This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Motorlampje blijft branden van Yamaha Aerox 50r

Ik heb een Yamaha Aerox 50r uit 2016 en sinds een paar weken blijft het check engine lampje branden als ik wegrijdt. Het lampje gaat pas branden als ik met de scooter wegrijdt en gaat na een paar secondes weer uit. Hij knippert niet, hij blijft echt een paar seconden branden en gaat daarna weer uit. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan oplossen?
 
Normaliter is het zo dat dit lampje gaat branden zodra je het contactslot op aan draait.
Na enkele seconden behoort deze uit te gaan zodra alles intern gecontroleerd en goed bevonden is. (systeem doet dit zelf)
Indien de ECU een abnormaal signaal van een sensor detecteert terwijl het voertuig wordt bestuurd, zal de ECU het waarschuwingslampje voor motorproblemen verlichten en de motor voorzien van alternatieve bedieningsinstructies die geschikt zijn voor het type storing!

Wanneer er een abnormaal signaal wordt ontvangen van een sensor, verwerkt de ECU de gespecificeerde waarden die zijn geprogrammeerd voor elke sensor, om de motor van alternatieve bedieningsinstructies te voorzien. Dit stelt de motor in staat om door te blijven werken of te stoppen, afhankelijk van de omstandigheden...
Om er achter te kunnen komen wat dit precies veroorzaakt moet men in het geheugen duiken van de ECU d.m.v. de zgn. zelfdiagnose of door uit te lezen.

Het hoeft nog niks ernstigs te zijn want het systeem geeft geen knippercode weer op het dashboard wat normaliter wel het geval is bij een niet goed werkend onderdeel zoals bijvoorbeeld een injector.
 
Dank voor het antwoord! Ik ga deze week nog langs bij de werkplaats van Yamaha om de scooter uit te lezen. In de tussentijd heb ik nog een andere vraag. Ik wil namelijk de scooter harder laten lopen. Nu heb ik even rondgekeken en ben ik uiteindelijk uitgekomen op de Polini Hi-Speed variateur + de Polini Lambda Emulator, maar dit vind ik best aan de prijs. Is dit het geld waard om de scooter een goede 15-20 km/h harder te laten lopen?
 
Met alleen een variateur ga je niet zoveel winst boeken.

Met dat polini setje vario+ cdi geeft polini ongeveer 55 kmh aan.

Verder kun je niet zo heel veel doen aan die Yamaha 4 taktjes. Zou ik ook niet doen want ze zijn rete betrouwbaar standaard (voor een 4 takt)
 
Helaas is het nog steeds zo dat het een klein kapitaal kost voor enkele km's harder en/of sneller...
En 15-20 km/u zal eerder 6-10 km/u worden met alleen deze aanpassing/modificatie.
Er is nog een mogelijkheid, maar dit is dan ook gelijk reteduur samen!

Er is namelijk ook een complete kit te koop van Polini, echter is dit maar een 66,3cc cilinder en kost een godsvermogen!
Met die combinatie kan het zijn dat je nog iets sneller gaat op top met een goede snelle optrek.
(Qua topsnelheid zit je dan aan ongeveer 68/70 echte km/u)

Maar ja, of dit het nou waard is moet je zelf beslissen uiteraard...
Gehele set samen komt toch al gauw boven de 500 Euro uit!
 
Last edited:
Het probleem heeft zich schijnbaar vanzelf opgelost. Ik heb vorige week een nieuwe luchtfilter gemonteerd en wat carburateur reiniger in de bezinetank gejankt en sinds gister brandt het lampje niet meer tijdens het rijden.
 
Heel mooi natuurlijk maar juist daar scheelt het gevaar!
Het is vrijwel onmogelijk dat een euvel welke is aangekondigd door het systeem vanzelf ineens oplost/verdwijnt en/of plots niet meer aanwezig is....
De fout en/of interne code blijft sowieso in het geheugen van de ECU staan, dus als deze niet schoongeveegd is om het zo maar even aan te duiden blijft de fout intern gewoon aanwezig!
Uit laten lezen en de overige foutcodes uitsluiten en/of schoonvegen is dus wel gewenst!

Let wel! Het is geen verplichting uiteraard maar het kan zomaar zijn dat dit in een later stadium weer de kop op gaat steken.
(weet eigenlijk wel met 100% zekerheid te garanderen dat dit weer terug gaat komen!)
 
Last edited: