eurokit
Broem Broem Pff Pff
Power one vario
Heb deze vario onder mijn kisbee zitten. Ik ga je hier een beetje vertellen wat je krijgt en of het allemaal wel waard is.
Heb deze vario gekocht bij k parts (prijs kan verschillen, dus even op hun website kijken voor de laatste prijs aanpassing)
De vario is momenteel ongeveer 37 euro. Dacht zelf ietsie minder er voor betaald te hebben.
Hij komt niet in een kartonnen doos wat je waarschijnlijk zou verwachten, maar in een karton / shrink wrap.
De vario maakt de prijs schappelijk aangezien je er al 3 setjes rolletjes erbij krijgt. Volgens de site 7,5 / 8,5 / 9,0 grams 16x13 grams rolletjes.
Alleen deze gewichten zijn eigenlijk wat aan de te zware kant voor een Gy6 motor (of je moet met 90cc of zo rijden)
Maar de rolletjes zijn altijd wel nog handig als je een peugeot 2takt scooter of wat er nog naast hebt staan. Dan is het geen weg gegooid geld.
Het is wel handig om 2 setjes erbij te kopen zoals 6grams en 6,5 grams om lager in gewicht te kunnen.
Daarnaast komt de vario met een verkorte vario bus.. Wetende dat de originele peugeot kisbee euro2 vario bus 38,3 mm lang is.
De vario bus bij de set meet 36mm, en er zitten 3 shims erbij om de bus langer te kunnen maken. Maximaal met alle shims is dus 38,5 mm mogelijk. De variobus van de powerone vario is niet uit te wisselen met de originele vario.. De ene is een beetje dikker dan de ander. Dus past niet.
Ik raad bij deze vario wel aan om de naraku shim kit erbij te kopen zodat je afstelbereik een heel stuk meer word.
De dikte van de bijgeleverde power one shims zijn ongeveer. 2x 1mm en 1x 0.5mm.
Verder constateer ik dat het loopvlak van de vario zeer goed is.. Het gat van de graden plaat (wat op de krukas moet is een beetje te klein omdat deze in de fabriek af geverft/ gecoat is. En dat kan er voor zorgen dat de vario best wel goed kan gaan klemmen op de krukas.
Beste is om met een vijl rondom het gat heel lichtjes bij te werken, want dan schuift hij zonder moeite erop en eraf.
Wat merk je van deze vario? Je merkt vooral bij 20 t/m 40 km/u op de teller toch wel aanzienlijk een betere door loop van de snelheid, en dit gaat ook een stuk constanter.
Ik heb verder niet echt veel verschil gemerkt in top snelheid met deze vario. Ging met de originele 60 op de teller en dat deed hij met de power one vario ook. Ik heb wel een keer of 2 mee gemaakt dat die door liep naar 65km op de teller, maar daar kwam die zelden. Maar moest ook best wel toeren gaan draaien om dat te halen.
Maar de kisbee is nogal een best vage scooter als het op de aandrijving aan komt.
Met de naraku shim kit kan je tot 38,6 shimmen.. Daarna word de ruimte op de krukas te weinig voor de halfpoelie en de ventilator.
Dit werkt dus wel beetje beperkend. Een 17,7 / 18mm brede riem krijg je er dan ook niet meer er tussen.
Ik heb ook al gekeken welke riembreedtes er tussen de achterpoelie passen. Daar kwam ik achter dat 17,7mm breedte riem al te hoog buiten de poelie begon uit te steken. En de max dan echter al op 17,5mm breedte uit komt of smaller.
Ook lijkt me de originele lengte van 723mm riem te kort om makkelijker een veel hogere snelheid te kunnen halen (hoop maximaal op 70km/u op de teller) aangezien ik in de achterpoelie zeker nog 5mm over hebt om de riem hoger te laten komen. (boven 60km/u op de teller word het best al eng om op de kisbee te rijden. (dat had ik bij andere scooters niet)
Dus ik ben nog aan het spelen met varios, riemen, misschien een andere set poelie gebruiken.
Overigens lijkt me de motoforce en naraku vario smaller te zijn en waarschijnlijk blijft er dan ook net iets meer ruimte over om een 18mm brede riem te kunnen plaatsen.. Of een riem zo uit te shimmen dat dit het meeste effect geeft.
Ik ga hem nog een beetje aanpassen, hij is nog niet af
Volgende vario word die van motoforce. Ik wil deze uit proberen en zien of dat deze mij meer snelheid kan geven (wat op dit moment niet echt makkelijk lukt) En zien of dat deze vario smaller is en dus meer ruimte zou moeten kunnen maken tussen halfpoelie en vario en dat de ventilator dan ook nog past.
Last edited: