Manston kop uitdraaien

Ja dan gaat het wel. Zeker als je niks vervroegd.

Daarbij zit 15,9 ook op de rand en als je vuilling dan maar goed is (dikke carb) komt het wel goed.
 
ik heb net nog ff een schuifmaat langs die rand gehouden en hij is 100% recht, helemaal geen bolling of iets. weet je cker dat er een bolling inzat ivo?
 
ik pak em er ff bij.

O wacht, jij bedoelt de squishrand? ja die is recht, maar ik het het over de radius van het verloop richting bougie. Das geen rechte kegelvorm en ook geen bol-deel, maar een verloop met een oinconstante radius voor zover ik kan zien. En al is het een bol-deel dan weet ik zo niet de berekening om d einhoud te berekenen.
 
Hebben de cilinder timing dan totaal geen invloed op de compressie verhouding?
Pas na het sluiten van de uitlaatpoort heb je een afgesloten ruimte..
Dus of je met bovenstaande berekeningen de compressie haalt die uitgerekend is betwijfel ik, Ivo maak ons wijzer 8)
 
Met de genoemde verhoudingen heb je nog geen effective compressie verhouding berekent idd!

Dit kan wel met een compressiemeer zoals gebruikt bij autobedrijven om te kijken of de kleppen, kop en zuigervern nog goed afsluiten.

Je zou kunnen uitgaan van de delta tussen cilinderdek en bovenkant uitlaatpoort ipv de slag, maar dan vergeet je dat het "supercharge" effect om de hoek komt kijken: de uitlaat zorgt voor een drukgolf en je totale volume is dus toch groter. Daarom haalt een 2tact racer met de heflt minder cc's ook ongeveer dezelfde prestaties als een 4 tacter, ondanks de veel grotere rendementsverliezen.

Daarom kan het ook best zijn dan Inne heeft meegemaakt dat het geod gaat met extreem hoge compressievrhoueingen. Je moet dit echte niet als regel zien, maar uitzondering.
 
DSC01261.JPG


deze rand bedoel ik dus. die is bij mij recht, daarom vat ik em op als een afgeknotte kegel
 
en nog verder naar de bougieinhoud gekeken, ik denk dat de compressie alleen maar "lager" wordt, gezien die ruimte in de bougie nog best "groot" is. is ook best duidelijk op de foto te zien
 
Last edited:
Originally posted by Ufo
Met de genoemde verhoudingen heb je nog geen effective compressie verhouding berekent idd!

Dit kan wel met een compressiemeer zoals gebruikt bij autobedrijven om te kijken of de kleppen, kop en zuigervern nog goed afsluiten.

Je zou kunnen uitgaan van de delta tussen cilinderdek en bovenkant uitlaatpoort ipv de slag, maar dan vergeet je dat het "supercharge" effect om de hoek komt kijken: de uitlaat zorgt voor een drukgolf en je totale volume is dus toch groter. Daarom haalt een 2tact racer met de heflt minder cc's ook ongeveer dezelfde prestaties als een 4 tacter, ondanks de veel grotere rendementsverliezen.

Daarom kan het ook best zijn dan Inne heeft meegemaakt dat het geod gaat met extreem hoge compressievrhoueingen. Je moet dit echte niet als regel zien, maar uitzondering.

daarom hebben de japanners ook weer hun eigen manier voor het berekenen van de compressieverhouding
 
En die is? Aangezien je de hoveelheid mensgel moet weten die de uitlaat terugperst lijkt het me 10keer eenvoudinger een gewone compressietest te doen.

En over de manston kop: Sorry wat ik zei over de bolling, ik zit naar een verbandingskmer te kijken waar Joel al aan heeft zitten draaien. Die is dus niet meer orgineel :( Kan ik em ook niet opmeten.

Originally posted by JohanS
daarom hebben de japanners ook weer hun eigen manier voor het berekenen van de compressieverhouding
 
Als de maten kloppen is de berekening van johans trouwens foutloos. Maar dat wist ie zelf vast al :)

Met een bougie gebeurt erin krijg je er blijkbaar wat anders uit.

