N00b vragen...tevens voorstellen

BigY

Well-Known Member
Hi,

Ik zal me even voorstellen, ik ben BigY, woon in Nijmegen en heb onlangs een CPI Hussar gekocht. Ik weet het, geen topmerk, maar gezien mijn leeftijd (33) hoeft zo'n superblitse Aprillia niet ;) wil er simpelweg de file mee ontwijken ;)

Afijn, leuk dingetje op zich, maar standaard rijdt hij iets meer dan 50 (kerel waar ik hem van kocht zei dat hij 60 kan, maar daar komt hij niet eens in de buurt). Met tegenwind rijdt hij zelfs maar 35 +ralf+

Afijn, je voelt hem al aankomen...daar moet wat aan gedaan worden natuurlijk. De CPI is helemaal standaard incl uitlaat. Dus ik wil er een andere uitlaat op zetten, sproeiertje vervangen etc...maar ik zit met wat vraagjes.

- Men heeft het op dit forum veel over een Varioring....dit zegt me helemaal niks. En de Wiki (die niet werkt :)) geeft mij er geen uitsluitsel over. Kunnen jullie me vertellen waar ik deze kan vinden?
- Ook hebben jullie het vaak over andere "rollen". Kunnen jullie me ook uitleggen wat dat precies is?
- Ik wil de LEOVINCE HANDMADE TT EXHAUST bestellen, is dit een ok uitlaatje om de Hussar wat sneller te laten rijden?
- Kan ik zomaar onder mijn scooter een Polini blokje gooien? Of wordt dat een teveel gedoe?

Tevens wil ik onderdelen bestellen bij scooter-attack.com, maar dat is in Duitsland. Zijn er (goedkopere) shops in NL die ook aardig wat onderdelen voor de CPI hebben?

Bedankt voor de antwoorden.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou niet aan het blok zelf komen maar eerst een andere uitlaat proberen.
Die leovince TT is waarschijnlijk ook nog begrenst let hier wel op! Dit is te zien aan het deel van de uitlaat wat op je cilinder komt te zitten. Als je 'in' de uitlaat kijkt en je ziet daar er een ijzer stukje waardoor de diameter kleiner wordt dan moet je hem even uitboren/vijlen.

Enkele betrouwbare scootershops zijn www.euroscooters.nl , www.scootparts.nl, www.easyparts.nl googlen doet ook een hoop ;)!
 
varioring is een ring die in de vario zit (ja serieus:p) en die zorgt ervoor dat je snaar niet heel hoog komt te liggen en daardoor minder snel gaat.

rollen die zorgen ervoor hoe snel je snaar naar boven en naar beneden gaat door middelpuntvliegendekracht

die leovince uitlaat is wel een leuk uitlaatje alleen die is begrensd (zie hierboven)

een polini blokje is overbodig en te veel gedoe en je heb meer ervaring nodig daarvoor.
 
Kijk, ik heb op zich wel ervaring hoor, maar dan met auto's. Mijn oude 205 GTi heeft een Mi16 motor gekregen en mijn huidige 306GTi gaat een turbokit krijgen. Dus een scooter lijkt me niet al te veel problemen opleveren ;)

Maar de Leovince...begrensd...is dat bij de flens of is hij ook nog ergens begrensd in de pot?
 
Bij de flens sowieso. Misschien ook nog bij de demper. Dan moet je je demper even eraf halen en kijken of hij daar ook vernauwd is of dat er een buisje in de demper zit wat de uitlaatgassen tegenhoudt.
 
Ik heb hem besteld zal hem morgen of overmorgen wel binnenkrijgen. Mijn bedoeling is niet om mijn scooter maximaal te tunen motorisch, maar dat hij rond de 60-65 gaat rijden op de teller. Stel, ik laat de begrenzing in de uitlaat zitten, zal hij dan alsnog beter zijn werk doen dan de standaard uitlaat?
 
nee, vaak is het een standaard begrenste pijp beter als een begrenste "race" pijp.

Ik denk dat je in jou geval het beste even die ring tussen je variateur vandaan kunt halen. Meestal tikt die de 60 dan wel aan.

Anders kun je je standaard uitlaat ontgrenzen of die leovince uitlaat monteren.

Vergeet niet dat als je die uitlaat eronder zet jij je afstelling we zal moeten veranderen.
Denk aan lichtere rollen, zwaardere drukveer, en een grotere sproeier.

Met de standaard afstelling loopt een "race" uitlaat gewoon simpelweg kut.

Succes er mee!
 
Heb even mijn carterdeksel bekeken en zag tot mijn verbazing dat er een boutje is afgebroken. Betekent dat uitboren en opnieuw tappen? of zijn er nog andere foefjes voor.

EDIT: ik krijg de carterdeksel wel eraf, dus het is even wachten op mijn zuigerstop :D
 
Last edited:
nee, vaak is het een standaard begrenste pijp beter als een begrenste "race" pijp.

Ik denk dat je in jou geval het beste even die ring tussen je variateur vandaan kunt halen. Meestal tikt die de 60 dan wel aan.

Anders kun je je standaard uitlaat ontgrenzen of die leovince uitlaat monteren.

Vergeet niet dat als je die uitlaat eronder zet jij je afstelling we zal moeten veranderen.
Denk aan lichtere rollen, zwaardere drukveer, en een grotere sproeier.

Met de standaard afstelling loopt een "race" uitlaat gewoon simpelweg kut.

Succes er mee!

Na me enigszins een beetje ingelezen te hebben heb ik toch een vraagje...waar zitten de rollen?

De bedoeling is als volgt:

- Varioring verwijderen
- Andere uitlaat erop (begrenst of niet)
- Sproeier 52 of 54 erin (standaard 47?)
- En dus eventueel ook andere rollen en drukveer.

Wat ik in de toekomst wil doen is nog een andere koppeling en variateur.

Zijn er nog aanbevelingen welke koppeling en waar te halen?
 
De rollen zitten in de vario. Als je je carterkap eraf heb zie je voor een schijf en achterin het carter (bij je achterwiel) een rond ding waar je v-snaar overheen loopt. De achterste is je koppeling en de voorste is je vario.
Als je je bougie uit de cilinderkop schroeft en je stopt er de zuigerstop in voor in de plaats dan kun je het best voorzichtig aan de variateur draaien tot hij klemstaat. Nu ken je de variateur losdraaien en van de as afhalen.

Als je een begrensde terugloopuitlaat eropzet dan zal dat nog slechter gaan lopen als een standaard begrensde uitlaat. Dit heb ik zelf een keer geprobeerd :).
 
Last edited by a moderator:
Back
Top