Hoe warm mag een luchtgekoeld 70cc blok worden

Tgk

New Member
Ik heb een type 3 70cc LUCHTGEKOELD met een Malossi sport cilinder. Ik heb sinds kort een temp meter om in de gaten te houden of die niet te warm wordt. Maar hoe warm mag je blok worden, ik kan nergens het antwoord vinden. Heel veel mensen zeggen ik denk 80 en ik denk 180. Ik wil gwn een duidelijk antwoord( ook handig voor andere mensen want ik ben zeker niet de enige met een Malossi sport). ALLEEN ANTWOORDEN ALS JE HET ZEKER WEET!!!
 
Advertisement - register to remove this

Je cilinderkop word over het algemeen juist goed warm omdat de warmte hierlangs word afgevoerd. Dus je kop kan 120 130 graden worden zonder problemen. De temperatuur meten waar het belangrijk is dat gaat niet echt met een AC cilinder voor zover ik weet. Maar hoe warm is je cilinder tot nu toe geworden? En als je zorgt voor een goede afstelling van je carb met een mooie koffiebruine bougiekleur en alle koelkappen goed erop zou je die 120 graden aan kunnen houden als punt van ff rustig aan doen en kijken of je temperatuur weer zakt.


Lang verhaal kort gemaakt 120 is mijn ervaring en wat ik altijd aanhield
 
WE MOGEN ALLEEN ANTWOORDEN ALS WE HET ZEKER WETEN!

Cilinderkop, en helemaal de bougie zal inderdaad vrij heet worden. Wat je eigenlijk ook al zegt, met een juist mengsel zou het eigenlijk gewoon goed moeten zijn.

Temperatuursensor is allemaal leuk, maar als je afstelling niet goed is loopt het toch wel kapot. Tegen de tijd dat je temperatuursensor hoger word is het al lang over.
 
WE MOGEN ALLEEN ANTWOORDEN ALS WE HET ZEKER WETEN!

Cilinderkop, en helemaal de bougie zal inderdaad vrij heet worden. Wat je eigenlijk ook al zegt, met een juist mengsel zou het eigenlijk gewoon goed moeten zijn.

Temperatuursensor is allemaal leuk, maar als je afstelling niet goed is loopt het toch wel kapot. Tegen de tijd dat je temperatuursensor hoger word is het al lang over.
Weet je dat wel zeker? :tearsofjoy:
 
Je cilinderkop word over het algemeen juist goed warm omdat de warmte hierlangs word afgevoerd. Dus je kop kan 120 130 graden worden zonder problemen. De temperatuur meten waar het belangrijk is dat gaat niet echt met een AC cilinder voor zover ik weet. Maar hoe warm is je cilinder tot nu toe geworden? En als je zorgt voor een goede afstelling van je carb met een mooie koffiebruine bougiekleur en alle koelkappen goed erop zou je die 120 graden aan kunnen houden als punt van ff rustig aan doen en kijken of je temperatuur weer zakt.


Lang verhaal kort gemaakt 120 is mijn ervaring en wat ik altijd aanhield
Dank voor je reactie, ik heb nog niet echt de kans gehad om lang te rijden met de t3, maar tot nu toe is die niet warmer dan 80 geworden na ongv 20 min rijden
Post automatically merged:

Dank voor je reactie, ik heb nog niet echt de kans gehad om lang te rijden met de t3, maar tot nu toe is die niet warmer dan 80 geworden na ongv 20 min rijden
Ik moet ook nog inrijden dus harder dan 50 ben ik niet gegaan
 
Kan je doen maar ik heb het nooit gedaan en nog geen problemen mee gehad, naar mijn mening is inrijden gewoon broodjeaap verhaal. Denkje dat ze bij DDL tuning elke cilinder eerst gaan inrijden en dan pas gaan tunen..
 
Het ligt heel erg aan de afwerking van de cilinder in hoever het nodig is. Een bobotech/ dmp oid die slechter tot slecht zijn afgewerkt en zo uit de doos gemonteerd word zal zeker ingereden moeten worden. Een strak merk cilinder(soms hebben die ook ff wat hulp nodig) weer minder.
Alles moet inslijten. Een perfect bijgewerkte cilinder zal minder nodig hebben dan een recht uit de doos china mega clone cilinder.*met mega clone bedoel ik cilinders de clone op clone zijn)
 
Zorg dat de cilinder wat extra smering krijgt en niet te veel onnodig wordt belast zoals met 3 man, tegenwind, brug op.
Voor de rest kan je gewoon gas geven, zolang je zorgt dat de cilinder eerst op temperatuur mag komen.

Een aluminium race cilinder rij je inderdaad niet in. Wat je wel altijd doet is de cilinder op de juiste temperatuur laten komen en genoeg smering geeft. In principe dus hetzelfde verhaal.
 
Kan je doen maar ik heb het nooit gedaan en nog geen problemen mee gehad, naar mijn mening is inrijden gewoon broodjeaap verhaal. Denkje dat ze bij DDL tuning elke cilinder eerst gaan inrijden en dan pas gaan tunen..
Ja daar heb je meestal van die stage 6 beesten die hoef je niet in te rijden nee
 
extra smering heeft het omgekeerde effect van inrijden: bij inrijden slijten componenten op elkaar in, in oude viertaktmotoren en zware machines wordt dit gedaan met een (specifieke) mìndere kwaliteit (minerale) motorolie die er na een korte interval uit gaat en wordt vervangen door de juiste olie die er vervolgens steeds de maximale interval in mag blijven in maanden/jaren danwel kilometers/bedrijfsuren.
als je je nieuwe cilinder extra vet smeert loopt hij niet in, verkoolt hij hooguit sneller.
ik zeg niet dat je nu (niet gespecificeerd!) goedkope olie of 1:55 moet gaan mengen, maar gewoon de normale verhouding met goeie olie en dan vooral dat rustig opwarmen en die belasting (eerste paar honderd km niemand achterop.
 
The cylinder should be run in for approx. 300 km with a 1:33 mixture to improve robustness and life expectancy.


Dit is wat stage 6 er zelf van vind.

In een 2 takt zorgt extra smering er ook voor dat vuil, kleine stukjes metaal etc, weggespoeld worden. Zorgt ook voor iets betere koeling.

Voor de rest wel met je eens, inlopen is op 2 takt veel minder van toepassing. Veel minder bewegende delen. Op een 4 takt is het belangrijker.
 
extra smering heeft het omgekeerde effect van inrijden: bij inrijden slijten componenten op elkaar in, in oude viertaktmotoren en zware machines wordt dit gedaan met een (specifieke) mìndere kwaliteit (minerale) motorolie die er na een korte interval uit gaat en wordt vervangen door de juiste olie die er vervolgens steeds de maximale interval in mag blijven in maanden/jaren danwel kilometers/bedrijfsuren.
als je je nieuwe cilinder extra vet smeert loopt hij niet in, verkoolt hij hooguit sneller.
ik zeg niet dat je nu (niet gespecificeerd!) goedkope olie of 1:55 moet gaan mengen, maar gewoon de normale verhouding met goeie olie en dan vooral dat rustig opwarmen en die belasting (eerste paar honderd km niemand achterop.
Precies wat ik doe ik blijf gwn bij 1:50 met castrol en rij met iemand achterop en niet harder dan 50-60
Post automatically merged:

The cylinder should be run in for approx. 300 km with a 1:33 mixture to improve robustness and life expectancy.


Dit is wat stage 6 er zelf van vind.
Ja het is onderhand niet meer bij de houden sommige mensen zeggen aluminium niet inrijden andere zeggen wel sommige zeggen gietijzer 500km sommige helemaal niet inrijden, daarom had ik ook gezegd alleen als je echte zekerheid hebt moet je antwoorden want als je zoveel verschillende antwoorden hebt weet je ook niet meer wat je moet geloven
 
Back
Top