Minarelli Horizontaal Vario gebeuren

Razkin

Well-Known Member
Om een hopenlijk(!) een heleboel onnodige vragen te omzeilen, zal ik proberen om voor minarelli een aantal vario's op een rij te zetten.

Laten we beginnen met het beste :) Dat is een complete overrange kit van malossi. Jammer genoeg is dit natuurlijk vrij prijzig en zullen de meesten slechts enkel de voorvario willen vervangen.

Voorvario's

Malossi Multivar: Deze doet het erg goed, helemaal icm met de Malossi ventilvar. Om het zaakje af te maken is het aan te raden om een dayco of polini snaar erbij te kopen.

Malossi MHR multivar: Zit bij een overrange pakket, als je enkel je vario wil vervangen, dan kan je beter de normale multivar pakken, omdat deze beter met de standaard achtervario(grote van poulies) overweg kan.

Polini speedcontrol: Niet aan beginnen, wat je ook doet je zal sowieso een lelijke dip houden.

Polini Evo: geen ervaring mee, somebody else ?

Hebo: Ook een hele goede op minarelli, schijnt zelfs beter te werken dan de multivar aanrader dus.

TP vario: Nooit aan beginnen, dit is de meest kutte vario die je kan kopen is nl exact gelijk aan de ori vario waardeloos dus.

Achtervario's

Malossi Torque Driver: Gewoon goed, zelfde grote als ori. Zeker het overwegen waard als je relatief goedkoop een nog constanter toerenverloop wil hebben.

Malossi MHR Torque Driver: Natuurlijk zit er hetzelfde id achter als de normale achtervario, maar alleen is deze achtervario ietsje groter(aanpassingen aan carter benodigd). Deze vario komt om de hoek kijken als je al een MHR vario hebt. Vergeet dat je ook je vaste poulie moet vervangen vanwege de grotere diameter.

Polini SpeedDrive & Polini Evo SpeedDrive: Zie het malossi verhaal.
 
Advertisement - register to remove this

Jongens jongens, geen ruzie maken :)
1) Waarom worden er bij Formule 1 tests in de winter altijd baanrecords gereden?
2) Waarom worden er in de ochtendtraining van een race altijd snellere tijden gereden dan 's middags?
3) Over de bandendruk, iedereen kent toch wel de algemene gaswet... :|
4) Over het volume van gassen bij verschillende temperaturen, iedereen kent toch wel de algemene gaswet... :|
5) Iedere band heeft een ANDERE optimale bedrijfstemperatuur. Ga maar eens proberen om met een straatband van 60 graden celsius te rijden... :(
6) De bedrijfstemperatuur is dus ook weer afhankelijk van de omstandigheden en de bandendruk, hier komt wederom de algemene gaswet bij kijken.

Het is gewoon een cirkeltje waaruit alles zeg maar af te leiden valt...dus voor we weer verder gaan met offtopic praten, eerst even die cirkel bekijken ;)
 
klopt......8P

Zit wat in wat je zegt!!!
Ik denk dat deze dingen wel ongeveer kloppen, alleen met die bandendruk dat klopte volgens mij niet. Wanneer de lucht in een band warmer wordt dan zet deze uit, die gaswetten idd, dus dat klopte wel(band wordt "hoger", grotere omterk en dus meer snelheid). Maaar, in de band van een formule 1 auto zit pure stikstof, en geeen zuurstof!! Dus klopt die beredenering weer niet helemaal. Ach, boeit het ook.

Alleen wat is nu een verklaring voor het feit dat mijn scoot harder liep bij die hogere temperaturen??? En dan nog iets, ik heb al best vaak gehoord van mensen dat hun scooter harder liep bij goed(lees: warm) weer dan bij koud weer.....
Trouwens, met de setup die ik nu heb rijdt hij harder bij lagere temperaturen, en ik heb weer een iets te grote sproeier dus dat is gewoon logisch en goed!!!! :)
 
Nee, het is niet de ventilator(ik noem het halfpouli, maar oke) die bij jou de problemen geeft, maar de gradenplaat. Dit is de plaat die achter op de vario zit(wordt ook wel ramplaat genoemd), deze heeft bij een polini-vario een hoek van 25 graden, dat is je probleem. Je moet een ramplaat met een hoek van 15 graden kopen, nu is het rollerverloop anders en ben je die dip kwijt.:W
 
Re: klopt......8P

Originally posted by Peeer!!
Alleen wat is nu een verklaring voor het feit dat mijn scoot harder liep bij die hogere temperaturen??? En dan nog iets, ik heb al best vaak gehoord van mensen dat hun scooter harder liep bij goed(lees: warm) weer dan bij koud weer.....
Trouwens, met de setup die ik nu heb rijdt hij harder bij lagere temperaturen, en ik heb weer een iets te grote sproeier dus dat is gewoon logisch en goed!!!! :)


het lijkt me dat dat te maken heeft met de luchtdruk en de hoeveelheid zuurstof per m³...daardoor is het benzine/lucht mengsel anders samengesteld en is de verbranding goed of minder goed.

Het kan natuurlijk ook komen door windje mee :p
 
Ik prefereer de malossi sport met ventilvar en plieni snaar boven de hebo, omdat de pick up vaak beter is zonder lompe drukveer.

