70cc beta ark racer?

rick Beta

Well-Known Member
Toch ook zelf maar eens een page aanmaken voor mijn 'project' en misschien een makkelijke plek om mijn vragen kwijt te kunnen.

eerst wat korts over mezelf, mijn naam is rick en ben 20 jaar. ben al sinds mijn 16e actief bezig met bromfietsen en heb veel gesleuteld voor zowel mezelf als andere.
langzamer overgestapt naar motorcross en auto's. honda crf 250 en een skoda octavia 1u rs combi.
Heb uit mijn brommer hobby altijd met 2e scooter overgehouden en dit is een beta ark.

Hij is al redelijk opgebouwd maar aangezien mijn frame nogal versleten is en ik het verleden aanpassingen eraan heb gedaan waar ik niet tevreden mee ben, ga ik nu een nieuw frame opbouwen met andere aanpassingen en misschien ook het blok wat veranderen.

Momentele setup.

Is op test bank geweest en zit rond de 19 pk

Mina hori SD blok
stage 6 mk2
stage 6 r1200/1400 (niet zeker welke het is)
hebo krukas
Ktm v force sx85 membraan
zelf gemaakt weg/spruitstuk ( naar achteren)
polini cp 23 iets aangepast.
Stage 6 vario
malossi poulie
stage 6 koppeling
athena vertanding
pvl analoog
electrische waterpomp

wat betreft het frame

buis tussen frame
radiateur van een kart passend in de voorkap
subframe eruit en vaste blok steunen.
budy bak eruit en vast steun voor zadel.

wat is nu het plan

Zelf subframe maken en daardoor komt de carb naar voren te staan, duss ook een nieuwe wig.
experiminteren met grotere carb's ( heb nog een 28/32 pwk liggen )
eventeeul een lectron carb verbussen naar 28 of 30 mm
24 tillotson valstroom carb proberen?

Steunen brandstof tank verstevigen of compleet andere tank plus steunen maken.
nieuwe radiateur steun of andere radiateurs plaatsen.
andere frame versteveging maken

Digitale pvl plaatsen, heb er nog 1 liggen. hoe groot zal het verschil zijn op een scooter?

setje jog rr velgen pas maken (met slicks)

en eventueel een keer een vers carter setje opbouwen, en inlaat hoek aanpassen? ander membraan?
aantal plekken is het draad dol.

(foto's zullen nog volgen)




En gelijk de eerste vraag, heeft iemand wel eens geexpirimenteerd met de inlaat van mina hori? zoja wat pakt beter uit. naar voren naar achter? andere membraan hoek? welk membraan?
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt als een lekker project, benieuwd naar de fotos

En om meteen een beetje te helpen met je vragen.
Het verschil tussen de digitale en de analoge pvl is volgens mijn ervaring tijdens het rijden maar minimaal hoor. Op de bank zal er wel wat van te zien zijn in je grafiek maar tijdens rijden is het het belangrijkste toch.

Carb naar voren had bij mij meer negatieve uitwerking dan positief. Ik kon mn luchtfilter nergens fatsoenlijk kwijt of ik moest ff loodgieter spelen met paar stukken pvc buis maar dat was niks voor mij. En achteruit kun je het inlaat traject wat korter houden. Net wat je zelf fijner vind natuurlijk.

Zou een Lectron te verbussen zijn? Zit zelf momenteel op droog water en brood want ik wil een Smartcarb voor de mijne. Maar zou dat met verbussen dan nog wel werken denk je? Ben ik nu zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk

En denk goed na over een setje slicks, ik heb het ook en glijd met testritje met kouder weer alle kanten op
 
ken t verschil tussen een digitale en analoge ontsteking het heeft vooral te maken met de curve, heb er namelijk nog 1 liggen van het blok 'van de brommercross' heb het rijwielgedeelte verkocht heb alleen het blok nog am6 met een digitale ontsteking.
het voordeel bij de cross was het veel makkelijker doortrekken door de versnellingen en een veeel bredere vermogen curve.
alleen tja met een scooter ga je niet door versnellingen maar zit je vooral op het zelfde toerental. het zou evt wel voordeel kunnen lever met het uit de bocht komen.

