Manston 2 benzine

BurN said:
Uhm 101.6 is hoger dan 98



Jaar geleden oid, toen ik nog manston reedt was ik ook fel tegen het kopje uitdraaien, Ik heb toenertijd een site gevonden waar dat opstond, Zelf mee getest, en het zaakje bleef heel bij een squish van 0.5.

Oude formule 1 benzine bestond uit 90% tuoleen, bij gewone euro benzine kan je tot 30% veilig bijmengen met thinner/tuoleen. Meng je teveel bij dan drijft je olie op je mengsel :X

je zal et nu vast wel niet meer weten of kunnen vergelijken, maar denk je dat het voordelen heeft gehad t.o.v. uitdraaien en met gewone benzine rijden?
 
Bij de mensen die het geprobeerd/getest hebben en hier hun ervaring hebben gepost scheelde het vrijwel niks. Die zijn allemaal overgegaan op normale brandstof toendertijd.
Misschien dat het je bij jou wel een hoop uitmaakt, enige manier is het zelf testen. Als je genoeg geld hebt kan je er ook gewoon mee blijven rijden en hopen/denken dat het beter is, maarja dan zou ik het gaan testen.
Als je het toch al niet te breed hebt zou ik lekker het kopje iets uitdraaien en met normale benzine gaan rijden.
 
ja ok, snap ik, keb alleen zelf geen manston enzo:) maar ik dacht er gewoon over na, en wou er wel eens wat over wetten, kennis vergaren is erg belangrijk :L
:D
 
mastervanloon said:
ja ok, snap ik, keb alleen zelf geen manston enzo:) maar ik dacht er gewoon over na, en wou er wel eens wat over wetten, kennis vergaren is erg belangrijk :L
:D
Je kan er wel een :L bijzetten, maar imo is dat iets wat iedereen zou moeten doen ipv kopen en dan een topic openen met vragen en erachter komen dat ze maybe toch wat anders hadden kunnen halen.
 
DNa power said:
ik rijd zelf altijd al met manston`s
ik reed/rijd altijd met gewonen benzine en no problems hoorà
Manston 1 of 2?
Verdere setup e.d.
Ik weet het wel ongeveer, maar door dit ff te vermelden help je er een hoop anderen mee.
 
Ik heb een aantal jaren geleden met Manston 1 ook op 124 gereden. Uiteindelijk ben ik overgestapt op AVGAS gewoon om te testen. Het zaakje bleef onder de zelfde omstandigheden heel, en sindsdien rijdt ik gewoon op AVGAS, zonder problemen, ook op krappe squishwaardes...
 
Mol said:
Bij de mensen die het geprobeerd/getest hebben en hier hun ervaring hebben gepost scheelde het vrijwel niks. Die zijn allemaal overgegaan op normale brandstof toendertijd.

Dit werd toen idd gemeld, maar is het ooit met grafieken bevestigd?
Ik bedoel er werd toen van een hoop dingen gezegd dat het niet hielp, wat ik toch wel redelijk betwijfel :rolleyes:
 
Het voordeel wat je met hogere octaan getallen heb. Is dat je hogere compressie kan gebruiken en dit zou kunnen resulteren in hogere vermogens. De gemiddelde user hier zal dat niet doen en/of voor elkaar krijgen.
 
$aint said:
Dit werd toen idd gemeld, maar is het ooit met grafieken bevestigd?
Ik bedoel er werd toen van een hoop dingen gezegd dat het niet hielp, wat ik toch wel redelijk betwijfel :rolleyes:
Ik weet dat het vrij getest is op de SR van Ruud toendertijd.
Imo kan je het alleen vergelijken door beide setups geblokkeerd te meten.
Dus het antwoord op je vraag is: Nee.
Maar aan de andere kant heb ik met de andere brandstoffen toen ook nooit hogere scores gezien als met normale 98 brandstof.
 
misschien kan je met een hoger octaan getal ook andere dingen doen die voor meer vermogen zorgen .

als je op een scoot test die voor 98 octaan benzine geprepareerd is maakt t wellicht niets uit , misschien met een soortgelijke set up met andere tuning (meer carterdruk ? ) wel.
 
Tim_xsh said:
misschien kan je met een hoger octaan getal ook andere dingen doen die voor meer vermogen zorgen .

als je op een scoot test die voor 98 octaan benzine geprepareerd is maakt t wellicht niets uit , misschien met een soortgelijke set up met andere tuning (meer carterdruk ? ) wel.

Het is inderdaad zo dat het niet alleen een kwestie is van compressieverhouding kan hoger.
Alles wat detonatie tot gevolg heeft wat je te scherp zet kun je met een klopvastere brandstof handhaven.
Dus vroeger ontstekingstijdstip, armer mengsel, minder koeling maar ook een hogere vullingsgraad.
Het gaat namelijk om de compressie-einddruk, als die te hoog is gaat het zaakje pingelen, dus alle factoren die daartoe bijdragen zijn van belang.

Ik denk dat er uiteindelijk weldegelijk meer vermogen haalbaar is met een hoger octaan, het is alleen niet zo simpel als veel mensen denken.
 
Bart Hoedemaker said:
maar heeft iemand ook grafieken van dergelijke runs?

Ene Rudi, ook wel "The One" op dit forum genaamd zal vast wel een aantal grafieken met en zonder elf124 hebben.
 
Joël said:
Alles wat detonatie tot gevolg heeft wat je te scherp zet kun je met een klopvastere brandstof handhaven.
Dus vroeger ontstekingstijdstip, armer mengsel, minder koeling maar ook een hogere vullingsgraad.

Ik denk dat er uiteindelijk weldegelijk meer vermogen haalbaar is met een hoger octaan, het is alleen niet zo simpel als veel mensen denken.

Mee eens, met een brandstof met een hoger octaan, kun je die dingen die je opnoemt, idd makkelijk scherper zetten.

En daar zit naar mijn mening ook de winst van een brandstof zoals elf e.d.
 
ikzelf rij ook met avgas en het spulletje heeft meer voordelen roetvorming is er niet alles blijft schoon kopje met un doekje erover en die blinkt weer.
maar ik snap het niet waarom er in de scooterwereld zo min erover gedaan wordt bij crosmotoren rijden ze er ook mee.
Ook wat de manston betreft iedereen zegt dat er nooit hoge scores ermee is gehaald maar allemaal die cilindretjes zijn de kop uitgedraait ook wat de wand betreft er zullen best jongens zijn die gewoon zonder het te weten 98 gaan tanken of zelf 95 en dan stom vinden dat hun cilindertje kapot loopt en die woorden worden als reactie gezegt

ik denk als je de kop uitdraai verlies je automatisch vermogen
omdat je compressie verlaagt
ik doe een technische opleiding en werk veel met montoren
mijn redenatie is hoe meer compressie hoe meer vermogen je overhou
avgas zijn octaan gehalte is 135 als ikk het goed heb
Manston cilinder is gebaseerd op 124 dus je kan nog hoger gaan kwa compressie als je avgas tank.

het tunen van un cilinder op avgas is totaal anders dan tunen op benzine
mensen zeggen dat er niet veel vermogen uit de kop te halen is maar dat is het belangrijks als je op avgas ga rijden afwerking van de kop bollingsradius telt ook erg mee

het enige nadeel van op avgas rijden is veel jongens willen het maar weten er te weining over dus tanken en rijden denken ze
als ik zeg dat ik voordat ik kan tanken eerst un half uur aan het kutten ben met dat spul weten jullie ook wel dat je niet zomaar kan tanken
 
Back
Top