En zoniet, dan is het wazig dat speed en manston cilinders zo'n pingelproblemen geven met onuitgedraaide kop en het is al helemaal vreemd (ondanks de bolling van de zuiger) dat evo met 0,45binnen, 0,50 buiten op ruim 15:1 komt (hebben we uiteraard ook een keer nagemeten).
 
wanneer merk je eigenlijk dat je pingel heb? Merk je dat gelijk bij de start al? of bij hogere toeren?
Want ik reed met Cross standaard kop op ,45 squish en heb nergens last van gehad
 
Originally posted by Ufo
En die is? Aangezien je de hoveelheid mensgel moet weten die de uitlaat terugperst lijkt het me 10keer eenvoudinger een gewone compressietest te doen.

En over de manston kop: Sorry wat ik zei over de bolling, ik zit naar een verbandingskmer te kijken waar Joel al aan heeft zitten draaien. Die is dus niet meer orgineel :( Kan ik em ook niet opmeten.

maakt niet uit joh, waar zijn er iig. uit. wel jammer dat je em niet meer kan opmeten,maarja dan doe ik dat zelf wel ff.

maargoed nog ff over de jappaners, die hebben in principe dezelfde formule, maar ze verstaan dan wat anders onder de cilinderinhoud. ze nemen namelijk de slag vanaf de bovenkant van de uitlaatpoort, dus ze houden rekening met de hoogte van de uitlaatpoort. maar uiteindelijk wordt er geen rekening gehouden met wat de uitlaat terugperst, dus zoveel ga je er ook niet op vooruit met die jappaners
 
Originally posted by Ufo
Als de maten kloppen is de berekening van johans trouwens foutloos. Maar dat wist ie zelf vast al :)

Met een bougie gebeurt erin krijg je er blijkbaar wat anders uit.

En zoniet, dan is het wazig dat speed en manston cilinders zo'n pingelproblemen geven met onuitgedraaide kop en het is al helemaal vreemd (ondanks de bolling van de zuiger) dat evo met 0,45binnen, 0,50 buiten op ruim 15:1 komt (hebben we uiteraard ook een keer nagemeten).

volgens mij wordt het met die bougie alleen maar minder gevaarlijk, maargoed dat zal de brunet uitwijzen.

Ik denk dat het zovaak fout gaat omdat als je de squish al op .45mm heb, dus .05 mm kleiner dan ik de squish had genomen, dat de compressieverhouding al een stukje hoger is en dat het dan al net fout gaat. er is dan helemaal een grote kans dat het fout gaat als de motor met een kleine carb. loopt of met een schrale afstelling loopt.
ik vraag me trouwens af of het uitmaakt: 1 op 15 of gewoon veilig 1 op 14.5
 
Originally posted by JohnB
wanneer merk je eigenlijk dat je pingel heb? Merk je dat gelijk bij de start al? of bij hogere toeren?
Want ik reed met Cross standaard kop op ,45 squish en heb nergens last van gehad

dat vraag ik me dus ook af, ik heb weleens gehoord over harde knallen of iets?? ik had weleens iets gelezen dat je het kon merken aan de zuiger, dat het er een beetje uitzag dat de rand was gezandstraald. en ook geloof ik aan de bougie. maar misschien dat iemand anders hier nog wat over kan vertellen.
is het ook zo dat na een paar pingels je wand eruit ligt?of moet ik et niet zo erg zien. misschie mensen van ist die me dit kunnen vertellen??
 
Pingelen hoor je ook. Tikkend geluid uit cilinder. Tis heel verschillend, je kan er 50 kilometer mee rijden en hij is ligt aangevreten of het is na 1 km al over.
 
Het begint meestal met wat lichte plekjes en een grijze waas (of echt al aangetast met putjes, bros oppervlak).