het probleem met het niet weg komen van het lucht filter is idd een dingetje, maar naar achter is eigenlijk niet gunstig aangezien je dan vaak een hele steile carb hebt of lange inlaat.

over die lectron, alles valt te verbussen x P, en heb nog een 34 en een 36mm lectron liggen maar vind dat iets teveel van het goeden. er moet dan wss wel even een andere naald in.
Emot heeft in het verleden ook vaak lectron naalden/systemen en andere carb's gebouwd duss het moet wel werken te krijgen zijn.

en heb al een setje jog velgen met slicks staan, alleen nooit de tijd genomen om uit te meten welke maten allen bussen moeten worden voor het voorwiel.

ook heb ik niet een stage 6 4 pots remklauw liggen alleen zijn er vgm geen adapters te krijgen voor een beta ark voorvork.

2e foto is hoe de momentele wig er ongeveer nu uit ziet, heb ondertussen een andere gemaakt waarbij de carb wat vlakker staat.
aangezien een polini cp een lichte carburateur is had hij bij een te steile hoek teveel last dat het ging schuimen in de vlotterbak en niet mooi liep op top touren. geprobeerd met gewichtjes aan de vlotterbak en dit hielp al een boel. maar de beste oplossing is de carb wat rechter zetten.
 

Attachments

  • IMG_20220207_193820.jpg
    IMG_20220207_193820.jpg
    360.3 KB · Views: 37
  • 20210131_121131-1.jpg
    20210131_121131-1.jpg
    229.2 KB · Views: 36
Ah ik dacht misschien zo'n nieuwer model. Binnenkort bij mn grote vriend van DDL maar eens 1 bestellen
Kleurencombi is trouwens wel goed gekozen, altijd goed die racerstyle
 
nee het is een ouder model, de theorie is het zelfde. iets andere vormgeving en geen powerjet das wel jammer.
alleen nog even een 40mm spruitstuk vinden en groot genoeg power filter.
 
Klinkt als een lekker project, benieuwd naar de fotos

En om meteen een beetje te helpen met je vragen.
Het verschil tussen de digitale en de analoge pvl is volgens mijn ervaring tijdens het rijden maar minimaal hoor. Op de bank zal er wel wat van te zien zijn in je grafiek maar tijdens rijden is het het belangrijkste toch.

Carb naar voren had bij mij meer negatieve uitwerking dan positief. Ik kon mn luchtfilter nergens fatsoenlijk kwijt of ik moest ff loodgieter spelen met paar stukken pvc buis maar dat was niks voor mij. En achteruit kun je het inlaat traject wat korter houden. Net wat je zelf fijner vind natuurlijk.

Zou een Lectron te verbussen zijn? Zit zelf momenteel op droog water en brood want ik wil een Smartcarb voor de mijne. Maar zou dat met verbussen dan nog wel werken denk je? Ben ik nu zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk

En denk goed na over een setje slicks, ik heb het ook en glijd met testritje met kouder weer alle kanten op
Neem aan dat je carb naar voren ervaringen met Pia zijn? Voor mina is naar voren meestal makkelijker, ervan uitgaand dat je een redelijk kort aanzuigtraject wilt, omdat je als je naar achter wilt je met het subframe zit. Dus je moet of subframe omlassen of er overheen. Dat is anders dan bij Pia, waar naar achter veel simpeler en logischer is.

@rick Beta zoek even hier op het forum, staan wel oude ervaringen met carb naar voren op mina. AFAIK levert het iets meer vermogen op.
 
op het forum vind ik eigenlijk nog niet wat ik zoek kwa antwoorden.

iedergeval gaat de v force eruit, denk namelijk daat een 4 kleps membraan met een wat stompere hoek gunstiger is voor een scooter aangezien je veel op hogere toeren draaid.
als de carb naar voren plaats en je pakt de "std" layout van mina wordt het voorste membraan klepje eigenlijk amper gevoed.
dan lijkt mij het piaggio design een stuk gunstiger, het membraan een kwart gedraaid. wat bijv kunt behalen door een polini big evo membraan te monteren. of nouja inbouwen want er moet wel voor gefreesd worden. das overigens geen probleem.

