Ontsteking blijft haperen en krijgt gele vonk 2t Piaggio blok

Luukvh

New Member
Hallo iedereen,
Ik weet me geen raad meer.
Ik heb een Aprilia sr 50 factory met piaggio blok die ik laatst heb gereviseerd.
Voor de revisie liep hij in principe goed ook al had ik er een veelste kleine sproeier in die ook n warmloper veroorzaakte.
Nu blijft naar mijn idee de ontsteking haperen en ik heb ondertussen zowat heel de ontsteking al vervangen.

Nieuwe stator met pickup want oude gaf verkeerde ohm waarde aan.
Ander vliegwiel geeft ook geen verschil.
Nieuwe top performance cdi met bobine, geeft nu wel n vonk want gaf hij hiervoor niet of nauwelijk.
3 verschillende nieuwe bougies erin gedaan ook zonder verschil.
Massa punten opgeschuurd en gecheckt of de connectie aan het blok en frame goed zijn.

Voor mijn idee heb ik er alles aan gedaan en ben benieuwd of een elektro scooter wonder nog enig idee heeft wat het zou kunnen zijn.

Het gekke is trouwens wel dat hij soms als ik m start hij het wel goed doet en na n paar keer gas geven hij gewoon weer begint te haperen en te stotteren.

Setup nu is:
Malossi mhr replica 70cc
Dellorto 20.5mm carb met sproeier 98
Sito plus uitlaat (idd geen goede combinatie)
Malossi vl13 membraan
Doppler endurance krukas
Polini variateur met 6.5~ gram rolletjes
Polini koppeling met gele trekveertjes
Standaard luchtfilter
 
Advertisement - register to remove this

kijk even of je een massa van je blok naar je frame hebt.
Massa punten opgeschuurd en gecheckt of de connectie aan het blok en frame goed zijn.
Die is er dus, ook gemeten of bedoel je met "gecheckt", gemeten?

  • Wat is de ontsteekspanning die van de nieuwe stator komt en arriveert op de cdi? (groene draad)
  • Ligt de witte draad van de cdi goed aan massa? (meten op het laagste Ohmbereik van je multimeter)
  • Komt er genoeg spanning van de pickupspoel en zit deze kort genoeg verwijdert van het nokje op je vliegwiel? (rode draad)
  • Vonkt de bougie wel goed als je kickt ipv elektrisch start?
  • Is de elektrode afstand van de bougie goed? (Wat is het advies van Top Performance?)
 
Die is er dus, ook gemeten of bedoel je met "gecheckt", gemeten?

  • Wat is de ontsteekspanning die van de nieuwe stator komt en arriveert op de cdi? (groene draad)
  • Ligt de witte draad van de cdi goed aan massa? (meten op het laagste Ohmbereik van je multimeter)
  • Komt er genoeg spanning van de pickupspoel en zit deze kort genoeg verwijdert van het nokje op je vliegwiel? (rode draad)
  • Vonkt de bougie wel goed als je kickt ipv elektrisch start?
  • Is de elektrode afstand van de bougie goed? (Wat is het advies van Top Performance?)
Ik heb de startmotor eraf gehaald en de massa van de startmotor vast gemaakt in hetzelfde gat als waar hij eerst zat.
Ik heb wel het carter opgeschuurd en de massa connector ook, maar kan idd zijn dat dat misschien het probleem is.

Ben totaal niet thuis in de elektro maar ik heb n checklist van een of andere engelse website gevolgd en kreeg van de oude pickup een hele lage ohm waarde en van de nieuwe een goede 120~ ohm.
Pickup afstand is ook 0.8mm en voor de rest heb ik als ik eerlijk ben de stator niet fatsoenlijk doorgemeten kwa volt etc. omdat ik niet verwacht dat daar het probleem in zou kunnen zitten omdat ik wel fatsoenlijk verlichting krijg.

Lijkt er wel op dat de cdi gewoon goede verbinding heeft als ik die checklist goed heb gevolgd.

De bougie vonkt wel n goede 7mm zoals ie zou moeten alleen is de vonk vel geel, wat natuurlijk weer indiceert dat het een zwakke vonk is.

Ik zal eerst eventjes de startmotor er op monteren.

Bedankt voor de snelle reactie
 
Ik heb de startmotor eraf gehaald en de massa van de startmotor vast gemaakt in hetzelfde gat als waar hij eerst zat.
Ik heb wel het carter opgeschuurd en de massa connector ook, maar kan idd zijn dat dat misschien het probleem is.

