LET OP! na 31 oktober... (voor de mensen zonder kenteken)

Hoi,

Ik heb een vraag: Ik heb namelijk vorige week mn scooter laten schouwen toen moesten ze 3 nummers hebben. Framenummer, Bloknummer en typegoedkeuringsnummer. Dat typegoedkeurings nummer staat bij sommige scooters op een sticker in de buddy, en bij sommige op het frame. Mijne stond in mn buddy maar was helemaal vervaagt heeft iemand enig idee of ik nu wel door de keuring heen kom?

Zie ook het antwoord van Cipher.

Er zijn verschillende mogelijkheden:
1) RDW vraagt de gegevens bij de fabrikant op, via het VIN (Frame nummer) kunnen ze achterhalen of het om een scooter gaat die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen.
2) Ze laten dat achterwege en hij wordt afgekeurd.
3) Je zorgt zelf voor een nieuwe sticker, bij Piaggio kost dat 40 euro en duurt een maand of 2 :X

Normaal gesproken staat er altijd een E of NL typegoedkeuringsnummer in het frame, maar ik geloof dat het soms op een rare plaats staat (Meestal staat het in de buurt van het VIN).
Paar voorbeelden van PIA's:
1) Op mijn NRG Extreme staat het VIN op een flap onder de scooter....geen TGN...mja hij is toch krom dus ik heb een 'nieuw' frame gehaald.
2) Bij mijn 'nieuwe' frame staan beide nummers op het schuine gedeelte bij de buddybak.
3) Het TGN kan ook op de zijkant van het schuine gedeelte staan.
NOTE: bij 2 en 3 kun je de nummers niet zien zonder de boel gedeeltelijk te strippen.

Bloknummer hoeven ze overigens niet op te geven, ze hoeven bv geen delen te verwijderen om het bloknummer te zien.

Nogmaals je moet gewoon voor 1 november op het postkantoor zijn geweest. Je krijgt dan binnen 10 werkdagen bericht van de RDW. Dat kan ofwel je kentekenbewijs zijn, of een verzoek om meer informatie om te bewijzen dat je een EU goedgekeurde bromfiets hebt, of een onderbouwde afwijzing.
Bij mij staat er toch echt 15 werkdagen op de papieren....3 weken dus, mja bijna 4 weken later (Morgen) heb ik nog niks ontvangen of gehoord :X
Voor 1 heb ik al een kenteken, de 2e heb ik dus 21 September aangevraagd, de 3e gisteren, en binnenkort is de 4e (En laatste) aan de beurt.
Nou maar hopen dat het opschiet, kunnen ze op 1 na de deur uit, heb ik weer ruimte :p .

Heeft iemand trouwens zijn kenteken op zijn carter gemonteerd, en hiervoor al een waarschuwing/boete gehad? Met plaatjes deden ze nooit echt moeilijk volgens mij, maar met je kenteken? Ik heb geen spatbord (niet die lange flap iig, wel over mn wiel) dus wil hem op mijn carter hebben.

Kwestie van wachten lijkt mij, misschien dat ze nu nog niet zo moeilijk doen maar je krijgt natuurlijk niet voor niks zo'n GIGANTISCHE plaat op je scooter (Flitsen, laseren etc.).

Dan komt ie ws nietmeer op kenteken bij mij. Achja, kan er nog 13 dagen over nadenken 8P
Mja, Schouwen en aanvragen kost je ongeveer 40 euro, tel daar 2 jaar schorsen bij op a 22.50 p/j en je zit op 85 euro...zoals het er nu uitziet kost het schouwen bij de RDW 100 euro of meer, Maar dan is de keuring veeeel strenger (Mag ie op de rollenbank enzo), je zult naar het RDW moeten (Reiskosten + tijd...tenzij er een keuringsstation in de buurt zit, ik mag ~20km heen en terug reizen).
Voor mij was de keus simpel, met mijn huidige blok komt ie waarschijnlijk niet door de keuring bij RDW...ook niet volledig standaard O-)
 
Dame op het postkantoor zei 10 werkdagen, dus 2 weken, tot je reactie van de RDW thuis hebt,.
RDW zei aan de telefoon dat het wegens grote drukte (is immers de laatste maand) wel eens wat langer kon gaan duren.