maar dit hele verhaal is puur het gevolg van de niet gunstige inlaat hoek van mina hori. duss hoeveel zou het opleveren door het oplossen van de inlaat en de complete inlaat hoek gunstiger infrezen? in combinatie met het juiste membraan.
Deze werkzaamheden kunnen zelf gedaan worden het kost alleen wat tijd.
 
inderdaad op het forum staat veel maar alles wat ik tegen kom eindigd in een zinlose discussie en eigenlijk gaat het bijna nergens over membranen maar vooral over de inlaat, dar bij mij de inlaat naar voren komt is nu wel duidelijk alleen nog even een keuze gaan maken in carburateur en vooral membraan, heb redelijk wat liggen maar voor de meeste zal toch het blok erop moeten worden gemaakt. duss dan wordt testen toch lastiger.

Wat waarschijnlijk nu nog de meest efficiente manier is voor vermogens winst is cilinder laten tunen en daarna opzoek gaan naar de juist bijpassende uitlaat.
maar toch blijft het dan wel gunstig om met de juiste inlaat te starten.


Overig we hebben een nieuw frame gescoord, duss het maken van een ander/nieuw subframe kan beginnen. dit zal een namaak worden van het design van de ff motori subframe's.

IMG_20221223_140012.jpg

En om even op voorvering neer te komen. mijn voorvork is niet veel soeps meer en keeringen voor deze voorvork krijgen is nogal een ding, nu wil ik evt voorvork van een ander model erin bouwen, iemand een aanrader?
evt zelfs een mono vork van een zip of dergelijke aangezien daar goedkoop goede vering voor te krijgen is. maar kan daar een 12 inch wil op?
 
VL14 plus een PWK28 (evt van Polini) is een makkelijk startpunt wat gegarandeerd goed presteert. V-force3 kan ook. Mss is de 28 net wat veel van het goede voor een Stage6 Racing MKII, maar als die een beetje goed getuned wordt dan is dat best een goeie match.
Als je liever wat anders/experimentelers wilt proberen natuurlijk altijd lekker doen, maar dan zul je zelf moeten testen/banken hoe het presteert.
 
Op een zip vork zal vast een 12inch oppassen aangezien 11inch van een vespa ook past.
Maar een goeie schokbreker voor een Zip sp vork is ook niet bepaald goedkoop.
ik heb enige tijd geleden een Malossi f32s runner vork pasgemaakt in een Zip2000 frame dat rijd ook verdomd goed als ik de eigenaar mag geloven. Maar dat ligt ook aan je budget en wat je wil natuurlijk. Maar een Beta met een Monovork heb ik nog nooit gezien en lijkt me wel een tof plan. Heb wel een extra monovorkje liggen die ik voor een zachtere prijs van de hand wil doen voor dit projectje
 
echt een goede schokbreker hoeft het niet te zijn zolang t maar beter is dan wat het nu is haha. zovaak komt hij namelijk de schuur echt niet uit.
Bartj, is er een manier om je te contacteren voor die monovork?


VL14 plus een PWK28 (evt van Polini) is een makkelijk startpunt wat gegarandeerd goed presteert. V-force3 kan ook. Mss is de 28 net wat veel van het goede voor een Stage6 Racing MKII, maar als die een beetje goed getuned wordt dan is dat best een goeie match.
Als je liever wat anders/experimentelers wilt proberen natuurlijk altijd lekker doen, maar dan zul je zelf moeten testen/banken hoe het presteert.
Een 28 is echt een prima carb voor de setup, heb er namelijk al een tijdje mee gereden. alleen omgewisselt omdat ik een 23 toch fijner vond rijden op de baan, maar dat de combi me een beetje tegenviel kwam denk ik vooral door me vorige uitaal, een TJT. en denk zelfs dat ik met me momentele setup er zelfs wat meer top vermogen door zal krijgen. zon mk2 is namelijk toch zeker wel catogorie hoogtoerige cilinders.
 
Back
Top