Ludix vertanding in een viva

vivaspin

Banned
Ik had een vraagje,

Ik wilde mijn vertanding van mijn vivacity vervangen.
Een vriend van me had nog een vertanding liggen voor een peugeot ludix.
Past deze op mijn vivacity?
 
Advertisement - register to remove this

Gewoon de complete vertandings lagers.. Gewoon alle lagers waar de vertanding in zit.

Die zie je vanzelf zitten als je de olie eruit laat lopen en die deksel verwijderd.
Die lagers zitten in je carter en 1 in je deksel voor een uitgaande as..

Die in je carter zitten moeten ze eruit trekken. En je wiel lager niet vergeten, daar draait de as van het achterwiel in..

Dus gewoon nieuwe lagers erin (niet erop meppen) Tandwielen terug plaatsen (zorgen dat de vulringen goed zitten) (en zorgen voor nieuwe keeringen uiteraard)
En dan nieuwe pakking op het deksel en dan weer dichtmaken. Nieuwe carter olie erin, en dan zou het weer goed moeten zijn.
 
Last edited:
Gewoon de complete vertandings lagers.. Gewoon alle lagers waar de vertanding in zit.

Die zie je vanzelf zitten als je de olie eruit laat lopen en die deksel verwijderd.
Die lagers zitten in je carter en 1 in je deksel voor een uitgaande as..

Die in je carter zitten moeten ze eruit trekken. En je wiel lager niet vergeten, daar draait de as van het achterwiel in..

Dus gewoon nieuwe lagers erin (niet erop meppen) Tandwielen terug plaatsen (zorgen dat de vulringen goed zitten) (en zorgen voor nieuwe keeringen uiteraard)
En dan nieuwe pakking op het deksel en dan weer dichtmaken. Nieuwe carter olie erin, en dan zou het weer goed moeten zijn.

Goed uitgelegd man!.
Ik ga vandaag een complete vertanding incl lagers kopen en dan probeer ik het gewoon, Ik zal er wel zeker erg lang mee bezig zijn.
 
Nou vertanding zelf hoef je niet te hebben, alleen de lagers vervangen dus. En keeringen niet vergeten!

Aan de vertanding zelf kan er weinig aan zijn (mits er iets afgebroken is)
 
okeee, ik ben net terug van de scootermonteur en die zegt ook dat er ergens bij de vertanding een lagertje kapot is en dat het heel moeilijk is om die te vervangen.

hahahaha schei toch uit, zo'n overdreven grote klus is het nou ook weer niet.
oude lagers dr uit, nieuwe dr in.

wel gelijk alle lagers in het cardan vervangen en het is meestal wel in orde.
 
Jaa okee, ik heb zo'n verfstripper ergens liggen dus dan kan ik die gewoon gebruiken denk ik. Maar is het ook te doen zonder verwarmen, als de verfstripper het plotseling niet meer doet?
 
Denk niet dat verhitten gaat helpen..

Ten eerste bestaat er contact warmte.. Als je het carter verwarmt, verwarm je het lager net zo mee.. Oke het carter zal makkelijker uitzetten omdat het een andere metaal soort is..
Maar dan nog krijg je die lagers in het carter er moeilijk eruit. (daarnaast bij het plaatsen, zal de temperatuur zo snel dalen, dat voordat jij het lager erin probeerd te krijgen het lager al vast klemt in het carter. (en vaak zit hij er dan ook nog eens schuin erin) En dan kan je het lager weer verwijderen want slaan is geen optie als je je lagers heel wilt houden)

Als je alles open gaat maken, moet wel eerst je achterwiel eraf. Om nog fijner te kunnen werken kan je beter meteen je blok eronder uit halen.

Als je eenmaal de olie hebt afgestapt (liefste met warme moter)

Dus je kan ook eerst rijden> olie aftappen > blok onderuit

Dan het deksel verwijderen. De tandwiel assen kan je er zo eruit halen, die zitten zeg maar gewoon in de lagers geschoven. Om de uitgaande as van het wiel eruit te halen moet je die uitgaande as met een kunstof hamer naar binnen tikken, en dan komt ie vanzelf los.

Dan heb je de tandwielen eruit. Het lager van de vertandingsdeksel zou je eruit kunnen tikken (wel het deksel van de onderkant goed ondersteunen anders heb je waarschijnlijk een dikke scheur erin zitten). Lager van de as kan je ook eraf tikken.

Gewoon de as ergens tussen zetten zonder vast te klemmen. En dan met beleid het lager eruit tikken.

De lagers in het carter die moet je met een inwendige lager trekker eruit trekken (die kost zo 80 a 120 euro voor een setje)

Eenmaal de lagers eruit. De pasvlakken even schoon maken..
En nieuwe lagers kan je beter persen met een pers..
Als je erop gaat slaat (ookal binnen of buiten ring) Heb je de kans dat je het lager beschadigd van dan kan je over nieuw beginnen..

Maar verder spreekt het voor zich.. Gewoon logisch nadenken.

Vergeet ook niet de keeringen te vervangen. De oude zijn door het draaien vaak iets uitgesleten, en je wilt niet dat je vertanding olie gaat lekken door je oude keeringen.
 
Back
Top