roze top + st. uitlaat, lichtere rollen ?

jaeneke

Well-Known Member
nu heb ik dus sinds 2 dagen een roze top op men mina horizontaal zitten, heb nu ondertussen al 130+ km gereden met wisselende toerentallen en begin nu stilaan af en toen het gas eens open te trekken voor een seconde of 2-3.

nu kom ik volgens mijn EM toerenteller op +-9000trpm met standaard uitlaat bij zo'n stoot gas.

nu is mijn vraag of ik hem meer toeren mag/moet/kan laten draaien ?

mijn setup is als volgt :

-Doppler S2BR vario met 23,4gr gewicht (3X4.8 en 3X3gr)
-doppler S2BR replica koppeling die bij +-6000 aangrijpt en vol open is bij +-6700
-rode malossi drukveer
-nieuwe riem
-standaard carb met sproeier 80
-NGK 9 bougie
-standaard F12 uitlaat(vanwege de herrie)
-standaard krukas met geen speling

nu weet ik niet of ik lichtere rollen kan/moet of mag monteren als hij uit de inrijperiode is, ik neem aan dat er hier wel meerdere mensen zijn die met een standaard krukas met dergelijke cilinder durven rijden :p

andere tips zijn ook welkom ivm de afstelling...

commentaar over andere krukas/carb/uitlaat heb ik geen boodschap aan, er komt ws een 17.5 op, een andere uitaat word ws iets leovince achtig(zie herrie) en de krukas blijft voorlopig standaard.

alvast bedankt !+ralf+
 
Advertisement - register to remove this

Een roze top mag imo wel redelijk wat toeren draaien, alleen kan ik je dat totaal niet aanraden op standaard krukas.

een standaard krukasje mag toch een 10K draaien met een 70cc, of niet ?

ik heb geen schrik van die krukas, heb vroeger(10j terug) veel met 70cc's gereden met stock krukas, ik en men vrienden die indertijd ook allemaal 70cc reden op hun straat setup hebben nog noooit een krukas aan diggelen gereden.
vroeger was het ook trouwens té duur om een andere krukas te steken want toen was er nog niet zoveel concurentie op de markt en een krukas koste al snel 250+€ ex plaatsing.

ik ben ook niet een persoon die met goedkope olie rijd en nooit warm rij enz... en continu volgas geven doe ik al helemaal niet.
ikzelf rij eigenlijk erg netjes en draai af en toe de gas open, ik 'cruise' meestal 50-60 en soms 70kmh ongeveer ook al loopt ie 100+ op de teller.
ik rij ook altijd met denicol syn 100 olie, DE olie voor 2-takt dus geen goedkope brol...
en daarbovenop rij ik hem ook altijd eerst lekker warm en houd de temp. goed in de gaten.

als ik de krukas er toch door jaag dan laat ik het wel weten hier en dan vervang ik hem door eentje van doppler ofzo})

dan denk ik dat ik rond dit toerental ga blijven rijden, meer op koppel dus, ik zal na de inrijperiode eens beginnen testen met verschillende gewichten, kan zijn dat ik zelfs iets meer gewicht ga gebruiken(0.5gr of miss 1gr...)
 
mja , ik snap 1 ding niet , als je alles nou zo goed weet , waarom moet je dit dan wel vragen?

als jij zegt dat jij zoveel ervaring hebt met scooters zou ik als ik jou was gewoon die cilinder erop zetten en klaar..

de std f12 uitlaat loopt al niet zo geweldig op een laagtoerige 70cc , laat staan op een due plus , je kunt veel beter een cilinder erop zetten met 2 veren en een lage timing.

toerental moet je gewoon kijken op welk toerental het het beste loopt , weet je dit niet of kun je geen schatting maken zul je op de testbank even moeten kijken. of iets te zware gewichten erin zetten en kijken bij welk toerental de scooter pakt , alhoewel dat wel erg onnauwkeurig is omdat je dan nog weinig waardes hebt.
 
mja , ik snap 1 ding niet , als je alles nou zo goed weet , waarom moet je dit dan wel vragen?

als jij zegt dat jij zoveel ervaring hebt met scooters zou ik als ik jou was gewoon die cilinder erop zetten en klaar..

de std f12 uitlaat loopt al niet zo geweldig op een laagtoerige 70cc , laat staan op een due plus , je kunt veel beter een cilinder erop zetten met 2 veren en een lage timing.

