Motorblok (alweer) vastgelopen sym fiddle

sym fiddle08

New Member
Ik heb een sym Fiddle. En 6-6-11 was hij vastgelopen. De reden er zat niet genoeg olie. Hij reed en starte nog wel maar als je wat grotere afstand wou rijden liep de motor vast omdat het te zwaar werdt.

Na een flinke reparatie met alles erop en eraan deet ie het weer.
Natuurlijk deet ik steeds de oliecheck.

Maar op een gegeven moment starte hij niet meer met accu. Het leek alsof de accu leeg was. En met de kickstart starte hij wel. En na 5 minuten rijden als de motor warm was starte hij weer elektrisch.

Maar op een gegeven moment wou hij ook niet starten met de kickstart.
En nu naar enkele keren geprobeert met de kickstart te starten is het motorblok vastgelopen. Lijkt wel want ik kan er geen beweging in krijgen met de kickstart. En met een nieuwe accu maakt de motor een zwaar geluid en ook daarmee is er geen beweging meer te krijgen. Misschien is er te veel olie gebruikt. 12 uur geleden had ik er nog mee gereden. En opeens wou hij neit meer starten de bougie is vervangen. Maar door het proberen te kickstarten lijkt het motorblok opeens vastgelopen te zijn. Wat is de oorzaak? Kan een motorblok in een zo korte tijd zomaar vastlopen?
Is het ernstig of gewoon nog te repareren.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Is bij de eerste reparatie ook de krukas vervangen? Zo niet dan heb je een grote kans dat deze nu kapot is gegaan.
Een krukas die erg warm is geweest in het verleden ( zonder olie rijden ) kan beschadigde glijlager / naaldlager vlakken hebben. Deze vlakken horen glad te zijn. Als ze beschadigd zijn gaat dit alleen maar meer frictie opleveren tijdens het rijden waardoor ze steeds verder beschadigen, met een compleet vastzittende drijfstang tot gevolg.

Eenvoudig te controleren. Schroef het kickstarterdeksel los en probeer de voorste poelie maar te draaien. Als het niet draait dan kan je er bijna vanuit gaan dat het de krukas is.
 
Last edited:
Je cilinder kan ook helemaal zijn volgelopen met benzine, je zou even moeten proberen of hij wel ronddraait als de bougie eruit is.
(wel met contact uit)
 
de start motor liep zwaar maar door kickstart kreeg meer kracht om te vonken als een maal gestart loopt motor prima zonder enige problemen en start weer elektrisch zonder kickstart, maar door vonk probleem is door te veel kicktrappen de motorblok vastgelopen en waardoor is dat gekomen?
Bougie was vuil is vervangen Kan er schade komen door te vaak kicktrappen?
De krukas was bij de eerste reparatie overgens niet vervangen.

Doordat het motorblok vastzit weet ik niet wat de doen om er weer enige beweging in te krijgen.
Via kick of elektrische start.
 
Back
Top