cdi blijft kapot gaan

stefan3507

New Member
ik heb laatst een tweedehands scooter gekocht om een beetje te sleutelen, het gaat om een beeline veloce 50 uit het jaar 2010 of 2009 dat weet ik niet precies. Nou loop ik tegen een gek probleem aan want ik heb alles doorgemeten en ik kan geen reden vinden waarom mijn cdi kapot blijft gaan. toen ik de scooter gekocht had zat er al een kapotte cdi op die heb ik vervangen en hoopte daarmee de scooter gemaakt te hebben, toen ik de scooter starte brande de cdi gelijk door en begon te roken en te knetteren. Ik heb toen de stator gecontroleerd daar was niks mis mee zover ik weet, de grondaansluiting was een flink veroest heb deze mooi opgeschuurd en al het roest verwijderd hopende dat dat het probleem zou oplossen weer een nieuwe cdi gekocht voer dat ik hem aansloot toch nog ff wat dingen doorgemeten voor de zekerheid en er was geen reden waarom de cdi weer kapot zou gaan. Ik starte de scooter maar hij ging niet aan, had hem per ongeluk op contact laten staan toen ik even wat aan het pakken was en ineens ontploft ook de tweede cdi. is er mischien iemand die weet waarom dit blijft gebeuren?
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt waarschijnlijk de verkeerde cdi.
Een AC-CDI is niet uitwisselbaar met een DC-CDI en visa versa.
Maak eens een detailfoto van de cdi connector waarop de kleuren en de positie van de draden goed zichtbaar zijn, wellicht kan ik je helpen met welk type je nodig hebt.
 
er zit een zekering voor.... check deze eens op de waarde.
die weet ik niet uit mn hoofd dus ff de handleiding erbij pakken.

ik had ook zon probleem..wat bleek.. een sluiting bij de lampjes van de teller.
 
er zit een zekering voor.... check deze eens op de waarde.
die weet ik niet uit mn hoofd dus ff de handleiding erbij pakken.

ik had ook zon probleem..wat bleek.. een sluiting bij de lampjes van de teller.
De handleiding heb ik niet dus dat gaat niet lukken
Post automatically merged:

Je hebt waarschijnlijk de verkeerde cdi.
Een AC-CDI is niet uitwisselbaar met een DC-CDI en visa versa.
Maak eens een detailfoto van de cdi connector waarop de kleuren en de positie van de draden goed zichtbaar zijn, wellicht kan ik je helpen met welk type je nodig hebt.
Hier de aansluitingen en de cdi die ik erop heb zitten
 

Attachments

  • 20230319_181351.jpg
    20230319_181351.jpg
    58.4 KB · Views: 21
  • 20230319_181449.jpg
    20230319_181449.jpg
    93.2 KB · Views: 10
  • 16792462465348534363156394496376.jpg
    16792462465348534363156394496376.jpg
    149 KB · Views: 16
Ik kan de kleuren op de 2-polige connector van de cdi niet goed zien.
De ene is een zwart/witte, die loopt naar het contactslot en is om de scooter uit te zetten.
De andere zie ik alleen een zwarte isolatie maar zit er aan de andere kant van de draad ook een rood streepje?

Je zou het ook even met de multimeter kunnen meten, doe daarvoor als volgt:

  1. Controleer allereerst of de zekering(en) van de scooter in orde is/zijn.
  2. Neem een multimeter en schakel deze op het meetbereik 20V gelijkspanning.
  3. De zwarte meetdraad sluit je aan op de com-aansluiting van de multimeter.
  4. De rode meetdraad sluit je aan op de V-aansluiting van de multimeter.
  5. Zet de scooter op contact.
  6. Meet met de zwarte meetpen op 1 van de groene draden van de 4-polige stekken van de cdi en met de rode meetpen op de zwarte draad van de 2-polige connector van de cdi.
  7. Als je nu 12 a 13 volt meet, is de CDI die je nodig hebt een DC-CDI.
  8. Als je niks meet, is de CDI die je nodig hebt een AC-CDI.
Weet jij welke cdi jij gekocht hebt en indien online, heb je een linkje?
 
