en met een grote schroevendraaier verwijderen.
Koop een nieuwe bout.

Wat ik meestal doe is inderdaad zagen en of slijpen.., maar dan niet in het midden!
Neem de (binnen-)maat van een steeksleutel (maat 16 of 15) en teken dit af op de bout met een scherp voorwerp.
Vervolgens de beide delen afslijpen met een multitool (met slijpschijfje) of inzagen. Zorg ervoor dat de steeksleutel goed strak (vlees te pakken heeft) erop gaat en de ruimte minimaal is. Vervolgens licht verwarmen en stootsgewijs losdraaien. Dus niet teveel geweld in 1 keer...

Ik heb op deze manier ook bouten losgekregen die zelfs met locktide vastzaten.
In dit geval gaat WD40 niet werken tenzij men het motorblok op de kop gooit.
 
Last edited:
Let wel deze bouten zijn niet massief dus je kan de kop er af breken.

Post automatically merged:

Of je moet een lasapparaat thuis hebben staan om een moer erop te lassen.
Moet je wel aluminium kunnen lassen!
 
Last edited:

Bout zit aan onderzijde, ik heb de luxe dat ik een motorlift bezit en er relatief makkelijk bij kan komen!
Voor de rest van de scooterpeeps is het vaak op de grond liggen en allerlei smeersels te proberen.

Niks mis mee, maar je komt er gewoonweg niet goed bij.

Let wel deze bouten zijn niet massief dus je kan de kop er af breken.
View attachment 57824

Daarom gaf ik al aan dat men de bout licht moet verwarmen en het stootsgewijs moet los proberen te draaien zonder teveel geweld in 1 keer erop los te laten.
 
Reactions: Hap
Voor mij was destijds de oplossing om met een beiteltje tegen de bovenste rand aan te tikken, dus de rand waar in het plaatje hier boven een rode cirkel omheen staat. En dan de goede kant op natuurlijk
 
Wist niet dat de moer van aluminium was.

Torx dop erop slaan. Moet zich vast bijten. En dan met dopsleutel losdraaien.

Of tapgat aanbrengen. Kleinere bout erin draaien met loctite 270 erop. Drogen en losdraaien.

Zo krijg je wel bramen in je carterpan. Risico dus.
 
@Fiko Als je al een gat erin gaat boren dan kan je beter met een linkse tap de bout eruit draaien, probleem lijkt mij dan de olie die er nog in zit.
en niet er op slaan, de schroefdraad is fijn en van aluminium en die wil je heel houden.
 
Het hoeft echt niet zo ingewikkeld allemaal, met beleid een beiteltje er goed in zetten, desnoods door een klein stukje in te zagen en met een paar tikken heb je hem zo los!
 
Hoe is dit afgelopen?
Vanmorgen een Symphony uit 2016 gekocht en die blijkt dus zelfde probleem te hebben….

Voorlopig even opgelost door de oude olie er via de vulplug uit te pompen maar is niet ideaal omdat je het oliefilter dan niet kan vervangen.
 
Topic starter heeft nooit meer wat laten weten, dus is en blijft het gissen helaas...
Daarentegen staan er enkele huis, tuin en forumoplossingen gepost wat je e.v.t. zou kunnen proberen!
Er moet sowieso een nieuwe geplaatst worden. Op die manier kan ook gelijk het oliefilter schoongemaakt en/of vervangen worden.

Zaak is dat je hierbij niet het carterdeel beschadigt natuurlijk..
Dus rustig aan en niks forceren is het credo hier!