Max. Snelheid

Murdock87

Well-Known Member
Hallo,
ik heb een vraagje, een brommer rijd 45km per uur en een snor 25km normaal,
maar je mag hem zeg maar opvoeren tot een bepaalde snelheid dat je nog net geen boete krijgt van de politie,
ik had gehoord dat dit voor een brommer ong. 55-60 is, klopt dit?
en hoe hard mag een snorfiets gaan zodat je net nog geen boete krijgt?

ty
smilie1.gif
 
Advertisement - register to remove this

dat is niet zo , je mag niet sneller dan de toegestane maximum snelheid die voor een bromfiets is opgegeven..

ze zullen vast niet moeilijk doen over 5 of 10 km , maar het KAN wel..

dus wil je politievrij zijn moet je gewoon niet opvoeren..
 
ah ok,
ik dacht dat ergens te hebben gelezen,
en un neef van me had ze scooter opgevoerd tot 60 en had die geen problemen, maar toen later had die tot 70 gedaan en kreeg die boete :p
 
die aflevering van blik op de weg ging daar deze week over, kan je een keer herbekijken ;) ik dacht dat een brommer over een fietspad ook niet harder dan 30 of 40 ofzo mocht niet? dat snap ik even niet :p jullie hebben zoon veilige brede afzonderlijke (vande weg hier is het altijd vlak naast de weg) fietspaden.
 
Een BROMFIETS dient op het fietspad MAXIMAAL 30 km/u te rijden.
Als je word aangehouden word hier ook de boete op berekent.

Ik weet dat met een rollerbank controle, als je precies 60 gaat, dat je dan een boete krijgt voor 1 km/u te hard.
Kost je 40 euro.

Ik spreek uit ervaring, twee keer gehad namelijk.

De correctie op een rollerbank bedraagt 10 % van de overschreden snelheid, of 5 km als de 10 % minder bedraagt.

Dus 60 - 10 % correctie = 60 - 6 = 54.

VANAF 54, dus ook 54 zelf, schrijven ze een boete uit.

Hoe het met een SNORFIETS zit weet ik niet.
 
maar wat jij uitrekent is als die 60 rijdt ofniet?
dus met 55 zit je altijd goed? en ja natuurlijk 30 in bebouwde kom :p
 
Juist, en dan krijg je dus een boete als je 60 gaat.
Als je 59 gaat niet.

En fietspad heeft niets te maken met bebouwde kom.
In de bebouwde kom moet je ook op de weg zelf 30, net zoals auto's.
Maar op een FIETSPAD, waar dus snorfietsers, fietsers, en invalide wagens rijden, mag je dus maar MAXIMAAL 30 met een BROMFIETS, en 25 met een SNORFIETS.

Kortom, met een fiets mag je dus het snelst op het fietspad. :p
 
Tinus, volgens mij ben je niet meer echt op de hoogte van hoe het nu staat:p.

Een paar jaar geleden is de wetgeving veranderd.
Met de snorfiets overal en altijd op het fietspad, 25 km/u
Met een bromfiets binnen de bebouwde kom in 30 km/u zones uiteraard 30 km/u, maar binnen de bebouwde kom waar je op de auto weg MOET en waar auto's 50 km/u mogen, daar mag je nu 45 km/u. Eerst was dat 30 km/u. Buiten de bebouwde kom 40 km/u op het fietspad, ook altijd (niet op onverplichte fietspaden (rechthoekig bord), want daar mag je niet op met de scooter).
 
Tinus, volgens mij ben je niet meer echt op de hoogte van hoe het nu staat:p.

Een paar jaar geleden is de wetgeving veranderd.
Met de snorfiets overal en altijd op het fietspad, 25 km/u
Met een bromfiets binnen de bebouwde kom in 30 km/u zones uiteraard 30 km/u, maar binnen de bebouwde kom waar je op de auto weg MOET en waar auto's 50 km/u mogen, daar mag je nu 45 km/u. Eerst was dat 30 km/u. Buiten de bebouwde kom 40 km/u op het fietspad, ook altijd (niet op onverplichte fietspaden (rechthoekig bord), want daar mag je niet op met de scooter).

Dat snap ik.

Maar buiten de bebouwde kom mag je ook maar 30, anders zijn mijn boetes onterecht geweest. ;(
 
40
dus idd, die zouden onterecht zijn.

EDIT: wait, sorry, blijkt dat IK niet helemaal op de hoogte ben
vanaf het moment dat je binnen de bebouwde kom 45 mocht is tegelijk de max. snelheid buiten de bebouwde kom verlaagd van 40 naar 30. So indeed, you were right, sorry :p.
Hmm, dan ben ik btw NOG blijer dat k nog niet gepakt ben (A)...
 
Hoelang geleden is dat ingevoerd dan?
Mijn boete is inmiddels 1/1.5 jaar geleden.

EDIT: Oké, dacht al. Maarja, weer een probleem de wereld uit. :p
 
Last edited:
Nou ik denk niet dat dat lang geleden is ingevoerd. Ik deed mijn examen in december. En toen mocht je binnen de bebouwde kom 30 en daarbuiten 40 op het fietspad..
 
Dit is wat de rijksoverheid er van zegt:

Snorfiets op fietspad of rijbaan
Met een snorfiets moet u op het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad rijden. Ontbreekt een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad, dan moet u op de rijbaan rijden. Op een onverplicht fietspad mag u alleen rijden met een uitgeschakelde motor.

Maximumsnelheid bromfiets (brommer)

De maximumsnelheid voor het rijden met een bromfiets is:

  • Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur en buiten de bebouwde kom 40 kilometer per uur.
  • Op de rijbaan 45 kilometer per uur, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Maximumsnelheid snorfiets
Met een snorfiets mag u maximaal 25 kilometer per uur rijden, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Constructiesnelheid bromfiets of snorfiets
De constructiesnelheid is de maximumsnelheid waarmee u op een veilige manier met een bromfiets of snorfiets kan rijden. Hierbij wordt gelet op de technische eigenschappen van de constructie van de bromfiets of snorfiets. De door constructie bepaalde maximumsnelheid van een bromfiets is 45 kilometer per uur. Van een snorfiets is deze 25 kilometer per uur.
Bron


Op het Verkeersforum poste iemand het volgende op 17 September 2009:

Artikel 20

Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;

Artikel 21

Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
Dat artikel kon ik niet vinden, maar ook geen ander artikel??

Op de site van de ANWB staat precies hetzelfde, en een PDF die op die pagina staat heeft een datum van April 2009.
De maximum snelheid voor bromfietsen is volgens Wiki op 1 April 2008 aangepast, dus ergens klopt er iets niet.
 
Dat zou raar zijn, krijg je 8 km correctie..
Je krijgt of 10 %, en als de 10 % lager is dan 5 (dus als je 49 gaat), krijg je gewoon 5 % correctie.

Bij een rollerbank tenminste, hoe het met laseren oid zit weet ik niet.
 
"...krijg je gewoon 5km correctie" correctie bedoel je neem ik aan :)

In elk geval zou ik me niet druk maken als je buiten de bebouwde kom 45/50 op een fietspad rijdt zal daar echt geen agent moeilijk over doen, als je die uberhaubt al tegenkomt..
 
hmm ok,
ik denk dat ik me wallaroo dan maar us ga opvoere tot 55, rijdt nu 45, wel al onbegrensd ofzo. ga hier us opzoeke hoe dat ik dat beste kan doen, liefst wil ik max 55 maar optrekke als een beest ;D
 
Back
Top