Minarelli Horizontaal Vario gebeuren

Razkin

Well-Known Member
Om een hopenlijk(!) een heleboel onnodige vragen te omzeilen, zal ik proberen om voor minarelli een aantal vario's op een rij te zetten.

Laten we beginnen met het beste :) Dat is een complete overrange kit van malossi. Jammer genoeg is dit natuurlijk vrij prijzig en zullen de meesten slechts enkel de voorvario willen vervangen.

Voorvario's

Malossi Multivar: Deze doet het erg goed, helemaal icm met de Malossi ventilvar. Om het zaakje af te maken is het aan te raden om een dayco of polini snaar erbij te kopen.

Malossi MHR multivar: Zit bij een overrange pakket, als je enkel je vario wil vervangen, dan kan je beter de normale multivar pakken, omdat deze beter met de standaard achtervario(grote van poulies) overweg kan.

Polini speedcontrol: Niet aan beginnen, wat je ook doet je zal sowieso een lelijke dip houden.

Polini Evo: geen ervaring mee, somebody else ?

Hebo: Ook een hele goede op minarelli, schijnt zelfs beter te werken dan de multivar aanrader dus.

TP vario: Nooit aan beginnen, dit is de meest kutte vario die je kan kopen is nl exact gelijk aan de ori vario waardeloos dus.

Achtervario's

Malossi Torque Driver: Gewoon goed, zelfde grote als ori. Zeker het overwegen waard als je relatief goedkoop een nog constanter toerenverloop wil hebben.

Malossi MHR Torque Driver: Natuurlijk zit er hetzelfde id achter als de normale achtervario, maar alleen is deze achtervario ietsje groter(aanpassingen aan carter benodigd). Deze vario komt om de hoek kijken als je al een MHR vario hebt. Vergeet dat je ook je vaste poulie moet vervangen vanwege de grotere diameter.

Polini SpeedDrive & Polini Evo SpeedDrive: Zie het malossi verhaal.
 
Advertisement - register to remove this

Re: Re: nog wat info.

Originally posted by -=PIN=-


Sorry, offtopic maar leg jij mij eens uit waarom een motor HARDER loopt als het WARM is??? |(

Das eigenlijk best een goeie ja, kweet dus niet waarom: maar het was gewoon zo in praktijk, ik had een kilometertje of 15/20 gereden, was dus best warm(de motor) en toen ging hij die paar kilometertjes per uur harder als anders. Was gewoon een meevallertje denk ik.
Trouwens: formule1 auto's rijden ook harder bij warm weer.
In theorie zou je bij koud weer het hardst moeten kunnen rijden
--> dan heb je het hoogste zuurstofgehalte, in combinatie met genoeg benzine zou dit meer vermogen moeten geven.(lucht zet uit als het warm wordt=minder zuurstof per cm3)
 
Re: Re: Re: nog wat info.

Dat een F1 wagen sneller over het circuit gaat met warm weer heeft niet te maken met meer vermogen, maar door warmer alsfalt ed.
Originally posted by Peeer!!


Das eigenlijk best een goeie ja, kweet dus niet waarom: maar het was gewoon zo in praktijk, ik had een kilometertje of 15/20 gereden, was dus best warm(de motor) en toen ging hij die paar kilometertjes per uur harder als anders. Was gewoon een meevallertje denk ik.
Trouwens: formule1 auto's rijden ook harder bij warm weer.
In theorie zou je bij koud weer het hardst moeten kunnen rijden
--> dan heb je het hoogste zuurstofgehalte, in combinatie met genoeg benzine zou dit meer vermogen moeten geven.(lucht zet uit als het warm wordt=minder zuurstof per cm3)
 
Dus wat kan ik nu als beste vario halen met standaart achterpoulie's (ik heb nog wel een polini airspeed + v-snaar)

Ik zou als het kan graag dezelfde maat rollen willen gebruiken als in die k*t polini vario.

Setup nardo, dr70, 17.5 mm.

wilm
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: nog wat info.

Originally posted by Ruud


banden temp...

asfalt wordt zachter dus het lijkt mij logisch dat je dan meer grip hebt :?

Je banden worden zachter door het warme asfalt, je hebt dus meer grip want: warm rubber plakt nu eenmaal beter aan asfalt. Maar je wordt er langzamer van als het om topsnelheid gaat, meer grip=meer wrijving(rolwrijving), meer wrijving is meer weerstand en dus minder snelheid.

Ik denk dat mijn scoot beter liep omdat het mengsel armer werd, door de warme lucht, met arm mengsel haalt hij hogere toerentallen en daardoor hogere topsnelheid. Ik had m'n mengsel nl. enigzins rijk gehouden om niet het risico op een vastloper te hebben, en om wat meer koppel te hebben. Bij lagere toeren kun je beter een iets rijker mengsel hebben. :!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: nog wat info.

