Luchtfilter? Gehele lucht-inlaattraject?
Sproeier te groot?
Groet,
Kijk is naar je bougidop en kabel
Manu,
een aantal weken geleden heeft de scooter van mijn zoon, een Sym Orbit3 Euro4 z'n eerste beurt gehad bij 300km.
Voor hij binnen gebracht werd liep de scooter goed, buiten dan dat na 2/3 gas de scooter niet meer harder ging (precies 45 kmpu gps).
Toen we hem gingen ophalen was het net een schommelpaard, bij precies 40 kmpu gps begon de scooter plots in te houden om een seconde later weer normaal door te rijden echter bij 40 weer in te houden, net alsof de scooter bij 40 geen/te weinig benzine kreeg of misschien juist wel te veel.
Op de factuur stond een heleboel wat men tijdens de beurt gedaan had, het meeste kwam neer op controle, echter viel me 1 ding op, men had ook het luchtfilter vervangen. (Zie Happp's opmerking)
Ik ben toen terug gegaan en een monteur liet zich ontvallen dat dit een bekend euvel is en dat dit normaliter verholpen werd door een iets grotere sproeier te plaatsen.
De dag erna kon ik de scooter weer ophalen.
Er stonden 2 Sym Orbit's 3 naast elkaar in de werkplaats, de ene van mijn zoon, de andere uit de showroom.
De enige aanwezige was de vader van de eigenaar en op mijn vraag wat er precies aan de hand was geweest zei hij, ze hebben de carburateur van het showroommodel op die van mijn zoon gezet, daarna zou alles weer ok zijn en daadwerkelijk de scooter liep weer als voor de beurt.
Jammer dat ik niet met de eigenaar zelf heb kunnen spreken om de echte oorzaak te vragen maar ik kreeg de indruk dat het toch te maken had met de brandstof voorziening en het feit dat men het luchtfilter had uit gewisseld.
Ja de euro4 ecs sym dingen hebben nog wat kwaaltjes, ik merk het ook met de scooters op mijn werk. Soms houden ze gewoon in of komen ze niet vooruit. En dan oppeens weer wel.ik heb dit probleem best vaak gemerkt bij de sym xpro 50 (bezorgscooters). Zou dus best wel een sym kwaaltje kunnen zijn
Ja de euro4 ecs sym dingen hebben nog wat kwaaltjes, ik merk het ook met de scooters op mijn werk. Soms houden ze gewoon in of komen ze niet vooruit. En dan oppeens weer wel.
Ja dat klinkt heel herkenbaar. Mijn theorie is dat er iets mis gaat bij de ecs, dus laat ie gas geven niet toe tot het is "opgelost". Meer euro 4 scooters hebben hier problemen mee vgm, mijn chinese 4t euro iig wel.Precies! Klote is het wel. Sorry voor mijn taal gebruik.
Van de week moest ik een rotonde over en tijdens het met de bocht mee draaien, 2 weg links af, kwam hij gewoon ineens stil te staan. Stationair liep die wel maar vooruit komen ho maar!!nou dat is fijn.
Ik begin de brommer echt beu te worden...
Ook dat de e10 euro 95 schijnt steeds slechter van kwaliteit te zijn ?!?Dit vond ik op internet, ook wel interessant:
Nog altijd horen we klanten met problemen om de Sym Scooters met ECS systeem goed lopend te krijgen. We zijn een dag op de testbank bezig geweest om wat dingen uit te zoeken en uit te sluiten. Natuurlijk is het slecht lopen van de Scooters met Dellorto ECS systeem een gevolg van de milieuregels (arm mengsel) i.c.m een moderne (E5 of E10) brandstof met een lagere energetische waarde. Waar we vroeger eenvoudig de sproeier een maatje groter konden doen gaat dat nu helaas niet meer, de ECU zal via de lambda-sonde de grotere sproeier herkennen en via de solenoids het mengsel weer verarmen..
Ok, wat kun je doen:
Op de testbank kwam naar voren dat spelen met de hoogte van de gasnaald wel een grote invloed had op het mengsel tijdens de acceleratie. Er zit een kunstof busje op de gasnaald die je kunt schuiven. Bij ons moest deze op 3.5 MM van de bovenkant van de naald. Heb je het idee dat de scooter rijker moet zet dan dit busje op 4 MM vanaf de bovenkant en visa versa. (armer 3 MM) Variëren met 0,5 MM bleek al een flinke stap!
Inhouden met wegrijden, vergeet de vlotterhoogte niet te controleren!
Vlotterhoogte is eigenlijk altijd al wel een variabel geweest die aandacht verdient, maar helaas niet of nauwelijks krijgt. In 90% van de gevallen is het brandstofniveau wat te laag in de carburateur en ontstaat het probleem van het wegvallen tijdens het vol opendraaien van het gashandel vanaf stationair. Op de vlotter zit een naadje, zorg dat dit naadje parallel loopt met de doorstroming van de carburateur (vaak ook de rand waar de vlotterbak op afsluit) wanneer de vlotter op de vlotternaald ligt. (vlotternaald-veer niet ingedrukt!)
