This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

lichtere rollertjes?op originele vario van aerox!

Caucasian

Well-Known Member
Beste mensen,

Mijn vraag was als ik nou lichtere rollertjes in mn origineel aerox vario stop
trekt hij dan sneller op of wat?!:!:#
 
want sprinters gebruiken andere drukveren dan std scooters?

nee de gemiddelde sprintscooter heeft gemiddeld 17pk meer dan een originele scooter en die merkt niet of dat "veertje" nu 30% is of door de warmte 25% is geworden.

die "warmte" onder de variokap zoals originele scooters zonder verlucht variodeksel ontwikkelen krijgt een sprintscooter nooit voor elkaar...

en waarom niet ?

omdat ofwel een verlucht of doorboord deksel word gebruikt en omdat de scoot maar 150m rijd ipv bv. 20km.

nu goed ?
 
Sprinters merken JUIST het verschil:!
Omdat deze precies op een toerental moeten draaien, itt een standard scooter.
En dat verluchte deksel maakt geen zak uit, de veer draait wel even 4-6k rpm meer
Verder laten ze hun blok goed warm draaien, ben je zelf wel eens naar sbo oid geweest?
 

kijk dat bedoel ik, ik reageer niet meer.
jullie weten het toch zoveel beter(zonder dat je het echt doorhebt wat ik bedoel)dus doe maar op allemaal:Z
 
mja, een std drukveer werkt het beste , en de std rollen meestal , echter door slijtage kan dat wat veranderen , koop gewoon een aantal setjes rollen en ga testen.

het is gewoon zo dat de scooter het juiste toerental moet maken , niet meer en niet minder.

sneller optrekken doe je niet met een andere drukveer , rollen oid , alleen mits het spul versleten is oid..
 
kijk dat bedoel ik, ik reageer niet meer.
jullie weten het toch zoveel beter(zonder dat je het echt doorhebt wat ik bedoel)dus doe maar op allemaal:Z

Jij zegt toch dat je met een gele drukveer automatisch beter optrekt en beter in de toeren blijft... :X
Met een witte drukveer gaat dat net zo goed, het ligt er maar net aan hoe je je scooter afstelt.
( lees: waar je scooter het beste mee loopt )
Je kunt namelijk niet zomaar even zeggen dat je met een gele drukveer automatisch beter optrekt.

En dat je bij een sprinter het verschil van een drukveer 25% tegen 30% minder merkt dan bij een standaard scooter is imo bullshit.
Het is juist eerder andersom.

Wat je imo beter kunt zeggen is dat je bij een sprinter het verschil wel merkt, alleen aangezien een sprinter om de zoveel x toch iets opnieuw afgesteld moet worden ivm weersomstandigheden, slijtage, etc. dat je dit verschil van een slapper wordende drukveer vaak niet eens door hebt
 
Last edited:
je moet gewoon accelereren en de tijd opnemen met een chronometer.

bv. van 0 - 60

ik gebruik hier ook nog een goed geijkte toerenteller bij en dan ga ik op pad.

ik doe 3 runs op een vlakke weg en neem daar het gemiddelde van.

dan doe ik er iets lichtere rollen in als ik zie dat de toeren wat laag zijn en dan ga ik wéér 3 runs doen en neem daar de gemiddelde tijd van.

en zo verder... zolang de tijd beter en beter word is het goed.
als je merkt dat hij begint te 'schreeuwen' en dus overtoeren maakt dan moet je tijd slechter worden en dan weet je meteen je toerental waar hij overtoeren maakt.

bij minarelli is dit in het algemeen tussen de 9500trpm en de 10.000trpm.