Zou niet weten hoe je een injectie bromfiets kan begrenzen op 34km /u en dat ding te laten omkeuren tot snor.
Al die injectie scooters maken gebruik van een ECU unit (een geavanceerde versie van de reguliere cdi) De ECU is meer een kleine computer die je ook in autos tegen komt. De begrenzer van die scooters, word dus elektrische geregeld in de ECU.. Als er al een vario ring erin zit gaat dat weinig uithalen, want als je die weg haalt zal je waarschijnlijk niet meer als 3- 5km/u sneller gaan.. Die varioring zit er alleen in om de afstelling iets meer te fine tunen.. En die begrenzer omzeilen in de ECU word lastig.. Daar moet je wel erg veel ervaring mee hebben opgedaan.. Want het is niet even een schakelaar om zetten en gaan..
Overigens zal een brom omgebouwd tot 34km/u nooit door de keuring komen bij de rdw, want de snelheid is dan te hoog.. Want dan zal hij eerder tot de 25/27km per uur moeten gaan wil dit dan wel lukken.
Denk dat kwa begrenzing met carb / injectie dat het weinig uitmaakt met slijtage.. Hier heeft de injectie wel het voordeel, want dan kan je de mapping aanpassen dat hij op een bepaald punt minder benzine toe gespeeld krijgt en in combinatie met de begrenzer zal die geen meter harder lopen. Een carburateur daar in tegen blijft bij elke stand van de gasschuif er maar benzine erin proppen in de motor.. Een injectie zal daarom begrensd wel ietsie zuiniger lopen. Zo lang het blok niet te hoog in toeren loopt en het mengsel correct is zal je weinig verschil merken dat het ene meer slijtage zou geven dan het andere.. Er zijn meerdere variabelen die mee spelen.. Als een injectie te arm staat ingeregeld dan is dat ook niet goed voor het blok.. Net als je niet op het oliepeil van de motor blijft letten (dus geen olie of oliepeil te laag), of niet de aangerade olie gebruikt.
Voordeel carburateur begrensd: Zo lang die goed afgesteld is zal de slijtage het zelfde zijn tegenover de injectie. Is een goedkoper alternatief, makkelijker zelf aan te passen, zonder enige kennis van programmeren van ecu`s. Geen gezeik om naar de dealer perse te moeten. Want alles of een gedeelte is mechanisch (ik zeg gedeelte omdat je ook ECS carbs hebt)(basis mechanisch, maar elektrische aangestuurd.
Nadeel carburateur begrensd: Een hogere uitstoot van vervuiling. Hoger verbruik van de brandstof. Minder effecient als je in de hogere toeren range komt. En een verstopping kan de toevoer van brandstof beindingen, slechter starten met kouder weer..
Voordeel injectie begrensd: Een betere / snellere koudere start, minder last van verstoppingen. Beter lucht, brandstof mengsel, schonere verbranding.
Bij koud weer kan de ECU het mengsel aanpassen naar de koudere omstandigheden, geen gekloot met sproeiers meer. In begrensde toestand een zuiniger aanlevering van brandstof. Denk ook dat de motor dan veel constanter loopt.
Nadeel injectie begrensd: Onderhoud veel duurder. Dealer nodig die alleen de apperatuur heeft om aan de ECU aan te passen of bij te werken.
Nieuwe technieken zijn bij scooter vaak niet goed doorontwikkeld, dus vaker problemen met de afstelling van het systeem..