Normaliter is het zo dat dit lampje gaat branden zodra je het contactslot op aan draait.
Na enkele seconden behoort deze uit te gaan zodra alles intern gecontroleerd en goed bevonden is. (systeem doet dit zelf)
Indien de ECU een abnormaal signaal van een sensor detecteert terwijl het voertuig wordt bestuurd, zal de ECU het waarschuwingslampje voor motorproblemen verlichten en de motor voorzien van alternatieve bedieningsinstructies die geschikt zijn voor het type storing!
Wanneer er een abnormaal signaal wordt ontvangen van een sensor, verwerkt de ECU de gespecificeerde waarden die zijn geprogrammeerd voor elke sensor, om de motor van alternatieve bedieningsinstructies te voorzien. Dit stelt de motor in staat om door te blijven werken of te stoppen, afhankelijk van de omstandigheden...
Om er achter te kunnen komen wat dit precies veroorzaakt moet men in het geheugen duiken van de ECU d.m.v. de zgn. zelfdiagnose of door uit te lezen.
Het hoeft nog niks ernstigs te zijn want het systeem geeft geen knippercode weer op het dashboard wat normaliter wel het geval is bij een niet goed werkend onderdeel zoals bijvoorbeeld een injector.