Ik kan de kleuren op de 2-polige connector van de cdi niet goed zien.
De ene is een zwart/witte, die loopt naar het contactslot en is om de scooter uit te zetten.
De andere zie ik alleen een zwarte isolatie maar zit er aan de andere kant van de draad ook een rood streepje?

Je zou het ook even met de multimeter kunnen meten, doe daarvoor als volgt:

  1. Controleer allereerst of de zekering(en) van de scooter in orde is/zijn.
  2. Neem een multimeter en schakel deze op het meetbereik 20V gelijkspanning.
  3. De zwarte meetdraad sluit je aan op de com-aansluiting van de multimeter.
  4. De rode meetdraad sluit je aan op de V-aansluiting van de multimeter.
  5. Zet de scooter op contact.
  6. Meet met de zwarte meetpen op 1 van de groene draden van de 4-polige stekken van de cdi en met de rode meetpen op de zwarte draad van de 2-polige connector van de cdi.
  7. Als je nu 12 a 13 volt meet, is de CDI die je nodig hebt een DC-CDI.
  8. Als je niks meet, is de CDI die je nodig hebt een AC-CDI.
Weet jij welke cdi jij gekocht hebt en indien online, heb je een linkje?
Misschien een domme vraag heb namelijk nog niet zo veel ervaring met het sleutelen heb daarom ook deze scooter gehaald maar hier hoord toch een glas zekering tussen? Kan het zo zijn dat als die daar niet zit de cdi altijd kapot gaat?
 

Attachments

  • 20230319_190249.jpg
    20230319_190249.jpg
    116.4 KB · Views: 17
Zo te zien hebben ze de houders , waar de zekering tussen hoort , in elkaar geschoven . Ik heb de glas zekering bij mijn scooter verwisseld voor een houder met een steek zekering , deze zijn beter te krijgen overal. En ook al zit er geen zekering in , dat maakt niets uit voor je cdi , maar is niet goed natuurlijk , ook voor brand en smelten van je bedrading.
 
Daar hoort inderdaad een glaszekering tussen echter de afwezigheid van die glaszekering zorgt er niet voor dat je cdi defect raakt.
Die zekering zit er, dat als er ergens een kortsluiting ontstaat, de stroom niet te groot wordt waardoor ook de bedrading zou kunnen smelten en eventueel de accu zou kunnen ontploffen.
Veel geluk gehad dat je scooter niet in de fik is gegaan.
 
Misschien is de bedrading allang beschadigd. Omdat er al geen glas zekering tussen zat. En ja dan ook geen enkele beveiliging meer voor door slaan.

Dan is het niet vreemd dat alle cdis die je er nieuw erop zet ook weer eruit klappen..

Je kan natuurlijk wel door gaan meten, maar als de boom al beschadigd is kan je beter ergens een andere werkende vandaan toveren.
 
Maar als het een ac cdi is krijgt hij spanning van de spoel in de stator , en staat de boord spanning hier buiten.
Ik zou de cdi afkoppelen , zekering monteren , en dan zonder cdi kijken of de zekering heel blijft , en de rest werkt.
 
Maar als het een ac cdi is krijgt hij spanning van de spoel in de stator , en staat de boord spanning hier buiten.

Klopt als een zwerende vinger, zegt men in mijn geboorteplaats, maar dit is juist het vreemde.
De zwart/witte draad op de 2-polige cdi stekker, laat vermoeden dat het hier gaat om een AC-CDI.
Echter een AC-CDI krijgt geen spanning als de motor niet draait en kan hij dus ook niet ontploffen als men de scooter enkel op contact laat staan, ook al zit er geen zekering in de zekeringhouder.
Maar als @stefan3507 geen antwoord geeft op de vraag welke kleur draad er nog meer zit op de 2-polige stekker buiten de zwart/witte noch een meting doet terwijl hij wel online is geweest, kunnen we hem niet helpen.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de cdi een AC-CDI moet zijn en dat er op 1 of andere manier gerommeld is met de bedrading zodat deze een gelijkspanning krijgt door een kortsluiting tussen de geschakelde plus en de zwart/??? draad of de zwart/witte draad van de cdi, bij het op contact zetten.
Dit is wellicht ook de reden waarvoor de zekering is weggelaten en de scooter uberhaupt is verkocht door de vorige eigenaar.