toerental moet je gewoon kijken op welk toerental het het beste loopt , weet je dit niet of kun je geen schatting maken zul je op de testbank even moeten kijken. of iets te zware gewichten erin zetten en kijken bij welk toerental de scooter pakt , alhoewel dat wel erg onnauwkeurig is omdat je dan nog weinig waardes hebt.

en ik snap niet dat iedereen blijft zeggen dat ik alles zo goed weet, als ik altijd met 70cc heb gereden en nog nooit een krukas heb moeten vervangen of dergelijke dan is dat toch zo ?
ik hoor meer en meer als je dit monteerd MOET je dat ook monteren enz.
ok het is 9/10 idd altijd beter maar als het zo ook kan(mits natuurlijk het vermogen wat op dat onderdeel word overgebracht word beperkt tot zo weinig mogelijk) is er toch geen probleem ?

het is en blijft een straat setup dus ik zit niet op een circuit een half uur aan een stuk 12K toeren te draaien hé;)
en als hij toch stuk vliegt dan heb ik dat aan den lijve mogen ondervinden en dat word dan mijn éérste kapotte as op een 6 tal scooters die allemaal op 70cc met carb en uitlaat hebben gereden bij mij.

die deu plus heb ik gekocht omdat ik zo snel nergens anders een andere cilinder kon krijgen, had ook liever een DR70 gehad maar de scoot zou en moest tegen morgen(30/06) perfect kunnen rijden zodat ik ermee kon gaan werken.

kan zijn dat de as sowiso nog word vervangen binnen enkele maanden als deze het dan nog volhoud tenminste.

heb nu 0.6gr gewicht zwaarder in de vario gedaan, rijd al wat rustiger, stock uitlaat word nog vervangen door een uitlaat die beter op de 70cc gaat zonder al te veel herrie.

ik ben dus aan het uitkijken voor een leo touring achtige uitlaat of zou die yasuni R ook geschikt zijn voor de cilinder ?
let wel, ik wil geen herrie, bv. die lazer uitlaat op deze cilinder = trommelvliezen die sprongen:eek:
 
mja , wat zijn nou 6 scooters? ;)

maargoed , een Yasuni R heeft wel een beschaafd geluid onder de uitlaten die het goed doen op een (laagtoerige) 70cc..

ik heb hier zelf een Yamaha aerox lopen met een stage6 pro 70 met een Gianelli Giant 2 , loopt super , je zou ook sito plus oid kunnen nemen. leovinci touring zou ik niet nemen , als je een SP3 of een Navigator kunt bemachtigen zou het beter werken :)
 
mja , wat zijn nou 6 scooters? ;)

maargoed , een Yasuni R heeft wel een beschaafd geluid onder de uitlaten die het goed doen op een (laagtoerige) 70cc..

ik heb hier zelf een Yamaha aerox lopen met een stage6 pro 70 met een Gianelli Giant 2 , loopt super , je zou ook sito plus oid kunnen nemen. leovinci touring zou ik niet nemen , als je een SP3 of een Navigator kunt bemachtigen zou het beter werken :)

hehehe wel 6 scooters die 'niet onder mijn achterwerk' zijn stuk gegaan:#:#

ik heb eerlijk gezegd nu met deze cilinder 'schrik' gekregen van die terugloop pijpen, als ik mijn lazer voor én na de 70cc vergelijk is het verschil qua herrie immens(!)...

ik ben meer naar een stock ogend uitlaatje aan het kijken maar met toch een mooie koppel band.
dus een navigator(vind de SP3 spuuglelijk btw:p) of een touring, "normaal" zou de touring even goed moeten zijn als de navigator want dat is zogezegd de vervanger van de navigator...(dus voor hoogtoerige 50cc en laagtoerige 70cc)

een navigator kan ik blijkbaar niet meer vastkrijgen vanwege de touring in de plaats is gekomen:|

ik kan het alleszinds eens testen of de touring ook goed is, kost tenslotte maar 95,- en dat is een mooie prijs vind ik persoonlijk.
ik herinner me trouwens dat 10j terug mijn maat toch dik een 150€ had gedokt voor zijn navigator en de SP3 was niet veel goedkoper.... en die SP3 kost nu tegenwoordig ook maar iets van een 90 a 100,- meer...
 
Back
Top