Ben totaal niet thuis in de elektro maar ik heb n checklist van een of andere engelse website gevolgd en kreeg van de oude pickup een hele lage ohm waarde en van de nieuwe een goede 120~ ohm.
Pickup afstand is ook 0.8mm en voor de rest heb ik als ik eerlijk ben de stator niet fatsoenlijk doorgemeten kwa volt etc. omdat ik niet verwacht dat daar het probleem in zou kunnen zitten omdat ik wel fatsoenlijk verlichting krijg.

Lijkt er wel op dat de cdi gewoon goede verbinding heeft als ik die checklist goed heb gevolgd.

De bougie vonkt wel n goede 7mm zoals ie zou moeten alleen is de vonk vel geel, wat natuurlijk weer indiceert dat het een zwakke vonk is.

Ik zal eerst eventjes de startmotor er op monteren.

Bedankt voor de snelle reactie
Startmotor aangesloten met massa kabel en geen verschil.
Het gekke vind ik wel dat wanneer hij helemaal koud is dat hij wel goed klinkt en niet stottert en hapert maar wanneer ik n paar keer gas geef hij weer begint.
Kan ik niet misschien het totaal verkeerd zien en is het niet misschien de elektrische choke die geen stroom krijgt ofzo?
 
De bougie vonkt wel n goede 7mm zoals ie zou moeten
je bedoelt 0,7 elektrode afstand , neem ik aan . Die zou je kunnen controleren , choke eraf , en aansluiten op de accu ,plus en min kant maakt niet uit. Na 2 min moet je zeker de naald naar beneden zien gaan . Is dit oke , choke weer monteren , scooter starten , en op de connector van de choke meten , of hier spanning op komt. Komt alleen spanning op als de motor loopt
 
voor de rest heb ik als ik eerlijk ben de stator niet fatsoenlijk doorgemeten kwa volt etc. omdat ik niet verwacht dat daar het probleem in zou kunnen zitten omdat ik wel fatsoenlijk verlichting krijg.

Dat zou heel goed kunnen. jou verlichting krijgt spanning doordat magneten aan de binnenkant van jou vliegwiel langs de lichtspoel van je stator komen. Dit is 1 van de spoelen van je stator. Je pick up coil zit aan de buitenkant en hier bevat de spoel het magneetje en elke x als de verdikking aan de buitenzijde van jou vliegwiel langs dit coiltje komt dan het magnetische veld dat door de spoel heen komt een klein voltje op. genoeg als stuurstroompje voor jou cdi. btw coil = spoel.
 
Om te meten of de stator goed is , zou je de laadspanning van je accu kunnen meten , om te beginnen , Je verlichting werkt op deze nieuwe stator goed , deze spoelen van dat gedeelte van de stator zal goed werken , ook de choke krijgt hier zijn spanning van , en op de stator zit een aparte ontstekings spoel , die de spanning levert aan de cdi , zoals @Sparky al aangaf , (groene draad ) heb je trouwens de dingen gemeten die Sparky aan gaf ?
 
je bedoelt 0,7 elektrode afstand , neem ik aan . Die zou je kunnen controleren , choke eraf , en aansluiten op de accu ,plus en min kant maakt niet uit. Na 2 min moet je zeker de naald naar beneden zien gaan . Is dit oke , choke weer monteren , scooter starten , en op de connector van de choke meten , of hier spanning op komt. Komt alleen spanning op als de motor loopt
Ik heb ondertussen een nieuwe choke besteld na het controleren van de oude aangezien die niks deed als ik er stroom op deed zetten.

Verklaart waarschijnlijk wrm die elke keer na n paar keer gas geven gaat stotteren en waarom hij het altijd goed deed voor de revisie met zo'n kleine sproeier.

Zal morgen laten weten of het probleem is opgelost!

Alvast bedankt voor de hulp :D
 
Ik heb ondertussen een nieuwe choke besteld na het controleren van de oude aangezien die niks deed als ik er stroom op deed zetten.

Verklaart waarschijnlijk wrm die elke keer na n paar keer gas geven gaat stotteren en waarom hij het altijd goed deed voor de revisie met zo'n kleine sproeier.

Zal morgen laten weten of het probleem is opgelost!

Alvast bedankt voor de hulp :D
Hele goede avond heren,
Na eindelijk het licht gezien te hebben blijkt het uiteindelijk gewoon de luchtschroef te zijn geweest.
Voel me echt n muppet maar nu met sproeier 85 en n beetje friemelen loopt en trekt ie perfect.

Bedankt voor de hulp, mijn week kan niet meer stuk.
En mijn ontsteking hopelijk ook niet ;)
 
Back
Top