hoe lang inrijden voor bougie kleur

Roy2007

Member
Hoe lang moet ik ongeveer proefrijden om de definitieve kleur van de bougie te kunnen zien om zo te bepalen of mijn brandstofmengsel te rijk of te arm is (wit-grijs-koffiebruin-beetje zwartvochtig-kleddernat). Ik wil tussen koffiebruin en ietsie vochtig komen te zitten zodat ik weet dat er voldoende smering is (2-takt zelf mengen). Na een ritje van 5 minuten is de bougie wit dus mengsel te arm/bougie te heet. Is 5 minuten te kort of zegt dit meteen al genoeg ?

En kan ik dan t beste meteen beginnen in dit geval (witte bougie) met een grotere sproeier of eerst alleen de gasnaald wat hoger (ringetje 2 streepjes lager) vastzetten
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dit verschilt nogal. Bij een kapot snelle setup heb je wellicht aan 500m genoeg.

Bij mijn 50cc 2takt duurt dit werkelijk tientallen kilometers. Zo heb ik recent de bougie vervangen en daarbij begint na 25km pas aan één zijde wat kleur te ontstaan. Ik heb het dan over het porselein stuk.

@Roy2007 de gasnaald verstel je als de scooter niet mooi rijdt bij bepaalde gas standen.

Je merkt zelf ook wel of het mooi loopt of niet. Aan de hand daarvan kun je de sproeier bij stellen.
 
Last edited:
@Tim Ark ben teruggegaan van 70 naar 50cc (2-takt) en zit een Dellorto 17.5mm op waar een sproeier inzat van 112. Verder nu ook standaard luchtfilter terug erop ivm wok dus geen snelle setup denk ik. Ik zie wel diep onderin bij het porseleinen stuk al heel minimaal een beetje bruin zitten maar het topje van het porselein is nog superwit. Heb er nu een 80 sproeier in zitten. Ga nog even testen vanmiddag met 90-96 en anders wat langere stukjes rijden (ergens op google gelezen dat vastlopers ook door te arm mengsel kunnen komen en wil wel graag dat mn zoon straks veilig naar de rdw heen en terug komt). Welke sproeier heb jij trouwens
 

Attachments

  • IMG_20240315_173805.jpg
    IMG_20240315_173805.jpg
    167 KB · Views: 21
  • IMG_20240315_173938.jpg
    IMG_20240315_173938.jpg
    307.2 KB · Views: 21
Last edited:
Standaard uitlaat zonder prop. Varioring 5mm erin gedaan. Verder weet ik (nog) niets van variobegrenzing. Zou sproeier 70-72 dan niet nog armer worden (omdat de bougie er nu al best arm uit ziet). p.s. geen luchtweerstandplaatje met van die ronde gaatjes in de carburateur-ingang
 
Kijk je krukas keerringen en spruitstuk eens na , als die lek zijn trekt dat ding valse lucht , meer lucht vraagt meer benzine.
Ik heb zat Runners staan en gedaan , dus weet wel welke gemiddelde sproeier er in moet .
Als je Powerfilter rijd , zit er gemiddeld 95 in , dus er klopt iets niet bij jou .
 
Welke mengverhouding gebruik je, zeggen dat het goed is kan men wel aannemen, maar echt weten zegt soms meer. Tevens, wat tank je? Ben je nog aan het "inrijden" met de nieuwe 50cc waardoor je niet vol gas bent gegaan... Is het filter echt origineel of een namaak of iets.. Iets ander filter en je hebt zomaar veel meer lucht.

Ik kan je geen antwoord geven, maar het kan aanvullende info zijn waar mensen wat aan hebben.
 
Kijk je krukas keerringen en spruitstuk eens na , als die lek zijn trekt dat ding valse lucht , meer lucht vraagt meer benzine.
Ik heb zat Runners staan en gedaan , dus weet wel welke gemiddelde sproeier er in moet .
Als je Powerfilter rijd , zit er gemiddeld 95 in , dus er klopt iets niet bij jou .
wil je graag nog iets vragen @Brute-Force.....
Zip is nu standaard 50cc 2-t, standaard uitlaat en standaard luchtfilterbox (zonder rond metalen plaatje in de carb), carb dellorto 17,5.
Sproeier is 80 geworden, wat te groot volgens je advies nog maar ja.... keerringen checken lukt me echt nog niet en zoonlief wil tot die tijd wel graag rijden).

Als ik nu de 70cc van voor de wok terugzet maar verder alles standaard laat.... welke sproeiermaten moet ik dan denken ? (ivm met in 1x 10 maten bestellen om verzendkosten te besparen). alvast bedankt
 
Last edited:
Kijk je krukas keerringen en spruitstuk eens na , als die lek zijn trekt dat ding valse lucht , meer lucht vraagt meer benzine.
Ik heb zat Runners staan en gedaan , dus weet wel welke gemiddelde sproeier er in moet .
Als je Powerfilter rijd , zit er gemiddeld 95 in , dus er klopt iets niet bij jou .
95 sproeier bij powerfilter rijden is dat voor een 50 of 70cc gemiddeld ?
 
dankjewel. ga ik m even samenvatten....

50cc standaard filterbox en uitlaat...... sproeier gemiddeld 70-72
70cc powerfilter..... sproeier gemiddeld 95

en 70cc met standaard filterbox/uitlaat (wil minder geluid wat de blauwe vrienden weer wakker maakt)..... sproeier lager dan 95 ??

of is zo'n combinatie totaal zinloos. Gaat mn zoon alleen om het makkelijker wheelies kunnen trekken voorlopig dan nu met de 50cc
 
Last edited:
weet dat ik veel vraag maar als weekendvader met gezondheidsproblemen heb ik op dit moment helaas niet de kracht om tientallen setups 'even' in/uit elkaar te sleutelen dus elke indicatie is welkom zodat t aantal pogingen voor mij haalbaar blijft
 
In de cilinders en setups is zo veel verschil dat je niet een gemiddelde hebt. Vergelijk een DR70 bijvoorbeeld met MHR Team Speed en dan zitten er wel 50 sproeiers verschil.in ondanks beide 70cc zijn.

Beetje in de search zoeken aar soort gelijke swtup kan ook nog
 
Last edited:
Back
Top