Waren er overigens geen bijzondere regels indien je meer dan 3 scooters op kenteken moest zetten?
 
Op de papieren van het postkantoor (Achterkant van de aanvraag) staat toch echt 15 werkdagen....mja zie nu ook staan: Binnen vijftien werkdagen geeft de RDW u bericht over de aanvraag....blah blah..tel. 0900 - 0739 (E 0,10 p.m.).

Ze wachten blijkbaar tot ik contact opneem...20 minuten in de wacht, 30 minuten om alles uit te zoeken, 10 minuten excuses aanhoren of een domme verklaring aanhoren/afleggen...etc.
6 euro ofzo aan extra kosten :| :(

Ik ken verschillende mensen bij wie het binnen 1 week geregeld was (3-5 dagen), mja bij TPG zullen ze misschien wel zo handig geweest zijn om de post ergens anders af te leveren...ondertussen staat ie op naam van zomaar iemand :|

**EDIT** Over meer dan 3 scooters weet ik niks vanaf, mja heb pas van 1 een kenteken.
 
Vanmorgen lagen de papieren in de brievenbus, heeft precies 4 weken geduurd.
Ben benieuwd of de volgende 2 ook zo lang gaan duren.

Ik kon alleen dit vinden als het om meerdere scooters gaat:
Schorsingsregeling voor verzamelaars van oude voertuigen

Voor verzamelaars van oude voertuigen is er een aparte schorsingsregeling. Voor hen is een maximum ingesteld voor schorsingsbetalingen.

Met deze regeling wordt voorkomen dat verzamelaars een onevenredig hoog bedrag aan schorsingsgelden moeten betalen voor voertuigen waarmee ze niet rijden. Verzamelaars van voertuigen van 15 jaar en ouder komen voor deze regeling in aanmerking. De zogenoemde verzamelaarsregeling is ook van toepassing op bromfietsen.

De te schorsen kentekens moeten wel allemaal op naam van dezelfde eigenaar/houder geregistreerd zijn bij de RDW.

Tarieven verzamelaars:
Voertuigen van 15 jaar of ouder: laag tarief, te betalen per voertuig (1-5 voertuigen)
6 voertuigen of meer, waarvan 5 betaald: extra voertuigen gratis.

Schorsen (normaal tarief) €68,00
Schorsen (laag tarief) €22,70
Bron: RDW

Voor bromfietsen geld overigens altijd het lage tarief.
 
wat een geld trekkerij zeg.

heb hier nu ong. 9 scoots staan. gebruik ze zelf niet om (mee op straat) te rijden. en ze worden dus ook niet verzekerd. maar nu komen de kosten dus voor de kentekens:

schouwen 20 euro x 9 = 180,00 euro
kentekenaavraag 22,50 x 9 = 202,50 euro
kentekenplaten 20 euro x 9 - 180,00 euro
schorsen 22,70 x 9 = 204,30 euro

is dus totaal 766,80 euro wat mij heel het geintje 'kenteken' gaat kosten. nou lekker hoor. voor heel die shit was er niks aan de hand ben er echt ziek van vieze vuile geldwolven......
 
Amen.

Jah gaat diefstal tegen bla bla bla.

Geld klopperij is et.

Natuutrlijk zitten er voordelen bij en die ontken ik ook niet maar ik vind dit vieze oplichterij kwa prijzen.

schouwen. ff wat nummertjes op schrijven 15 euro!!!

een formulier opsturen 22,50. pffff

en dan het kentekenplaat van 20 euro.

Maar jah hopen dat dit hun laatste grap was...
 
wat een geld trekkerij zeg.

heb hier nu ong. 9 scoots staan. gebruik ze zelf niet om (mee op straat) te rijden. en ze worden dus ook niet verzekerd. maar nu komen de kosten dus voor de kentekens:

schouwen 20 euro x 9 = 180,00 euro
kentekenaavraag 22,50 x 9 = 202,50 euro
kentekenplaten 20 euro x 9 - 180,00 euro
schorsen 22,70 x 9 = 204,30 euro

is dus totaal 766,80 euro wat mij heel het geintje 'kenteken' gaat kosten. nou lekker hoor. voor heel die shit was er niks aan de hand ben er echt ziek van vieze vuile geldwolven......

Als je er niet mee op de weg rijd, waarom zou je ze dan uberhaupt laten kentekenen?
 
Voor de brommer is er nog geen verzekeringsplicht, dus schorsen hoeft niet. Dit zal er uiteindelijk nog wel komen, maar is nu nog niet van toepassing.
Zodra dit er is, is er zelfs kans dat het niet jaarlijks is, dit ivm verzamelaars e.d.
 
ik weet nog ebst dat hier iemand op het forum een post maakte dat ie ene boete binnen kreeg omdat ie geen verzekering had.

Ook ergens een bercht gelezen van dat je eerst een waarschuwing krijgt en daarna een boete krijgt thuis gestuurd. Dus lijkt mij dat dit geen BS is. En dat die schorsing er niet voor niks is.
 
wat nou als ik na dat mijn brommer op kenteken gezet is een 2de hands ander blok eronder hang omdat de originle gaar is. Gaat dit dan ook problemen geven?
 
Amen.

Jah gaat diefstal tegen bla bla bla.

Geld klopperij is et.

Natuutrlijk zitten er voordelen bij en die ontken ik ook niet maar ik vind dit vieze oplichterij kwa prijzen.

schouwen. ff wat nummertjes op schrijven 15 euro!!!

een formulier opsturen 22,50. pffff

en dan het kentekenplaat van 20 euro.

Maar jah hopen dat dit hun laatste grap was...

en wat denk je van tenaamstelling 10,25. Dus iedere keer als een bromfiets/scooter oid van eigenaar veranderd 10,25 (net als bij auto's). Moet je eens nagaan hoe vaak dat gebeurd. het zou dus best kunnen dat 1 bromfiets (laat het 'begin' van het kenteken 50 euro opleveren) en dan 10x van eigenaar veranderen dus gewoon ruim 150 euro oplevert voor de staat, soms levert het ding hun dus meer op dan het waard is. echt absurd.
en wat zien we van al dat geld terug? niets!
Kijk, ik ben nu inmiddels al zo'n 500 euro kwijt aan het grapje 'bromfietskenteken' en het gaat me nog velen honderden euro's kosten. Iedere bromfiets die ik nog heb staan schouwen,kenteken aanvragen,platen laten maken,schorsen. en alle bromfietsen die ik na 1 november koop (met kenteken) overschrijven en evt. schorsen.
Ik vind het gewoon leuk om er mee te knutselen en het is gewoon een hobby van me en ik heb er een beetje mn werk van gemaakt. ik koop dus vaak scooters/bromfietsen, knap deze op, en verkoop ze met een kleine winst. Niemand die last van me had. Ik verdiende leuk geld op een eerlijke manier, ik had ook plantjes kunnen kweken, drugs kunnen dealen, in kunnen breken of andere illegale shit. Maar nu verzieken ze het hele zooitje. En waarom?
Ze verdienen er echt miljoenen aan, is echt niet te omvatten hoeveel, maar als ze er nou eens iets goeds voor terug deden echt voor onze branche. Dus met al dat geld een beter leven voor de 'scooter rijder' 'scooter handelaar' etc. maar ze maken het alleen kapot. en wat denk je van het bromfietsrijbewijs. en dan weer leeftijd naar 17. ze hebben plannen voor belasting voor bromfietsen, verplichte 'apk' keuringen enz enz

als je nagaat dat ze uitgaan van 600.000 kentekenaanvragen wat ongeveer zo'n 75 euro per bromfiets kost. sommetje is snel gemaakt en de uitkomst is 45.000.000
45 miljoen euro dus. Alleen nog maar van de aanvragen/schouwen/platen. Gaat dan allemaal wel niet naar de staat maar even een sommetje.
Om maar van het schorsen en tenaamstellen te zwijgen.