Originally posted by Ruud
banden temp...
asfalt wordt zachter dus het lijkt mij logisch dat je dan meer grip hebt :?

op je brommer heb je met warm weer misschien wel meer grip omdat wij een redelijk harde compound hebben die niet optimaal warm wordt bij koud weer. maar razkin had het over f1 wagens en die hebben banden die sowieso wel op de goede bedrijfstemp komen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nog wat info.

Originally posted by Peeer!!


Ik denk dat mijn scoot beter liep omdat het mengsel armer werd, door de warme lucht, met arm mengsel haalt hij hogere toerentallen en daardoor hogere topsnelheid. Ik had m'n mengsel nl. enigzins rijk gehouden om niet het risico op een vastloper te hebben, en om wat meer koppel te hebben. Bij lagere toeren kun je beter een iets rijker mengsel hebben. :!

MENSEN LET EENS OP WAT VOOR LARIEKOEK DEZE JONGEMAN UITKRAAMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het mengsel werd dus armer door de warme lucht????
Dit is natuurlijk niet zo!!!
Bij koud weer heb je natuurlijk een grotere sproeier nodig!!!
Het natuurkundige gedoe en zo hierachter kan ik niet uitleggen maar dat kunnen anderen vast wel effe doen!!!!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nog wat info.

Band bedrijstemp is laten we zeggen bv 80 graden
Alsfalt is 10 graden of 20 graden is een verschil tussen band en asfalt van 10graden, die 10 graden maakt dus ECHT wel wat uit.
Originally posted by Gijshouwen


op je brommer heb je met warm weer misschien wel meer grip omdat wij een redelijk harde compound hebben die niet optimaal warm wordt bij koud weer. maar razkin had het over f1 wagens en die hebben banden die sowieso wel op de goede bedrijfstemp komen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nog wat info.

Originally posted by Razkin
Band bedrijstemp is laten we zeggen bv 80 graden
Alsfalt is 10 graden of 20 graden is een verschil tussen band en asfalt van 10graden, die 10 graden maakt dus ECHT wel wat uit.

Hoezo offtopic:? :p
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nog wat info.

Originally posted by Hebo-47.6mm


MENSEN LET EENS OP WAT VOOR LARIEKOEK DEZE JONGEMAN UITKRAAMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het mengsel werd dus armer door de warme lucht????
Dit is natuurlijk niet zo!!!
Bij koud weer heb je natuurlijk een grotere sproeier nodig!!!
Het natuurkundige gedoe en zo hierachter kan ik niet uitleggen maar dat kunnen anderen vast wel effe doen!!!!

Je hebt gelijk, ik spreek mezelf ook tegen(zie een beetje naar boven, 2 reply's ago)!!! Ik zat er ff langs, idd. bevat lucht bij lage temp. meer zuurstof per cm3, kweet ook nie hoe ik er op kwam dat m'n mengsel armer zou worden... Ik probeerde alleen een verklaring te vinden voor het feit dat hij harder ging! Nou ja, hij ging harder...
Bij koud weer haal ik alleen niet de hoge toerentallen die ik bij warm weer haalde, terwijl ik m'n sproeier al vergroot had, en m'n bougie de goede kleur (weer) heeft. Waarom????
Kan het misschien met wrijving in het carter te maken hebben??? V-snaar die warmer wordt ofzo(en daardoor meer wrijving geeft). Anders zou ik er zo ook geen logische verklaring voor kunnen geven.
 
we kappen ermee

Omdat dit behoorlijk off-topic is kap ik ermee, deze topic is dan misschien wel een beetje afgewerkt maar toch.
Het kan ook nie de vario zijn heb ik me net bedacht, want dan zou het effect net andersom moeten zijn. En het kan ook niet zo zijn dat de v-snaar uitrekt ofzo, want dan zou het effect zijn: v-snaar komt hoger, toerental lager. En het toerental werd juist hoger dus... Maar goed.
Kheb nu een totaal andere setup dus ik hou er mee op.....

(Enne, Hebo 47.6, je mag wel wat normaler reageren als ik een foutje maak, ben wel mede-Brabander!!!!)


en nu: on-topic.....!!!!!!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nog wat info.

Originally posted by Razkin
Band bedrijstemp is laten we zeggen bv 80 graden
Alsfalt is 10 graden of 20 graden is een verschil tussen band en asfalt van 10graden, die 10 graden maakt dus ECHT wel wat uit.

het maakt vast wel wat uit, dat geloof ik meteen, maar nu is de vraag: heb je daardoor meer of minder grip?
 
Back
Top