Mengsmering maken vraagje

Piaggio NRG

Well-Known Member
Hallo iedereen,

Ik tank altijd met mengsmering, die normale brommermix bij de Total/SHell,
Ik hoorde laatst dat het goedkoper/beter is om zelf te gaan mengen, dus 1:50 maar dan met betere 2takt olie!, mijn vraag nu is, zou ik dan gwn een jerrycan van 25 liter vol kunnen pompen met euro 95 benzine, en dan een halve liter 2takt olie erbij gooien, en dan goed schudden.
Zou ik dat dan gwn in mn scooter kunnen stoppen? of zakt de olie in en mengt het niet goed?

Alvast bedankt,

Hammoni
 
Advertisement - register to remove this

oh dus je bedoelt, eerst olie in de jerrycan, dan benzine, en dan ff schudden en dan in mn scooter doen? want ik wil di ejerrycan 25 liter in mn schuur houden, dan kan ik gwn elke keer in mn schuur tanken!
 
Klopt, eerst gewoon 0.5L olie erin doen, en dan proberen 25L erbij te tanken. (mag ook 24.5L zijn als je jerrycan de 0.5L niet erbij kan hebben)

Maar als je eerst de olie doet mengt het zich beter met de benzine, anders blijft het een beetje bovenin 'drijven' als het ware.

Ik schud wel altijd even voordat ik me brommertje vul. (zie het maar als chocomel)
 
Hier was ik naar op zoek! Tips voor 2takt smering!

Ik had een vastgelopen oliepomp in mn peugeot ('92) en de brommerboer heeft er nu iets aan gefikst dat ie op mengsmering rijdt. Iets duurder, mij om het even. Er zit sowieso een nieuwe zuiger in.

Ik heb em opgehaald en Shellina getankt (wat hier nog volop te krijgen is). Na 10 minuten hapert de motor nu, en valt ie uit als je boven de 30 rijdt. 30 of langzamer doet ie het wel, maar schokkerig. Ga je harder, dan valt ie prompt stil, alsof een scheerapparaat vastloopt (geluid).

Kan dit liggen aan de mengverhouding? De Shellina is 1:50. Of ben ik te enthousiast met gas geven? Geen ballen verstand van deze meuk!

Hulp en tips meer dan welkom!
 
Mag best meer olie bij hoor, zeker met het inrijden van je nieuwe zuiger.
Ik reed zelf met A747 1:30/35 ongeveer, heerlijk die olie geur :W
 
Ik heb em teruggebracht naar de boer, ze fiksen het maar. Als de oliepomp eruit is, maar je olietankje nog wel vol, kan het dan zijn dat dat problemen oplevert? (misschien vergeten het kraantje dicht te draaien oid?)
 
mengsmering bij de pomp is troep...

verder , ik zou juist lekker de oliepomp gaan gebruiken!

met inrijden meer olie is onzin overigens..
 
Dat is deels het probleem, die zit er namelijk niet meer in!

Melf, jij hebt duidelijk verstand van zaken. Is er een manier om erachter te komen met welke verhouding de Peugeot het beste rijdt? Of zijn daar standaarden voor?
 
Ik rijd met mijn zundapp met een zuigergestuurde 50cc setup (11900rpm) zelfs 1:60 zonder enkel probleem, mijn broer met zuigergestuurde 50cc kreidler (15700rpm) smeert voor de zekerheid 1:40.

Goede olie gebruiken (castrol power rs, putoline mx7/mx5) dat is de sleutel !
 
mengsmering bij de pomp is troep...

verder , ik zou juist lekker de oliepomp gaan gebruiken!

met inrijden meer olie is onzin overigens..

Omdat? Wat kan het kwaad? Je zuiger gaat zich toch een beetje zetten naar je cilinder, om te koelen en voor wat meer zekerheid is het echt niet lomp om er iets meer olie bij te doen in je eerste jerrycan. Overigens is goede olie gebruiken wel een pre, geen bagger zooi halen van 2 euro bij de Aldi.
 
Omdat? Wat kan het kwaad? Je zuiger gaat zich toch een beetje zetten naar je cilinder, om te koelen en voor wat meer zekerheid is het echt niet lomp om er iets meer olie bij te doen in je eerste jerrycan. Overigens is goede olie gebruiken wel een pre, geen bagger zooi halen van 2 euro bij de Aldi.

meer olie brengt alleen maar meer bagger , en meer kool betekend meer warmte..

daarbij komt dat je met inrijden toch al rustig aan doet ,dus NOG meer kans op kool..

en zeker @ een SC50 is dat absoluut niet nodig!!
 
De olie zorgt juist voor smering, meer olie zorgt voor meer aanslag in de uitlaat poort en uitlaat en dergelijke, en een minder goed brandbaar mengsel. Zonder olie is er een enorme wrijving, daarom zie je dat vastlopers zonder olie altijd een verbrande zuiger hebben. Dus meer olie is NIET minder koeling..
 
zonder olie kom je niet ver .. dus de zuiger zal er weinig van meekrijgen :p

meer olie is wel meer afdichting ..

meer olie is gewoon onzin als je inrijdt , minder is natuurlijk nooit goed! meer olie zorgt overigens niet ervoor dat ie niet vastloopt , alleen als je bijv een 70cc hebt , die meer toeren draait. maar op zo'n SC50 met std setup is het niet beter , hoogstens slechter..

en bedenk nog even 1 ding , als je meer olie gebruikt zal er minder benzine door de sproeier gaan met mengsmering ;)

een oliepomp is veel makkelijker dan zelf mengen , je moet elke keer benzine ophalen en aanmaken , want zo bij in de tank gooien is ook maar gokken.. met pomp gooi je het er zo in en kun je weer een paar honder km met een tankje vol..

oliepompen gaan vrijwel nooit kapot , heel vaak word gezegd dat ie vastgelopen is door een kapotte pomp , maar het is juist vaak een verstopping door troep in het tankje!
 
Back
Top