Moet je een scooter "inrijden"?

Kattekop22

New Member
Deze week haal ik mijn nieuwe Piaggio Liberty 45 km/u op. Überhaupt mijn eerste scooter dus alles is nieuw. Ik heb al 2 auto's gehad, maar ook daar had ik weinig verstand van haha.

Moet je een scooter nog "inrijden"? Dus niet gelijk vol gas o.i.d. De dealer zei dat ik na 2 maand/500 km moest terugkomen voor een servicebeurt. Nu ga ik volgende week vrijdag kamperen en had ik het idee om dat op de scooter te doen. Is wel 87 km enkele reis dus is dat wel slim op een nieuwe scooter?

En moet ik verder nog ergens rekening mee houden? Olie bijvullen ofzo. Bandenspanning? Werkt tanken gewoon net als bij een auto dat 'ie stopt als de tank vol is?

Hij komt buiten te staan met een ART 3 ketting en ScootSecure GPS tracker.
 
Advertisement - register to remove this

Inrijden is wel verstandig maar dat zal je de dealer wel uitleggen.
De pomp slaat automatisch af echter bij sommige scooters heb je toch wel wat terugslag en kan het wel eens uit de vulopening spatten.
Dus als je merkt dat de tank ver vol is, het tankpistool niet helemaal indrukken maar langzaam de laatste liter bijtanken.

Langere afstanden rijden is geen probleem, houd je wel aan de inrij-instructies van de dealer.

Voor wat betreft het controleren van het oliepeil is hetzelfde als bij je auto, het peilstokje zit aan de rechterzijde van je scooter ( bij het vliegwiel) en het niveau moet binnen de lijntjes blijven uiteraard.
Maar ik denk niet dat je met een nieuwe scooter al na 500 km olieverbruik hebt, mocht dit wel zo zijn is er iets goed mis.
Maar voor je vertrekt op vakantie, toch even, op voorhand, het peil voor alle zekerheid controleren want de dealer maakt, voor jij de scooter gaat ophalen of geleverd krijgt, de scooter rijklaar en in Nederland moet je daar soms nog eens goed voor in de buidel tasten wat ik persoonlijk asociaal vind, maar goed dit terzijde!
In iedergeval deze goeie vrouw/man kan zich ook vergist hebben of een klant heeft hem gestoord tijdens de werkzaamheden en niet de juiste hoeveelheid gevuld.

Misschien een beetje ver gezocht maar beter "safe then sorry".
 
Last edited:
Bij Piaggio zit de oliepeilstok links in het carter. ;)

Wat betreft inrijden, ik zou het de eerste paar honderd kilometer niet te gek maken. Dus de scooter rustig warm laten worden, niet te lang vol gas rijden en de motor verschillende toerentallen laten draaien.

Verder gewoon lekker rijden en je er niet te druk om maken.
 
nog een kleingeitje.... peilstok er niet indraaien bij controleren...
tegen t schroefdraad aan en er weer uit.

p.s. verder snap ik geen reet van 'inrijden'
alle onderdelen zijn gemaakt om te doen wat ze moeten doen.
of t ding NU warm word of 500km verderop.
tis geen frans hok!
 
Back
Top