Maar nogmaals als je geen medewerking krijgt van de "probleemhouder" houdt het, voor mij altans, op.
 
Last edited:
Dat van die lastige vinger zeiden wij ook in Amsterdam , en als de houder even de moeite neemt om het vliegwiel te demonteren , kun je met zekerheid vaststellen wat voor systeem het is , ondanks gerommel met de bedrading.
 
Dat van die lastige vinger zeiden wij ook in Amsterdam , en als de houder even de moeite neemt om het vliegwiel te demonteren , kun je met zekerheid vaststellen wat voor systeem het is , ondanks gerommel met de bedrading.
Het vliegwiel heb ik al gedemonteerd
Post automatically merged:

Klopt als een zwerende vinger, zegt men in mijn geboorteplaats, maar dit is juist het vreemde.
De zwart/witte draad op de 2-polige cdi stekker, laat vermoeden dat het hier gaat om een AC-CDI.
Echter een AC-CDI krijgt geen spanning als de motor niet draait en kan hij dus ook niet ontploffen als men de scooter enkel op contact laat staan, ook al zit er geen zekering in de zekeringhouder.
Maar als @stefan3507 geen antwoord geeft op de vraag welke kleur draad er nog meer zit op de 2-polige stekker buiten de zwart/witte noch een meting doet terwijl hij wel online is geweest, kunnen we hem niet helpen.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de cdi een AC-CDI moet zijn en dat er op 1 of andere manier gerommeld is met de bedrading zodat deze een gelijkspanning krijgt door een kortsluiting tussen de geschakelde plus en de zwart/??? draad of de zwart/witte draad van de cdi, bij het op contact zetten.
Dit is wellicht ook de reden waarvoor de zekering is weggelaten en de scooter uberhaupt is verkocht door de vorige eigenaar.

Maar nogmaals als je geen medewerking krijgt van de "probleemhouder" houdt het, voor mij altans, op.
De andere draad naast de zwart witte draad is een zwarte draad met verder geen kleur, de eerste cdi die ik erop heb gezet was ook een ac cdi en die ging gelijk kapot tijdens het starte de tweede weet ik niet wat het was maar ik ga ervan uit ook een ac cdi. Zover ik weet is de reden dat ze hem hebben verkocht is omdat de scooter van een jongen van 13 was die hem gekregen had en er niks mee kon.
 
Het vliegwiel heb ik al gedemonteerd
Maak eens een foto van de spoelen op de stator (ontsteking)?

Aan de spoelen is namelijk te zien of het een AC of een DC ontsteking is.

Een DC-ontsteking heeft alleen koperkleurige spoelen.
Een AC-ontsteking heeft, buiten de koperkleurige spoelen, ook 1 of 2 spoelen waar een meestal witte of zwarte isolatie omheen zit.
 
Maak eens een foto van de spoelen op de stator (ontsteking)?

Aan de spoelen is namelijk te zien of het een AC of een DC ontsteking is.

Een DC-ontsteking heeft alleen koperkleurige spoelen.
Een AC-ontsteking heeft, buiten de koperkleurige spoelen, ook 1 of 2 spoelen waar een meestal witte of zwarte isolatie omheen zit.
zodra ik thuis ben zal ik dit doen uit mijn hoofd zijn het alleen koper kleurige spoelen maar ben helaas pas om half 7 thuis van school
 
ben helaas pas om half 7 thuis van school
Geen probleem.
Maar stel dat je alleen koperkleurige spoelen hebt, heb je ook 2 maal de verkeerde cdi besteld en vervangen.
Dus dan is het ontploffen van de cdi ook meer plausibel, vooral als er geen zekering in zat, want de accu blijft dan de kortsluitstroom leveren totdat datgene wat kortsluiting maakt doorbrandt.
 
Geen probleem.
Maar stel dat je alleen koperkleurige spoelen hebt, heb je ook 2 maal de verkeerde cdi besteld en vervangen.
Dus dan is het ontploffen van de cdi ook meer plausibel, vooral als er geen zekering in zat, want de accu blijft dan de kortsluitstroom leveren totdat datgene wat kortsluiting maakt doorbrandt.
Hier een foto van de stator
 

Attachments

  • 20230320_183019.jpg
    20230320_183019.jpg
    231.9 KB · Views: 12
Back
Top