De ECU bepaald!
Wanneer de motor warm is zal de ecu bepalen of de scooter rijker of armer komt te staan. De lambda sonde meet de samenstelling van het uitlaatgas en de ecu regelt er met behulp van de solenoids op de remlucht het mengsel weer armer bij. De aanpassingen hierboven beschreven werken dus alleen in situaties waarop de ECU nog geen grip heeft. (acceleratie, koude motor, gas opendraaien) bij een warme motor en een constant toerental en belasting is het de ecu die bepaald! de ECU herschrijven met andere data is dan de enige optie. Wij kunnen u aangepaste software voor het Dellorto ECS systeem leveren, vraag naar onze bestanden!
Ik denk als je er echt veel last van hebt moet men naar een goede scooterboer gaan die ECHT verstand heeft van het systeem en hem met de software goed laten nakijken.
Met een goede testbank en de software kunnen ze precies zien waar het probleem zit.
Ik zelf heb 2 syms en al geregeld beurten gedaan, gelukkig nog nergens last van gehad, alleen met extreem koud weer.
Het hogere ethanol gehalte in e10 tast je keeringen/rubberen delen aan. Het is niet perse slechtere kwaliteit scooters zijn er gewoon niet voor gemaakt.Ook dat de e10 euro 95 schijnt steeds slechter van kwaliteit te zijn ?!?
Dit vond ik op internet, ook wel interessant:
Nog altijd horen we klanten met problemen om de Sym Scooters met ECS systeem goed lopend te krijgen. We zijn een dag op de testbank bezig geweest om wat dingen uit te zoeken en uit te sluiten. Natuurlijk is het slecht lopen van de Scooters met Dellorto ECS systeem een gevolg van de milieuregels (arm mengsel) i.c.m een moderne (E5 of E10) brandstof met een lagere energetische waarde. Waar we vroeger eenvoudig de sproeier een maatje groter konden doen gaat dat nu helaas niet meer, de ECU zal via de lambda-sonde de grotere sproeier herkennen en via de solenoids het mengsel weer verarmen..
Ok, wat kun je doen:
Op de testbank kwam naar voren dat spelen met de hoogte van de gasnaald wel een grote invloed had op het mengsel tijdens de acceleratie. Er zit een kunstof busje op de gasnaald die je kunt schuiven. Bij ons moest deze op 3.5 MM van de bovenkant van de naald. Heb je het idee dat de scooter rijker moet zet dan dit busje op 4 MM vanaf de bovenkant en visa versa. (armer 3 MM) Variëren met 0,5 MM bleek al een flinke stap!
Inhouden met wegrijden, vergeet de vlotterhoogte niet te controleren!
Vlotterhoogte is eigenlijk altijd al wel een variabel geweest die aandacht verdient, maar helaas niet of nauwelijks krijgt. In 90% van de gevallen is het brandstofniveau wat te laag in de carburateur en ontstaat het probleem van het wegvallen tijdens het vol opendraaien van het gashandel vanaf stationair. Op de vlotter zit een naadje, zorg dat dit naadje parallel loopt met de doorstroming van de carburateur (vaak ook de rand waar de vlotterbak op afsluit) wanneer de vlotter op de vlotternaald ligt. (vlotternaald-veer niet ingedrukt!)
De ECU bepaald!
Wanneer de motor warm is zal de ecu bepalen of de scooter rijker of armer komt te staan. De lambda sonde meet de samenstelling van het uitlaatgas en de ecu regelt er met behulp van de solenoids op de remlucht het mengsel weer armer bij. De aanpassingen hierboven beschreven werken dus alleen in situaties waarop de ECU nog geen grip heeft. (acceleratie, koude motor, gas opendraaien) bij een warme motor en een constant toerental en belasting is het de ecu die bepaald! de ECU herschrijven met andere data is dan de enige optie. Wij kunnen u aangepaste software voor het Dellorto ECS systeem leveren, vraag naar onze bestanden!
Ik denk als je er echt veel last van hebt moet men naar een goede scooterboer gaan die ECHT verstand heeft van het systeem en hem met de software goed laten nakijken.
Met een goede testbank en de software kunnen ze precies zien waar het probleem zit.
Ik zelf heb 2 syms en al geregeld beurten gedaan, gelukkig nog nergens last van gehad, alleen met extreem koud weer.
Ook dat de e10 euro 95 schijnt steeds slechter van kwaliteit te zijn ?!?
Kijk is naar je bougidop en kabel
Post automatically merged:
Misschien moet je de TPS eens laten kalibreren (throttle position sensor)
En anders zit er misschien iets niet goed met het inspuiten van de benzine.