Mike_Ark
Gewoon vers ;)
MikeyMike EVO Ark
Laat ik beginnen met mij voor te stellen,
Ik ben Mike de Vries en momenteel 25 jaar jong. Naast mijn dagelijkse werk in de IT is mijn Beta Ark mijn hobby. Het doel van mijn project is meer op het optische gericht en de pk's zijn in mijn geval een beetje bijzaak, de setup is niet niks maar voor in het jaar 2011 al een beetje achterhaald.
Laten we eens bij het begin beginnen...
Er was eens een Beta.... die nu al bijna 8 jaar in mijn bezit is, in die 8 jaar heeft hij goede en slecht tijden gehad.. Ik kocht hem nieuw bij Scootercare, al de eerste km's vondt ik 45km te langzaam.... dus begrenzers er uit...
Daarna heb ik me een tijdje in gehouden.... op een paar uitlaatjes na, moest natuurlijk proberen hoe hij reed met een Gianelli Nrx en een Polini for race.. ook was er ondertussen een Polini Speedcontrol en een Polini Speedclutch in gegaan.
Toen was mijn Beta 2500km oud en vond ik het wel tijd voor een Yasuni C20! maar na een wat km's kwam ik er achter dat het toch niet zo best loopt op een originele cilinder! Dus op naar Scootercare voor een 70cc (Zwarte)Top Performance, en dat reed alweer een stuk beter.
Toen kreeg ik de mogelijkheid om een 70cc Evo LC + Carters getuned + Polini Evo krukas pen 12 te regelen wat ik natuurlijk ook heb gedaan. Toen had de Beta de volgende setup:
70cc Polini evo, Evo krukas pen 12, Tuned carters, Gele Malossi binnenrotor met eprom, 24mm Areche carb, Malossi VL-12 membraam, Yasuni C20, Evo vario, Speedclutch, Nardo vertanding deksel.
Uiteindelijk ben ik een keer gepakt en was ik het zat, heb de hele handel verkocht en me scooter weer origineel gemaakt.... nou origineel... ik bedoel een 70cc Polini Corsa met een 17'5 mm carb en een originele Gianelli Beta Ark uitlaat. Trekken als de gekken!
Zo stond mijn Beta erbij voordat ik hem helemaal uit elkaar haalde, mijn bedoeling is om het weer vers in elkaar te zetten. Hier begon het echte project! (De setup was de laatste periode weer gegroeid naar een 70cc Evo met een Gianelli Shot en een 17,5mm wat ook heerlijk reed)
halogeen spots er in gefixed ;-)
maar nu is hij kaal tot op het frame, ik heb hier nu niet de foto's bij de hand, ik post ze later er wel even bij...
Zoals je op de foto's zie dat m'n Top Performance carterdeksel en m'n waterpompdeksel en me Sebac hp6 metallic zilver gepoedercoat zijn, en me velgen zijn wit gepoedercoat...
maar dat is dus nog niet genoeg.... alles moet voorzien worden door een mooi poedercoat laagje ;-) ook wilde ik een carter set in metallic zilver, hiervoor heb ik een extra cartersetje gehaald... alleen was het een area blok, dus zit er zo'n vreemd nippel in het carter en geen rubber voor de veerophanging, hieronder een aantal foto's van mijn ombouw naar normaal minarelli:
zo was het carter toen ik het kreeg....
zoals je ziet geen busje met een rubber voor de achter veer..
Hier zie je dat het nippel in het carter is dicht gemaakt...
even een close up..
van de binnenkant...
samen op de foto ;-)
en hij zit...
Nu kan het blok naar de coater (en de rest van de spullen)
Maar waar het nu over gaat is het volgende lijstje aan gepoedercoaten spullen:
Het blok ;-)
dat is mijn blokkie... nu de rest van de sjizzel..
demontage van me voorvorkpoten, ze moeten toch uit elkaar omdat 1 van de keringen lek is... links de lekkende kering, rechts is nog goed... maar ja ik zet het toch weer in elkaar met nieuwe keringen ;-)
dit waren me poten voordat ze onderhanden werden genomen...
de demontage van me voorvorkpoten...
ik heb me voorvork poten eerst laten stralen, daarna parelstralen, toen naar de polijstboer gebracht en daarna laten verchromen !
deze mooie poten zitten bevestigt in dit mooie metallic zilveren kroonstuk:
ook heb ik het beugeltje voor me remklauw laten poedercoaten...
nog een mooie foto van mijn custom metallic zilveren Sebac Hp6
een paar foto's van mijn frame..
na veel zoek werk heb ik hem weer terug kunnen vinden, dit is dat kleine beugeltje dat op je carterdeksel zit dat je remleiding vast houd..
met 2 nieuwe ML50 ;-)
top deksel met rode Malaguti ding.. (ondertussen vervangen voor nieuwe rode kapjes)
en me waterpomp.... zitten nu wel nieuwe boutjes in hoor....
hier een groepsfoto..
en voor+achter remklauw
nieuw balhoofd setje:
en ik ben even bezig geweest met mijn blokkie;
even de krukas er in gezet... (Power 1 met skf c4)
en nieuwe bloklagers er in geplopt ;-)
vandaag heb ik vertanding in het blok gezet, en de voorvorkpoten gevuld met olie en in het kroonstuk gezet.
vertanding in het blok gezet....
en de voorvorkpoten in het kroonstuk..
en ik wilde even weten hoe het er uit gaat zien... ik ben tevreden
De dan staat de Beta er zo bij:
ff zo'n stage 6 waterpomp ding gekocht, vond hem wel mooi
Hier zie je dat het "metallic" zilver is...
en nog wat extra foto's:
Hier zie je dat mijn radje nog erg vers is
Kart tankje + benzine filter en kraan...
en zo als je ziet zit mijn standaard stuur er niet meer op, maar dat wordt dus een m-stuurtje....
En aerox potjes rood gecoat...
deze dekseltjes ga ik niet gebruiken maar dat worden Stage 6 ssp's maar dan uiteraard niet standaard ssp ;-)
En natuurlijk ssp remhendeltjes...
en mijn gas hendeltje
Het is nog even afwachten op mijn stuur pen...
Ik heb onder andere SSP rempotdekseltjes gehaald en we zijn begonnen aan de aanpassingen
Origineel SSP dekseltje
Ik heb het buiten deel van het potje laten verchromen, en het binnenste is de zelfde kleur gepoedercoat als mijn klauwen en potjes
Het verschil tussen de 2 dekseltjes
Rempotje met SSP dekseltje
Rempotje met custom SSP dekseltje
Ik vindt het wel mooi...
En ik heb een paar boutjes laten verchromen, zoals mijn banjo bouten
'
Mijn klauwtjes met chromen boutjes
En hier de hele remmerij bij elkaar
Toen wilde ik eens zo'n Kiesler verlenging voor je subframe proberen, helaas was het niet helemaal naar mijn wens maar dit zijn in ieder geval nog wat foto's..
Ik heb even het subframe gemonteerd, dit was nog een hele klus om het zo goed mogelijk te monteren. Maar na een tijdje beunen zit het er onder
Ik ben de laatste tijd erg druk en heb bijna geen tijd voor m'n project.
Ook ben ik op mijn zelf gaan wonen en heb uiteraard de Beta mee genomen en hem een mooi plekje gegeven in mijn flatje
Zo staat hij er nu bij in de woonkamer, gewoon voor de sier
Zoals te zien heb ik gewoon mijn originele kappenset weer gemonteerd, ik ben er nog steeds nog niet over uit wat ik er nou mee moet. Misschien laat ik het wel zo. Vindt het wel een mooie kleuren combo en er zit bijna geen schade op de kappen, hier en daar een klein krasje. Alleen heeft mijn voorkap schade door het stuurkapje.
Laatst heb ik een nieuwe 4-zuiger remklauw van Stage6 gekocht.
Even gemonteerd om te kijken wat er aan moet gebeuren.
Dus de remklauw adapter moest pas gemaakt worden op mijn Beta Ark voorvork poten. Zo gezegd zo gedaan.
Ook de kleur van de remklauw past niet bij de rest, dus op naar de coater.
Zoals te zien is de remklauw nu ook rood gecoat, en de adapter is metallic zilver gecoat. Nu past het weer bij de rest
Ook ondertussen een Malossi achter remschijfje gekocht.
Hier onder nog een paar foto's van hoe hij er nu bij staat.
Ik ben onder tussen wat onderdelen voor een 2e blokkie bij elkaar aan het sparen.
Ook heb ik mijn buddy weg gebracht om opnieuw te worden bekleed. De buddy wordt rood met zilver/grijs ;-) en heb ik over een paar weken weer terug. Het 2e blokkie ligt momenteel bij de coater en wordt (remklauw) rood gepoedercoat. Ook wordt mijn Evo cilinder even geparelstraalt. De wand van de cilinder is nog helemaal top alleen zag de cilinder er vies uit.
Maar de volgende spullen heb ik onder tussen verzamelt:
Om te beginnen bij mijn "oude" Polini Evo pen 12 krukas die nog steeds goed is. Ook ga ik mijn oude Polini Evo vario gebruiken. Ook zie je daar mijn Evo zuigertje aangezien de Evo bij de straler ligt.
Stage 6 lager setje
Wigje
Spruitstuk Pia Malossi recht
Stage 6 V-force
Pakking setje Polini Evo
Malossi bougie
Handige tool voor het afstellen
En natuurlijk een Kiesler achterspatbord
Ik heb eindelijk het blokje van de coater terug en ook ziet mijn evotje er ook weer strak uit
Even een paar pic's van het resultaat, ik heb het blokje even een beetje in elkaar gezet om het alvast te kunnen checken
Evotje is ook weer netjes..
De buddy is terug van de bekleder en vindt hem wel een succes.. dus, hierbij even 2 foto's en oordeel zelf
Ik heb in de tussentijd wat onderdelen voor het blokkie kunnen verzamelen.
Het volgende is aangeschaft:
- Malossi Gele rotor (met eprom)
- 28mm Mikuni flakschuif carb
- Polini Overrange poulies + snaar
- Malossi 13/44 vertanding en Nardo vertandings deksel
Het komt er dus op neer dat ik alleen nog een uitlaat en een koppeling nodig heb en dan kan die gestart worden
Even boodschappen gedaan:
- Malossi Delta Clutch
- Malossi koppelingshuis
- Malossi rode drukveer
- rotor trekker
- ngk bougie kabel en dop
en nog even het totaal plaatje, nu kan het dicht tot na de 1ste run
Onder tussen heb ik een paar onderdelen gescoord bij onze mede tuners
Van BojT heb ik een 22cm Braking schijf en een Magura schijf over genomen.
De 22cm schijf had ik even op mijn achter velg geschroefd en stond wel ontzettend wijs maar was moeilijk te realiseren en heb hem toch maar op de phantom van mijn vriendin geschroefd
Ondertussen is ook het SSP waterpomphuisje rood gecoat
Ook ben ik opzoek gegaan naar een omgelast Beta subframe.
Het subframe kwam uiteraard zwart binnen, maar toch even passen of het allemaal goed is.
Aangezien zwart niet bij de kleuren combo past moest hij uiteraard langs de coater ;-)
Hier ligt hij naast mijn originele subje
En nog een paar plaatjes om het af te leren
In de tussen tijd heb ik een nieuwe Yasuni C21 aangeschaft en er onder geschroefd.
Zie onderstaande pics hoe de Beta er bij staat.
Nu staat de Beta ook rij klaar bij Scootercare aan een meurbeugel.
Zo ziet hij er momenteel uit:
De planning voor de komende weken:
- Stuurkap bewerken zodat de rempotjes zichtbaar zijn
- Yasuni C21 ophanging pasmaken op de Polini Torsen WD en laten coaten(voorbeeld
- Opengewerkt waterpompdesksel + zilver coaten
- Voorrem op druk zetten
- Underseat afmaken (plamuren, schuren en spuiten)
De Beta heeft ook enige tijd geleden op de testbank gestaan en kwam slechts 17pk uit met veel gepruts met de carb. Binnenkort dus weer even verder met afstellen.
Groetjes,
Tot de volgende update!
Bedankt voor jullie reacties!
mvg MikeyMike
EDIT: 1ste post even wat overbodige foto's verwijderd en wat tekst aangepast.
Project heeft een tijd stil gelegen maar ga er nu weer mee verder!
