Manu,
een aantal weken geleden heeft de scooter van mijn zoon, een Sym Orbit3 Euro4 z'n eerste beurt gehad bij 300km.
Voor hij binnen gebracht werd liep de scooter goed, buiten dan dat na 2/3 gas de scooter niet meer harder ging (precies 45 kmpu gps).
Toen we hem gingen ophalen was het net een schommelpaard, bij precies 40 kmpu gps begon de scooter plots in te houden om een seconde later weer normaal door te rijden echter bij 40 weer in te houden, net alsof de scooter bij 40 geen/te weinig benzine kreeg of misschien juist wel te veel.
Op de factuur stond een heleboel wat men tijdens de beurt gedaan had, het meeste kwam neer op controle, echter viel me 1 ding op, men had ook het luchtfilter vervangen. (Zie Happp's opmerking)
Ik ben toen terug gegaan en een monteur liet zich ontvallen dat dit een bekend euvel is en dat dit normaliter verholpen werd door een iets grotere sproeier te plaatsen.
De dag erna kon ik de scooter weer ophalen.
Er stonden 2 Sym Orbit's 3 naast elkaar in de werkplaats, de ene van mijn zoon, de andere uit de showroom.
De enige aanwezige was de vader van de eigenaar en op mijn vraag wat er precies aan de hand was geweest zei hij, ze hebben de carburateur van het showroommodel op die van mijn zoon gezet, daarna zou alles weer ok zijn en daadwerkelijk de scooter liep weer als voor de beurt.
Jammer dat ik niet met de eigenaar zelf heb kunnen spreken om de echte oorzaak te vragen maar ik kreeg de indruk dat het toch te maken had met de brandstof voorziening en het feit dat men het luchtfilter had uit gewisseld.
Dankje
@Sparky Voor de tijd die je hebt genomen om dit neer te zetten.
Verder, ja misschien dat een grotere sproeier zou helpen. Heb nog 88 en 90 liggen voor de carb die er nu inzit. Maar mijn gevoel zegt dat het iets anders is.
Maar ik (helaas kan ik het niet meer vinden) heb ergens gelezen (Was echt een uitgebreid verhaal, ook netjes geschreven) dat de gasnaald ook een euvel kan zijn.
Ik weet niet meer wat er precies stond. Ze hadden met de gasnaald gespeeld en vlotter anders gezet.
Dit scheelde volgens hun al heel veel.
Nou zal ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit een vlotter heb gesteld dus ik zou niet weten hoe dat gedaan moet worden. Daar wil ik mij in verdiepen. Zeg maar "how to"
En uiteraard hoor ik niets van de leverancier.
Wat mij wel is opgevallen is dat als ik het gas geleidelijk / langzamer open draai de sym er minder last van heeft. Gisteren 30km gereden en op wat stotteren na was het prima te doen.
Maar ja kan ook een "lucky shot" zijn...
Ben momenteel een kymko people s 2005 aan het opknappen en tijdens het ophalen reed die tot aan thuis (40km) perfect. Niets inhouden/ stotteren of wat dan ook.
Ik heb al wat brommers gehad maar nog niet één met dit "Sym 2 probleempje" zelfs niet bij mijn oude sym orbit 50. Voor wie die niet kent, zeg maar de voorloper van de orbit 2. (Orbit 1/ orbit 50)
Ik heb ook het gevoel dat sinds ze bezig zijn gegaan met ECU/ ECS electronisch geregelde carburateur enz. Of wat dan ook, en die shit allemaal, sommige scooters niet goed in elkaar zijn gezet.
Gebrek aan kennis??...