IK WORD ER ECHT ZIEK VAN en het ergste vind ik dat ik er serieus aan zit te denken om met mijn hobby te stoppen met pijn in mijn hart......

wat nou als ik na dat mijn brommer op kenteken gezet is een 2de hands ander blok eronder hang omdat de originle gaar is. Gaat dit dan ook problemen geven?

Nee. Bloknummer doet er verder niet toe. staat ook niet op je kenteken vermeld.
 
Last edited:
wat een geld trekkerij zeg.

heb hier nu ong. 9 scoots staan. gebruik ze zelf niet om (mee op straat) te rijden. en ze worden dus ook niet verzekerd. maar nu komen de kosten dus voor de kentekens:

schouwen 20 euro x 9 = 180,00 euro
kentekenaavraag 22,50 x 9 = 202,50 euro
kentekenplaten 20 euro x 9 - 180,00 euro
schorsen 22,70 x 9 = 204,30 euro

is dus totaal 766,80 euro wat mij heel het geintje 'kenteken' gaat kosten. nou lekker hoor. voor heel die shit was er niks aan de hand ben er echt ziek van vieze vuile geldwolven......
De kentekenplaten hoef je niet te kopen, en je hoeft 'maar' 5 x 22,70 te betalen voor het schorsen. Als je dan ook nog eens een goedkoper adres kunt vinden voor het schouwen dan kun je nog eens 5-7,50 per scooter besparen.

Schouwen: 9x 12,50/15 = 112,50/135
Kentekenaanvraag: 9x 22,50 = 202,50
Kentekenplaten: 9 x 0 = 0
Schorsen: 5 x 22,70 = 113,50
Totaal: 428,50/451

Een voertuig tijdelijk niet gebruiken: schorsen

Wanneer u van plan bent om met uw voertuig langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, kunt u voor de voertuiggebonden verplichtingen vrijstelling krijgen. Voor bromfietsen is dat de WA-verzekeringsplicht.

Schorsing aanvragen

U moet zelf een schorsing op het postkantoor aanvragen of dit door een gemachtigde laten doen. De geldigheid van het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt geschorst.

De schorsing wordt vastgelegd in de kentekenregistratie van de RDW. U bent niet langer verplicht om uw voertuig te verzekeren.

Niet op de weg

Als de geldigheid van het voor uw voertuig afgegeven kentekenbewijs is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan.

Tarieven

Voor het schorsen gelden vaste tarieven. Er is een aantal bijzondere categorieën waarvoor het lage tarief geldt. Die categorieën zijn:

· voertuigen van 15 jaar en ouder
· motorfietsen
· bromfietsen
· bedrijfsvoertuigen met een maximum toegestane massa van meer dan 3.500 kg

Daarnaast vallen alle bromfietsen onder de zogenaamde verzamelaarsregeling.

Amen.

Jah gaat diefstal tegen bla bla bla.

Geld klopperij is et.

Natuutrlijk zitten er voordelen bij en die ontken ik ook niet maar ik vind dit vieze oplichterij kwa prijzen.

schouwen. ff wat nummertjes op schrijven 15 euro!!!

een formulier opsturen 22,50. pffff

en dan het kentekenplaat van 20 euro.

Maar jah hopen dat dit hun laatste grap was...

Dat het niet goedkoop is ben ik met je eens, maar je mag niet vergeten dat er meer bij komt kijken dan gewoon een paar nummertjes opschrijven en een formulier opsturen.

Voor de brommer is er nog geen verzekeringsplicht, dus schorsen hoeft niet. Dit zal er uiteindelijk nog wel komen, maar is nu nog niet van toepassing.
Zodra dit er is, is er zelfs kans dat het niet jaarlijks is, dit ivm verzamelaars e.d.

Met de komst van de kentekenplicht geld ook meteen de (WA) verzekeringsplicht.
Het schorsen van een bromfiets is een jaarlijks gebeuren.
 
De kentekenplaten hoef je niet te kopen, en je hoeft 'maar' 5 x 22,70 te betalen voor het schorsen.


Niet waar. De regel voor de verzamelaars geldt alleen voor voertuigen van 15 jaar en ouder. En aangezien mijn scooters niet zo oud zijn kom ik naar niet voor in aanmerking.
 
Back
Top