Bougie in GY6 motorblok afgebraamd/gesmolten?

AukurgkNL

New Member
Een aantal weken geleden stond ik stil met mijn scooter met 50cc GY6 motorblok (Turbho RM-50), na het lostrekken van de bougie kwam ik tot een zeer vreemde conclusie:

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar het lijkt erop dat de ontsteking (deel waar de vonk ontstaat) compleet is verdwenen en is afgebraamd. Ik kan me enkel voorstellen dat iets impact gemaakt heeft in de cilinderkop, of de bougie oververhit is geraakt (dat metaal is gaan buigen en smelten). Beide mogelijkheden lijken me zeer onwaarschijnlijk.

Zie onderstaande...

Ik heb de bougie vervangen en kort geprobeerd te starten, geen resultaat.

Heeft iemand enig idee HOE dit kan, en WAT de eventuele vervolgstappen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

zie afbeelding: (nummer 13,14,15)
1696838040251.jpeg
welke bougie zit er nu in?
welke hoofdsproeier zit er in?
welke benzine tank je? (e98 of e95?)
welke CDI zit er in? (bijv. een 4-polige met een draad?)
 
zie afbeelding: (nummer 13,14,15)
View attachment 72705
welke bougie zit er nu in?
welke hoofdsproeier zit er in?
welke benzine tank je? (e98 of e95?)
welke CDI zit er in? (bijv. een 4-polige met een draad?)
Welke bougie? NGK CR7HSA, 1,5-2 jaar geleden vervangen
Welke hoofdsproeier? Geen idee, vermoeden is origineel gezien ik deze nooit vervangen heb
Welke benzine? e95, soms e10
Welke CDI? Origineel begrensd op 35km/h, 4+2 pol
 
Welke bougie? NGK CR7HSA, 1,5-2 jaar geleden vervangen
zou goed moten zijn, een nummer 8 kan te koud worden (meer warmte afgifte)
Welke hoofdsproeier? Geen idee, vermoeden is origineel gezien ik deze nooit vervangen heb
controleren is weten. meestal zit er een 78 of een 80 origineel in, dus je zou bijvoorbeeld een sproeiermaat groter kunnen (dacht dat het m4 schroefdraad was van de hoofdsproeier)
Welke benzine? e95, soms e10
kleine correctie euro98=E5, euro95=E10
E10 is bij meeste scooter afgeraden te tanken (een opsie kan, maar niet jaar in jaar uit)
Welke CDI? Origineel begrensd op 35km/h, 4+2 pol
zit er naar jouw weten een draadje naar een toerenbegrenzer?
heeft jouw scooter een pick-up bij de koppeling zitten (een draadje bij de kickstart kap?)
 
Gaat je uitlaatklep wel goed open en dicht?
Is de klepspeling wel eens gecontroleerd/gesteld?

Want om 1 of andere reden wordt de bougie te heet.
Ik denk dat plaatje 15 het meest van toepassing is op jouw probleem.
 
Last edited:
Back
Top