This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Manston kop uitdraaien

Je literd inderdaad de kop op BDP uit (houd rekening met de boegie!) Dan pas je de volgende berekening toe:

Effe opzoeken...
 

Een ether kan ook als een octaanbooster werken. Een octaanbooster is een middel dat veel van de stof octaan bevat zodat het octaan gehalte omhoog gaat in de brandstof. Er zijn echter wel meer stoffen die het pingelgevaar omlaag brengen alleen blijft het octaangehalte gelijk maar werkt het mengsel dus net zo goed als een mengsel met een extreem hoog octaan gehalte.
 
(squish keer pie/4 d^2 + met BURET (dus niet pipet, daar druppel je mee zonder volume te weten)gemeten volume) delen door (slagvolume, dus pie/4 keer boring^2 + opnieuw squish keer pie/4 d^2)

\let op dat je nu wel zonder squishband het volume meet met het buret! met kan ook...
 

bij een manston kan jet ook allemaal uitrekenen aangezien het een platte zuiger een een platte squishrand. ook kan de verbrandingsruimte opgevat worden als een afgeknotte kegel. ik ben et aan het berekenen alleen kom ik op een beetje rare waardes uit (1 op 17.6????)

nog ff een vraagje: als je dan die cilinderinhoud bereken, moet je dan die squishinhoud (om het zo maar ff te noemen) nog van de cilinderinhoud aftrekken?
 
Ok, nu duidelijk,

de formule luidt als volgt:

(Vc+Vslag) : Vc

Vc = compressievolume, dus simpelweg het volume boven de zuiger in BDP, te meten met een buret.

Vslag = slagvolume, oftewel cilinderinhoud bij een 1-cilinder.

Vslag is weer als volgt te berekenen:

1/4 pi x (diameter cilinder)^2 x slag

Kort gezegd is het gewoon de volumeverhouding tussen het volume boven de zuiger in ODP gedeeld door het volume in BDP.

Tip voor JohanS: niet proberen te berekenen, dat komt gegarandeerd niet goed, aangezien het volume van de bougie in de kamer ook telt. Je kan het hooguit inschatten.
 
ben ik weer.

ik heb het net allemaal berekend en in kom uit op een verhouding van 1:1498 oftwel 1 op 15. en als ik em dan 1cc(zoals gjb mij aangaf) uitdraai dan komt de verhouding op 1:12.7, dus das wat weinig. na wat berekeningen uitgevoerd te hebben moet hij ong. 0.25 cc uitgedraaid worden, dan zit ie op 1:14.3

maar uiteraard ga ik op de tip van joel in en ga ik op zoek naar een brunet en ga ik dat nog nakijken. (heeft trouwens iemand enig idee waar ik een goeie brunet kan krijgen??)

ik zal morge de berekening ff uploaden.
 
Een buret kan je misschien wel op school krijgen ofzo. Of anders ff bellen naar een laboratorium handel. ( misschien merck http://www.merck.be/pages/splash_nl.htm ) (als ze die oude zooi nog verkopen/hebben)

Ik zou trouwens gewoon een volume pipet gebruiken. Deed ik ook. Ze zijn er iig van 5 en 10 ml (schaalverdeling 0,1 ml 0,5 cm per stap). Je moet alleen wel een pipeteerballon gebruiken, zit namelijk geen kraan op, rond de 5 euro ofzo.

Ik heb nu een FINPIPETTE instelbaar met stapjes van 0,05 ml met losse pipetpunten :W
 

op die site kan ik weinig vinden, maar ik ga ff op school kijken. iig. bedankt voor je hulp
 
Zozo ingewikkelde formules... Dat gaat hem niet worden voor mij denk ik Maar ik weet nou iig wat het is, en hoe het in grote lijnen berekend moet worden. Misschien toch maar een keer proberen.
 

Ik spreek niet met 'één iemand' ervaringen..
 
Originally posted by Sjoerdyo
Zozo ingewikkelde formules... Dat gaat hem niet worden voor mij denk ik Maar ik weet nou iig wat het is, en hoe het in grote lijnen berekend moet worden. Misschien toch maar een keer proberen.

Nou het stelt echt geen kloot voor, tenzij je niet weet hoe je de oppervlakte van een cirkel moet berekenen, maar voor de meesten geschoolden onder ons moet dit toch bekend voorkomen...

De eerste formule is puur de verhouding van het ODP en BDP volume........
 
dat klopt alvast niet. Ik meet het vrijdag ff op.

 
Tja, kijk maar naar xander en fons, die hebben op die manier al wat wandjes eruit laten floepen.

En zo nog een hele lijst mensen.

Niet zo gek, want wat jij zegt druist in tegen alle bekende compressie kennis op 2-tact gebied.

Originally posted by Razma
Ik spreek niet met 'één iemand' ervaringen..
 

Ok, dan moet ik er maar even goed naar kijken. Maar die volumes berekenen zal wel lastig worden, mgoed :!
 
Originally posted by Ufo
dat klopt alvast niet. Ik meet het vrijdag ff op.

ik ben benieuwd wat ik dan fout heb gedaan. ik heb de berekenig op inet gezet om eventuele fouten eruit te halen, dus laat maar zien waar de fout zit.
 
Je kunt het helemaal niet berekenen. De vorm van de verbandingskamer heeft een inconstante radius!

Bij een evo of mhr is het wel te berekenen, maar dan moet je nog steeds rekening houden met de bougie. Daarbij zijn die niet flat top en heb je dus gelijk een hoop extra regels rekenwerk ipvm de squishband.
 
Originally posted by Ufo
ik zie je berekening ook niet staan trouwens.

huh>? staat op pagina 1 dacht ik maargoed:

1
2

en ik dacht dat die kom een rechte rand had, gewoon een vrom als een kegel, ik ahd er nog een schuifmaat langsgehouden en ik dacht dat ie toen ook recht was. margoed ik ga morge ff opzoek naar een buret op school
 
ik reed met compressie van 15.9/1 met 98octaan, zonder last te hebben van pingelen.
Waarschijnlijk te verklaren omdat ik met std ontsteking rijd.