MIjn evo op de runner staat met 0,50 binnen 0,55 buiten zo , dat ie net een paar heeeele lichte punjtes heeft na de nodige km's.
 
Originally posted by Ufo
Het begint meestal met wat lichte plekjes en een grijze waas (of echt al aangetast met putjes, bros oppervlak).



MIjn evo op de runner staat met 0,50 binnen 0,55 buiten zo , dat ie net een paar heeeele lichte punjtes heeft na de nodige km's.



kan ik hieruit aannemen dat het aardig wat scheelt met welke compressieverhouding men rijdt? lichte plekjes in de cilinder neem ik aan, en waar zit die grijze waas? op de zuiger?
 
Mensen, even voor de duidelijkheid:

Die Manston kop is 100% zeker al uitgedraaid, dat zie ik gelijk. Die afstand van de binnenste rand tot de O-ring groef is mm's groter standaard, bovendien heeft de kamer een radius zoals Ivo al zei, geen recht verlopende kegel vorm. Ik heb al genoeg Manston kopjes in mijn handen gehad en uitgedraaid om dit te weten...

Je hoeft dus niets meer aan die kop te doen, de tuner/draaier heeft zijn werk goed gedaan want de compressie staat mooi op 15:1.
Heb ik meteen de veronderstelling dat je met standaard Manston kop op 98 benzine kan rijden van de tafel geveegd, want de hier getoonde kop heeft heel wat meer inhoud dan een standaard Manston kop, dus dat gaat gegarandeerd fout zonder uitdraaien, wat overigens ook al bij een heleboel mensen in de praktijk is gebleken.

Over effectieve compressie (dit is overigens de methode die door de japanners wordt toegepast): dat is alleen interessant bij 4-takt, omdat je bij tweetakt inderdaad de terugkomende schokgolf uit de uitlaat hebt, en dus drukopbouw voordat de poort gesloten is.

Wat je bij een auto meet met een compressiemeter is weer totaal iets anders, dat is compressie-einddruk... die natuurlijk ook weer totaal anders is dan de compressie-einddruk bij lopende motor.
 
Last edited:
Originally posted by Joël
Mensen, even voor de duidelijkheid:

Die Manston kop is 100% zeker al uitgedraaid, dat zie ik gelijk. Die afstand van de binnenste rand tot de O-ring groef is mm's groter standaard, bovendien heeft de kamer een radius zoals Ivo al zei, geen recht verlopende kegel vorm. Ik heb al genoeg Manston kopjes in mijn handen gehad en uitgedraaid om dit te weten...

Je hoeft dus niets meer aan die kop te doen, de tuner/draaier heeft zijn werk goed gedaan want de compressie staat mooi op 15:1.
Heb ik meteen de veronderstelling dat je met standaard Manston kop op 98 benzine kan rijden van de tafel geveegd, want de hier getoonde kop heeft heel wat meer inhoud dan een standaard Manston kop, dus dat gaat gegarandeerd fout zonder uitdraaien, wat overigens ook al bij een heleboel mensen in de praktijk is gebleken.


goed, ik heb ff leo gebeld van gjb parts, en die zei dat ze een keer een hele zoot manston kopjes hebben uitgedraaid, en daar zou deze ook best een van kunnen zijn. ook zag ik al op de kop sporen van koelvloeistof of iets dereglijks, dus dan weet ik et nu cker. bedankt voor de info joel.

allerlaatst vraag:
maar wat is het nou het verschil tussen super benzine en 98? ik ga met een 19mm rijden, dan toch maar super rijden als dat een hogere RON heeft? of maakt dat geen drol uit en is het alleen maar duurder?

als deze laatste vraag beanwoordt is, ben ik echt blij
 
Klopt, ik heb vandaag een manston binnenn grkregen van een klant en de kamer is eerder 3cc dan de door jou genoemde 4cc.

De maten zijn met de schuifmaat bekenen heel anders. namelijk 5.9 diep. 32.0 breed max. en en 18.5 min.

Dat gaat natuurlijk niet goed! :s
 
Back
Top