En volgens mij is de TP helemaal niet hetzelfde als orgineel, alleen wel even klein.
 
met stnd vario reed ik met 5,2 gram rollers, maar nu ik een multivar heb gekocht moet ik opeens een stuk zwaarder gaan zitten, is dit vreemd of hoort dit gewoon, kheb er nu trouwens 7 gram inzitten, dinsdag maar weer ff lichtere halen als de dealers weer open zijn, het gaat btw om een Aarzrox
 
Originally posted by Aerox R :):p
met stnd vario reed ik met 5,2 gram rollers, maar nu ik een multivar heb gekocht moet ik opeens een stuk zwaarder gaan zitten, is dit vreemd of hoort dit gewoon, kheb er nu trouwens 7 gram inzitten, dinsdag maar weer ff lichtere halen als de dealers weer open zijn, het gaat btw om een Aarzrox

Had ik ook, ik begon met ongeveer hetzelfde rollengewicht in de multivar als in de ori. vario, met als gevolg enorm veel overtoeren. Ik had iets meer dan een gram zwaarder nodig in de multivar.
 
bij hebo moest ik 0,3 zwaarder gaan ofzow...niet veel dus :)

iemand enig idee welke groter is in diameter, de mlossie sport of de hebo?

en ik heb nu een 738 tp snaar...std is 736...zou je ventueel nog groter moeten gaan en wat zijn de maten van malossi en plini?
 
Originally posted by Razkin
Achtervario's

Malossi Torque Driver: Gewoon goed, zelfde grote als ori. Zeker het overwegen waard als je relatief goedkoop een nog constanter toerenverloop wil hebben.

Malossi MHR Torque Driver: Natuurlijk zit er hetzelfde id achter als de normale achtervario, maar alleen is deze achtervario ietsje groter(aanpassingen aan carter benodigd). Deze vario komt om de hoek kijken als je al een MHR vario hebt. Vergeet dat je ook je vaste poulie moet vervangen vanwege de grotere diameter.

Polini SpeedDrive & Polini Evo SpeedDrive: Zie het malossi verhaal. [/B]
Achtervario's? Ben jij nu een kenner ofwat? Achervario's
bestaan helemaal niet! Hetgene waar achter de v-snaar door loopt heet "variabele poulie". Net zoiets als: voorkoppeling!
:'( :'(
 
Vario => komt van varieeren...
Bij de voorste varieert idd de hoogt van de snaar.
het principe achteraan is toch hetzelfde? Vooraan gaan de poelies naar elkaar toe, achteraan gaan ze uit elkaar.
De poelies zijn de delen apart.

En meneer de 'kenner':
Een achtervario bestaat uit 2 delen.
1 deel noemt men de vaste poelie (verst van de koppeling weg)
andere deel is de VARIABELE poelie (dichtst aan de koppeling)

Weet waarover je spreekt.

ps: doet het ertoe hoe je het noemt als je de werking kent? Denk het niet. want dan ben je toch al verder dan diegene die hier op mensen hun kap gaat zitten omdat ze niet dezelfde benamingen gebruiken als hem.
 
Wacht ff: die delen noemen we:
halfpoulie's, dus het geheel is dan een poulie.
Lijkt me logisch, toch?
En bij brommers (vespa enzo) heb je meestal twee schijven tegen elkaar geplakt waar de v-snaar doorheen loopt. Dit heet ook poulie.
En dan heb je nog bij auto's ook dergelijke gevallen: twee tegen elkaar geplakte schijven met een v-snaar ertussen: poulie.
Om die poulie eraf te halen bestaan er poulietrekkers. Die trekkers zijn er om het geheel van de as af te trekken, en niet om 1 van de twee schijven van de andere af te trekken. Dus concludeer ik dat twee schijven (het geheel) waar de v-snaar doorloopt poulie heet. De helft ervan heet dan halfpoulie.


Maar in ieder geval: een achtervario bestaat niet. Je zou wel kunnen zeggen dat die achterpoulie bij de vario hoort, omdat de stand ervan mede bepaald wordt door de vario.
0?
 
ben het niet helemaal eens met die dip in de speed control die KAN er dus WEL uitgewerkt worden kwist da eerst ook nie heb da laten doen bij handelaar en nu heeft hij da nie meer
Gewoon een beetje met drukveer ,loodjes en trekveertjes rammelen en dan is de dip weg
maar da is veel werk dus kan je beter multivar of zo kopen!!!
 
Originally posted by Appi-viper
ben het niet helemaal eens met die dip in de speed control die KAN er dus WEL uitgewerkt worden kwist da eerst ook nie heb da laten doen bij handelaar en nu heeft hij da nie meer
Gewoon een beetje met drukveer ,loodjes en trekveertjes rammelen en dan is de dip weg
maar da is veel werk dus kan je beter multivar of zo kopen!!!

Blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat

Met een lomp sterke drukveer is hij aardig weg te werken, maja sommige mensen hebben niet helemaal door wat nou een dip is, enzo...
 
Originally posted by Sjoerdyo



Ik moet soms rode drukveren in een standaard scoot zetten om hem lekker te laten draaien???? Echt weird ,maar het werkt wel.
Enne afstellen doe je op een bank of laat je op een bank doen.
Of je moet ontzettend veel ervaring hebben.
Ach ik loop weer te zeiken
laterzzzz
tino

Blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat

Met een lomp sterke drukveer is hij aardig weg te werken, maja sommige mensen hebben niet helemaal door wat nou een dip is, enzo...
 
koelwiel dinges vario appraat

als ik nou dus zo'n hebo vario koop, moet ik dan ook andere Airfan kopen, bijv die van polini of malossi??? scheelt dit of is het gewoon niet nodig???
 
Re: koelwiel dinges vario appraat

Originally posted by AeroxIsThaBomb
als ik nou dus zo'n hebo vario koop, moet ik dan ook andere Airfan kopen, bijv die van polini of malossi??? scheelt dit of is het gewoon niet nodig???

1018991306-Vario.jpg


Hebo :W
 
mooie aanwinst, mja de meesten zeggen dat ze geen verschil merken de anderen wel weer, beter haal je er gewoon 1, dingen zijn toch niet echt duur. ik vond het zelf trouwens wel vershil geven, minder slippen had ik het gevoel.
 
Back
Top