Levensduur v-snaar Zip e4

Heinz

Well-Known Member
Beste mensen,

Ik heb een Zipje e4 staan met een Multivar. In de meest gunstige situatie haalt ie circa 53 op de teller. Maar het duurt ook wel even voordat je daar bent. Bij optrekken vanuit stilstand vind ik dat hij juist weer veel toeren maakt. Mijns inziens neigt hij zelfs naar overtoeren bij het aangrijpen van de koppeling.

Zou het kunnen dat de v-snaar inmiddels aan de dunne kant is? De scooter is uit '19 en heeft 5.000 km gelopen. Het zal hoogstwaarschijnlijk de originele snaar zijn, en ik weet niet hoe duurzaam die originele snaren zijn. Ik heb geen WPH dus ik weet ook niet precies wat de slijtagelimiet is.

Kunnen jullie me wat wijzer maken?
 
Advertisement - register to remove this

Wij hebben bij 2 LX'en de v-snaren vervangen na ongeveer 5000 km. (2takt)
Optrek was een stuk minder, maar nu rijden ze weer als de brandweer.
Ook gelijk de oliepomp snaren vervangen, carter en koppeling schoon geblazen en de koppeling opgeschuurd.
 
Nee hoor, alles is origineel op de vario na. Maar als de v-snaar smaller wordt door slijtage komt hij dieper in de poelies waardoor je eenzelfde soort effect krijgt als strakkere trekveren.

@Broos, dan ga ik wel een nieuwe snaar proberen. Wat heeft voor Piaggio de voorkeur? Voor Kymco vond ik Dayco altijd goed werken.
 
Zelf zou ik de originele gladde variobus eens monteren of de originele vario.
In mijn optiek wordt je scooter veel te zenuwachtig van zo'n multivar en met die witte drukveer al helemaal.

Originele variobus is net ietsje korter ook.
 
Ja, hij is inderdaad wel wat zenuwachtiger maar je hebt hem nodig voor die paar km/h extra...

Is het nog een optie om de originele drukveer te combineren met de Multivar?
 
Ja, hij is inderdaad wel wat zenuwachtiger maar je hebt hem nodig voor die paar km/h extra...

Is het nog een optie om de originele drukveer te combineren met de Multivar?
Nee hoor, alles is origineel op de vario na. Maar als de v-snaar smaller wordt door slijtage komt hij dieper in de poelies waardoor je eenzelfde soort effect krijgt als strakkere trekveren.

@Broos, dan ga ik wel een nieuwe snaar proberen. Wat heeft voor Piaggio de voorkeur? Voor Kymco vond ik Dayco altijd goed werken.

Wij hebben in alle scooters een Malossi Multivar maar wel met de originele drukveer.
Niet de bijgeleverde witte, en die varioring ook niet, wel 1 shimring.

Kymco weet ik eigenlijk niet wat daar nu voor snaar in zit.
 
ik kan van mijn Kymco E4 wel zeggen dat die opknapte van een verse snaar (weet niet hoe lang die er op had gezeten.
de oude snaar mat nog 16,5 mm op zijn breedst, de nieuwe was nominaal (op het label) 18, in werkelijkheid 17,5.
stel dat men je huidige snaar geshimd heeft bij inbouw, kan je ook nog kijken wat ie doet als je alleen een shimring weghaalt (ga ik binnenkort eens checken, snaar zal er misschien 3K in zitten.
 
Net de witte Malossi drukveer uit de koppeling gehaald en de originele teruggezet. Eerlijk gezegd denk ik dat het verschil heel klein is, maar mijn gevoel (ik heb niks gemeten) zegt dat de scooter nu wat minder toeren maakt bij wegrijden en iets makkelijker naar de 50 gaat. De topsnelheid is met circa 52 km/h hetzelfde gebleven. Overall rijdt de scooter prima zo, dus ik laat het voorlopig zo. De v-snaar was nog circa 17,5 mm breed, dus nog niet toe aan vervanging.

Dank voor alle tips!
 
Vind dat wel weinig kilometers voor 2019..Zou bijna haast denken dat die beetje is terug gedraait.

Hoe lang heeft die dan al stil gestaan?

Zou de riem zeker vervangen bij 10.000km minimaal. Althans tot daar is het gegarandeerd dat die nog goed loopt met die riem.
Daarna zet de snellere slijtage zich in. Je zou wel 2500 - 5000km meer kunnen rijden, maar ideaal is het niet.
En de kans dat je daardoor ook de vario oppervlak laat slijten word ook groter.

En als die zeker 3 jaar niks gedaan heeft zou ik zeker voor een nieuwe riem gaan..


Het zal hoogstwaarschijnlijk de originele snaar zijn

Meestal als ik dit soort zinnetjes lees, ga ik er vanuit dat die van mijlen ver nog steeds nooit vervangen is geweest.
(veel gereden, weinig aan onderhoud gedaan)
Je hebt die hele brommer nog nooit gezien en kan wel zeggen dat de teller is teruggedraaid? :sweatsmile:

@C-Row tnx, ik zet er in de zomer wel een keer een nieuwe snaar in als ik hem z'n jaarbeurt geef.
 
Als ik een Piaggio Vsnaar koop , moet er Piaggio opstaan , anders mogen ze die houden .
Daarom stap ik liever een winkel binnen ipv te bestellen bij die dozen schuivers die maar wat opsturen wat hun uitkomt
 
Neem aan dat je niet een scooter koopt om hem dan 5 jaar in de schuur te laten staan.
Toch wel hoor , heb mijn scooter van een bekende , die hem nieuw heeft gekocht in 2010 , een grande retro , die niet meer startte . Deze heb ik gekregen voor 3 flessen goede wijn , Had nog maar 2200 km gelopen . en heb deze nagekeken , hij liep niet meer , omdat de carb volledig vergumd was binnen in door de E10 . Koste een nieuwe carb , waarbij ik de fout maakte om een imitatie te kopen , heb hem daarmee nooit goed lopend gekregen , toen een originele keihin erop en was klaar , loopt perfect , al 3 jaar en staat nu op 9000km , zonder problemen .
Maar is wel een lot uit de loterij en denk ook dat er een hoop mee gesjoemeld wordt.
 
Back
Top