Laat ik beginnen met mij voor te stellen,
Ik ben Mike de Vries en momenteel 25 jaar jong. Naast mijn dagelijkse werk in de IT is mijn Beta Ark mijn hobby. Het doel van mijn project is meer op het optische gericht en de pk's zijn in mijn geval een beetje bijzaak, de setup is niet niks maar voor in het jaar 2011 al een beetje achterhaald.
Laten we eens bij het begin beginnen...
Er was eens een Beta.... die nu al bijna 8 jaar in mijn bezit is, in die 8 jaar heeft hij goede en slecht tijden gehad.. Ik kocht hem nieuw bij Scootercare, al de eerste km's vondt ik 45km te langzaam.... dus begrenzers er uit...
Daarna heb ik me een tijdje in gehouden.... op een paar uitlaatjes na, moest natuurlijk proberen hoe hij reed met een Gianelli Nrx en een Polini for race.. ook was er ondertussen een Polini Speedcontrol en een Polini Speedclutch in gegaan.
Toen was mijn Beta 2500km oud en vond ik het wel tijd voor een Yasuni C20! maar na een wat km's kwam ik er achter dat het toch niet zo best loopt op een originele cilinder! Dus op naar Scootercare voor een 70cc (Zwarte)Top Performance, en dat reed alweer een stuk beter.
Toen kreeg ik de mogelijkheid om een 70cc Evo LC + Carters getuned + Polini Evo krukas pen 12 te regelen wat ik natuurlijk ook heb gedaan. Toen had de Beta de volgende setup:
70cc Polini evo, Evo krukas pen 12, Tuned carters, Gele Malossi binnenrotor met eprom, 24mm Areche carb, Malossi VL-12 membraam, Yasuni C20, Evo vario, Speedclutch, Nardo vertanding deksel.
Uiteindelijk ben ik een keer gepakt en was ik het zat, heb de hele handel verkocht en me scooter weer origineel gemaakt.... nou origineel... ik bedoel een 70cc Polini Corsa met een 17'5 mm carb en een originele Gianelli Beta Ark uitlaat. Trekken als de gekken!
Zo stond mijn Beta erbij voordat ik hem helemaal uit elkaar haalde, mijn bedoeling is om het weer vers in elkaar te zetten. Hier begon het echte project! (De setup was de laatste periode weer gegroeid naar een 70cc Evo met een Gianelli Shot en een 17,5mm wat ook heerlijk reed)
halogeen spots er in gefixed ;-)
maar nu is hij kaal tot op het frame, ik heb hier nu niet de foto's bij de hand, ik post ze later er wel even bij...
Zoals je op de foto's zie dat m'n Top Performance carterdeksel en m'n waterpompdeksel en me Sebac hp6 metallic zilver gepoedercoat zijn, en me velgen zijn wit gepoedercoat...
maar dat is dus nog niet genoeg.... alles moet voorzien worden door een mooi poedercoat laagje ;-) ook wilde ik een carter set in metallic zilver, hiervoor heb ik een extra cartersetje gehaald... alleen was het een area blok, dus zit er zo'n vreemd nippel in het carter en geen rubber voor de veerophanging, hieronder een aantal foto's van mijn ombouw naar normaal minarelli:
zo was het carter toen ik het kreeg....
zoals je ziet geen busje met een rubber voor de achter veer..
Hier zie je dat het nippel in het carter is dicht gemaakt...
even een close up..
van de binnenkant...
samen op de foto ;-)
en hij zit...
Nu kan het blok naar de coater (en de rest van de spullen)
Maar waar het nu over gaat is het volgende lijstje aan gepoedercoaten spullen:
Het blok ;-)
dat is mijn blokkie... nu de rest van de sjizzel..
demontage van me voorvorkpoten, ze moeten toch uit elkaar omdat 1 van de keringen lek is... links de lekkende kering, rechts is nog goed... maar ja ik zet het toch weer in elkaar met nieuwe keringen ;-)
dit waren me poten voordat ze onderhanden werden genomen...
de demontage van me voorvorkpoten...
ik heb me voorvork poten eerst laten stralen, daarna parelstralen, toen naar de polijstboer gebracht en daarna laten verchromen !
