Nitro/NOS (artikel uit oude ScootTuning, is best groot!)

Status
Not open for further replies.
Originally posted by Alfonso1
Er zal ooit iemand komen die het werkend gaat monteren ....:D
Denk ook dat dat niet lang op zich zal laten wachten...hehehe:


Ouwe floepert,

Je zit toch niet met NOS te knutselen he ;) Onder het motto: "Gewoon blijven sealen" :) Ben erg benieuwd en je maakt me nieuwschierig!
 
:) je blijft me verbazen joor :)

mja ff on...idd dikke vette nep...een gasfles hoort toch altijd met de opening naar boven te staan ? :) bluuuuub al het vloeibare gas in 1 x in de carb :D broem8P
 
Originally posted by VDM
NOS / Nitro Oxygen System is idd een soort boost, werkt met (vloeibaar?) gas, wat meer vermogen geeft dan benzine.

t nos systeem zorgt ervoor dat je mengsel bevriest (en krimpt)voordat t in je cilinder terecht komt.
Bij detonatie zet je mengsel dan veel meer uit.
en dat is de boost die je krijgt.

correct me if i'm wrong
 
Originally posted by Minaman


t nos systeem zorgt ervoor dat je mengsel bevriest (en krimpt)voordat t in je cilinder terecht komt.
Bij detonatie zet je mengsel dan veel meer uit.
en dat is de boost die je krijgt.

correct me if i'm wrong

Detonatie is een explosie die plaatsvind voor ontbranding van de bougie. Komt door het samenpersen van brandstof (zoals diesel) die als ie teveel geperst wordt (krappe squish of te hoge compressie) uit zichzelf explodeert (detoneren dus)
 
Het werk dus zo;

NOS is de naam van een bedrijf dat lachgas systemen voor verbrandingsmotoren maakt, het staat voor Nitrous Oxide Systems. Maar in vele gevallen zal men tegen een lachgas systeem gewoon NOS zeggen, maar er zijn nog andere fabrikanten zoals Highpower Nitrous Systems, ZEX, Texas Nitrous Technology.

Maar wat doet het nu juist, want met sommige kits kan je vermogenwinsten behalen van wel 100pk of meer.
Lachgas(N2O) bestaat uit twee delen stikstof en 1 deel zuurstof. Het lachgas zit onder een druk van ongeveer 50bar in de fles en is dan vloeibaar, als het vloeibaar lachgas nu wordt geïnjecteerd in de motor(hoe zien we later) dan zal het gas worden. Deze overgang zorgt voor een temperatuursdaling van de inlaatlucht, maar het is door de zuurstof component van lachgas dat deze grote vermogenwinsten kunnen worden geboekt.
Samen met het lachgas wordt immers nog een hoeveelheid benzine geïnjecteerd, wanneer dit mengsel van lachgas en benzine in de cilinders komt zal het opwarmen en het lachgas zal ontbinden in een deel zuurstof en twee delen stikstof. En het is die extra zuurstof die samen met de extra benzine voor de grote winst zorgt. De stikstof zorgt enkel voor een gecontroleerde verbranding.

Hoe is zo'n systeem opgebouwd?
De fles;
bevat het vloeibare lachgas, daar lachgas zwaarder is dan lucht zit er een buisje in de kraan zodat de fles rechtop of met de kraan naar boven kan worden gemonteerd. Van de fles loopt er een leiding naar...
De lachgas klep(nitrous solenoid); deze is elektrisch gestuurd en als er op de knop wordt geduwd zal deze open gaan, dan stroomt het lachgas door naar de frogger.
De benzine klep(fuel solenoid); deze is ook elektrisch gestuurd en laat de benzine door die wordt afgetapt uit de tank via een bestaande of extra benzinepomp, de benzine stroomt ook naar de frogger.

De frogger nozzle;
hier zitten de sproeiers die bepalen hoeveel lachgas en benzine er wordt geïnjecteerd. De frogger wordt in het inlaatspruitstuk gedraaid en op de aansluiting links boven zit de benzine op de andere het lachgas. Het lachgas stroomt dus rechtdoor en zuigt zo de benzine mee. Er zijn verschillende soorten froggers te krijgen, er zijn er die rechtdoor inspuiten, onder een hoek van 90° of 45° enzovoort.
Dit is het basissysteem, maar de verschillende systemen kunnen grofweg in drie categoriën worden opgesplitst op basis van een aantal eigenschappen:


Als je kijkt hoe de extra benzine wordt toegevoegd, dan heb je "natte" en "droge" inlaat systemen.
"Droge inlaat" systemen: dit systeem kan enkel worden toegepast op injectiemotoren. Het lachgas wordt in de inlaatcollector gespoten en de nodige hoeveelheid extra benzine bekomt men door een verhoging van de benzinedruk.
"Natte inlaat" systemen: hier wordt het lachgas samen met de benzine ingespoten in het inlaatspruitstuk.

Als je dan kijkt naar de manier waarop het lachgas wordt ingespoten, dan heb je de direct port en single injector systemen voor meer cilindermotoren want bij één cilinders is het immers altijd direct port.
Het direct port systeem; hierbij wordt er per cilinder een frogger voorzien, zodat er een gelijke verdeling van lachgas en benzine ontstaat tussen de verschillende cilinders.
Het single injector systeem bestaat uit 1 frogger of injector plaat(foto onder) die alle cilinder voorziet van lachgas en/of benzine.


Je kan dan ook onderscheid maken in de bediening van het systeem, er zijn single en milti stage en progressieve systemen.
Het single stage is het normale systeem waar bij met 1 druk op de knop het systeem in werking wordt gesteld en steeds dezelfde hoeveelheid lachgas en benzine wordt geïnjecteerd.
Bij multi stage daarentegen wordt er met behulp van een timers nog eens een extra shot gegeven.
Dit wordt meestal toegepast bij drag races, bij de druk op de knop worden bijvoorbeeld 50 extra pk's toegevoegd en na een bepaalde tijd nog eens 50. De progressieve systemen bevatten een elektronische schakeling die de kleppen 20 tot 30 keer per seconde opent en weer sluit. Door de openingstijd te variëren wordt de hoeveelheid benzine en lachgas bepaald. De schakelingen kunnen gestuurd worden door het toerental, gas positie of tijd. De meer geavanceerde werken met een combinatie van deze.

Als je der een paar foto's bij wil ga dan eens kijken op m'n site
;)
 
die twee runners reden, volgens de bouwer, met een redelijk lage squish, alleen met octaanbooster om pingelen tegen te gaan,
en de enige momenten wanneer je de injectie kan gebruiken is als het blok op volle toeren is,
(je mag ook wel een sterk krukasje kopen)
 
nog over die seatpipe bij die speedfight vraag me af hoe ze dat gedaan hebben omdat bij een scooter het blok toch mee beweegt als het veert en die dempers zitten vast gemaakt dus dat zou nooit kunnen tenzij er een flexibele leiding tussen zou zitten maar die zou weg smelten fo niet lucht dik zijn of zo een stalen leiding dat kan nog maar dat kan je bijna niet lassen
 
Hebben jullie door dat deze topic al heeel oud is ?

Gelieve als je flink aan het terugkijken bent even op de datums van de laatste replys te letten alvorens te reageren, deze discussie is voorbij ! Dank u :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top