Originally posted by Ufo
Met de genoemde verhoudingen heb je nog geen effective compressie verhouding berekent idd!
Dit kan wel met een compressiemeer zoals gebruikt bij autobedrijven om te kijken of de kleppen, kop en zuigervern nog goed afsluiten.
Je zou kunnen uitgaan van de delta tussen cilinderdek en bovenkant uitlaatpoort ipv de slag, maar dan vergeet je dat het "supercharge" effect om de hoek komt kijken: de uitlaat zorgt voor een drukgolf en je totale volume is dus toch groter. Daarom haalt een 2tact racer met de heflt minder cc's ook ongeveer dezelfde prestaties als een 4 tacter, ondanks de veel grotere rendementsverliezen.
Daarom kan het ook best zijn dan Inne heeft meegemaakt dat het geod gaat met extreem hoge compressievrhoueingen. Je moet dit echte niet als regel zien, maar uitzondering.
Originally posted by JohanS
daarom hebben de japanners ook weer hun eigen manier voor het berekenen van de compressieverhouding
Originally posted by Ufo
En die is? Aangezien je de hoveelheid mensgel moet weten die de uitlaat terugperst lijkt het me 10keer eenvoudinger een gewone compressietest te doen.
En over de manston kop: Sorry wat ik zei over de bolling, ik zit naar een verbandingskmer te kijken waar Joel al aan heeft zitten draaien. Die is dus niet meer orgineel Kan ik em ook niet opmeten.
Originally posted by Ufo
Als de maten kloppen is de berekening van johans trouwens foutloos. Maar dat wist ie zelf vast al
Met een bougie gebeurt erin krijg je er blijkbaar wat anders uit.
En zoniet, dan is het wazig dat speed en manston cilinders zo'n pingelproblemen geven met onuitgedraaide kop en het is al helemaal vreemd (ondanks de bolling van de zuiger) dat evo met 0,45binnen, 0,50 buiten op ruim 15:1 komt (hebben we uiteraard ook een keer nagemeten).
Originally posted by JohnB
wanneer merk je eigenlijk dat je pingel heb? Merk je dat gelijk bij de start al? of bij hogere toeren?
Want ik reed met Cross standaard kop op ,45 squish en heb nergens last van gehad
Originally posted by Ufo
Het begint meestal met wat lichte plekjes en een grijze waas (of echt al aangetast met putjes, bros oppervlak).
MIjn evo op de runner staat met 0,50 binnen 0,55 buiten zo , dat ie net een paar heeeele lichte punjtes heeft na de nodige km's.
Originally posted by Joël
Mensen, even voor de duidelijkheid:
Die Manston kop is 100% zeker al uitgedraaid, dat zie ik gelijk. Die afstand van de binnenste rand tot de O-ring groef is mm's groter standaard, bovendien heeft de kamer een radius zoals Ivo al zei, geen recht verlopende kegel vorm. Ik heb al genoeg Manston kopjes in mijn handen gehad en uitgedraaid om dit te weten...
Je hoeft dus niets meer aan die kop te doen, de tuner/draaier heeft zijn werk goed gedaan want de compressie staat mooi op 15:1.
Heb ik meteen de veronderstelling dat je met standaard Manston kop op 98 benzine kan rijden van de tafel geveegd, want de hier getoonde kop heeft heel wat meer inhoud dan een standaard Manston kop, dus dat gaat gegarandeerd fout zonder uitdraaien, wat overigens ook al bij een heleboel mensen in de praktijk is gebleken.