deze mooie poten zitten bevestigt in dit mooie metallic zilveren kroonstuk:
ook heb ik het beugeltje voor me remklauw laten poedercoaten...
nog een mooie foto van mijn custom metallic zilveren Sebac Hp6
een paar foto's van mijn frame..
na veel zoek werk heb ik hem weer terug kunnen vinden, dit is dat kleine beugeltje dat op je carterdeksel zit dat je remleiding vast houd..
met 2 nieuwe ML50 ;-)
top deksel met rode Malaguti ding.. (ondertussen vervangen voor nieuwe rode kapjes)
en me waterpomp.... zitten nu wel nieuwe boutjes in hoor....
hier een groepsfoto..
en voor+achter remklauw
nieuw balhoofd setje:
en ik ben even bezig geweest met mijn blokkie;
even de krukas er in gezet... (Power 1 met skf c4)
en nieuwe bloklagers er in geplopt ;-)
vandaag heb ik vertanding in het blok gezet, en de voorvorkpoten gevuld met olie en in het kroonstuk gezet.
vertanding in het blok gezet....
en de voorvorkpoten in het kroonstuk..
en ik wilde even weten hoe het er uit gaat zien... ik ben tevreden
De dan staat de Beta er zo bij:
ff zo'n stage 6 waterpomp ding gekocht, vond hem wel mooi
Hier zie je dat het "metallic" zilver is...
en nog wat extra foto's:
Hier zie je dat mijn radje nog erg vers is
Kart tankje + benzine filter en kraan...
en zo als je ziet zit mijn standaard stuur er niet meer op, maar dat wordt dus een m-stuurtje....
En aerox potjes rood gecoat...
deze dekseltjes ga ik niet gebruiken maar dat worden Stage 6 ssp's maar dan uiteraard niet standaard ssp ;-)
En natuurlijk ssp remhendeltjes...
en mijn gas hendeltje
Het is nog even afwachten op mijn stuur pen...
Ik heb onder andere SSP rempotdekseltjes gehaald en we zijn begonnen aan de aanpassingen
Origineel SSP dekseltje
Ik heb het buiten deel van het potje laten verchromen, en het binnenste is de zelfde kleur gepoedercoat als mijn klauwen en potjes
Het verschil tussen de 2 dekseltjes
Rempotje met SSP dekseltje
Rempotje met custom SSP dekseltje
Ik vindt het wel mooi...
En ik heb een paar boutjes laten verchromen, zoals mijn banjo bouten
Mijn klauwtjes met chromen boutjes
En hier de hele remmerij bij elkaar
Toen wilde ik eens zo'n Kiesler verlenging voor je subframe proberen, helaas was het niet helemaal naar mijn wens maar dit zijn in ieder geval nog wat foto's..
Ik heb even het subframe gemonteerd, dit was nog een hele klus om het zo goed mogelijk te monteren. Maar na een tijdje beunen zit het er onder
Ik ben de laatste tijd erg druk en heb bijna geen tijd voor m'n project.
Ook ben ik op mijn zelf gaan wonen en heb uiteraard de Beta mee genomen en hem een mooi plekje gegeven in mijn flatje
Zo staat hij er nu bij in de woonkamer, gewoon voor de sier
Zoals te zien heb ik gewoon mijn originele kappenset weer gemonteerd, ik ben er nog steeds nog niet over uit wat ik er nou mee moet. Misschien laat ik het wel zo. Vindt het wel een mooie kleuren combo en er zit bijna geen schade op de kappen, hier en daar een klein krasje. Alleen heeft mijn voorkap schade door het stuurkapje.
Laatst heb ik een nieuwe 4-zuiger remklauw van Stage6 gekocht.
Even gemonteerd om te kijken wat er aan moet gebeuren.
Dus de remklauw adapter moest pas gemaakt worden op mijn Beta Ark voorvork poten. Zo gezegd zo gedaan.
Ook de kleur van de remklauw past niet bij de rest, dus op naar de coater.
Zoals te zien is de remklauw nu ook rood gecoat, en de adapter is metallic zilver gecoat. Nu past het weer bij de rest
Ook ondertussen een Malossi achter remschijfje gekocht.
Hier onder nog een paar foto's van hoe hij er nu bij staat.
Ik ben onder tussen wat onderdelen voor een 2e blokkie bij elkaar aan het sparen.
Ook heb ik mijn buddy weg gebracht om opnieuw te worden bekleed. De buddy wordt rood met zilver/grijs ;-) en heb ik over een paar weken weer terug. Het 2e blokkie ligt momenteel bij de coater en wordt (remklauw) rood gepoedercoat. Ook wordt mijn Evo cilinder even geparelstraalt. De wand van de cilinder is nog helemaal top alleen zag de cilinder er vies uit.
Maar de volgende spullen heb ik onder tussen verzamelt:
Om te beginnen bij mijn "oude" Polini Evo pen 12 krukas die nog steeds goed is. Ook ga ik mijn oude Polini Evo vario gebruiken. Ook zie je daar mijn Evo zuigertje aangezien de Evo bij de straler ligt.
Stage 6 lager setje
Wigje
Spruitstuk Pia Malossi recht
Stage 6 V-force
Pakking setje Polini Evo
Malossi bougie
Handige tool voor het afstellen
En natuurlijk een Kiesler achterspatbord
Ik heb eindelijk het blokje van de coater terug en ook ziet mijn evotje er ook weer strak uit
Even een paar pic's van het resultaat, ik heb het blokje even een beetje in elkaar gezet om het alvast te kunnen checken
Evotje is ook weer netjes..
De buddy is terug van de bekleder en vindt hem wel een succes.. dus, hierbij even 2 foto's en oordeel zelf
Ik heb in de tussentijd wat onderdelen voor het blokkie kunnen verzamelen.
Het volgende is aangeschaft:
- Malossi Gele rotor (met eprom)
- 28mm Mikuni flakschuif carb
- Polini Overrange poulies + snaar
- Malossi 13/44 vertanding en Nardo vertandings deksel
Het komt er dus op neer dat ik alleen nog een uitlaat en een koppeling nodig heb en dan kan die gestart worden
Even boodschappen gedaan:
- Malossi Delta Clutch
- Malossi koppelingshuis
- Malossi rode drukveer
- rotor trekker
- ngk bougie kabel en dop
en nog even het totaal plaatje, nu kan het dicht tot na de 1ste run
Onder tussen heb ik een paar onderdelen gescoord bij onze mede tuners
Van BojT heb ik een 22cm Braking schijf en een Magura schijf over genomen.
De 22cm schijf had ik even op mijn achter velg geschroefd en stond wel ontzettend wijs maar was moeilijk te realiseren en heb hem toch maar op de phantom van mijn vriendin geschroefd
Ondertussen is ook het SSP waterpomphuisje rood gecoat
Ook ben ik opzoek gegaan naar een omgelast Beta subframe.
Het subframe kwam uiteraard zwart binnen, maar toch even passen of het allemaal goed is.
Aangezien zwart niet bij de kleuren combo past moest hij uiteraard langs de coater ;-)
Hier ligt hij naast mijn originele subje
En nog een paar plaatjes om het af te leren
In de tussen tijd heb ik een nieuwe Yasuni C21 aangeschaft en er onder geschroefd.
Zie onderstaande pics hoe de Beta er bij staat.
Nu staat de Beta ook rij klaar bij Scootercare aan een meurbeugel.
Zo ziet hij er momenteel uit:
De planning voor de komende weken:
- Stuurkap bewerken zodat de rempotjes zichtbaar zijn
- Yasuni C21 ophanging pasmaken op de Polini Torsen WD en laten coaten(voorbeeld
- Opengewerkt waterpompdesksel + zilver coaten
- Voorrem op druk zetten
- Underseat afmaken (plamuren, schuren en spuiten)
De Beta heeft ook enige tijd geleden op de testbank gestaan en kwam slechts 17pk uit met veel gepruts met de carb. Binnenkort dus weer even verder met afstellen.
Groetjes,
Tot de volgende update!
Bedankt voor jullie reacties!
mvg MikeyMike
EDIT: 1ste post even wat overbodige foto's verwijderd en wat tekst aangepast.
Project heeft een tijd stil gelegen maar ga er nu weer mee verder!
Last edited: