Hoi,
Ik heb een vraag: Ik heb namelijk vorige week mn scooter laten schouwen toen moesten ze 3 nummers hebben. Framenummer, Bloknummer en typegoedkeuringsnummer. Dat typegoedkeurings nummer staat bij sommige scooters op een sticker in de buddy, en bij sommige op het frame. Mijne stond in mn buddy maar was helemaal vervaagt heeft iemand enig idee of ik nu wel door de keuring heen kom?
Zie ook het antwoord van Cipher.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
1) RDW vraagt de gegevens bij de fabrikant op, via het VIN (Frame nummer) kunnen ze achterhalen of het om een scooter gaat die goedgekeurd is voor de Nederlandse wegen.
2) Ze laten dat achterwege en hij wordt afgekeurd.
3) Je zorgt zelf voor een nieuwe sticker, bij Piaggio kost dat 40 euro en duurt een maand of 2 :X
Normaal gesproken staat er altijd een E of NL typegoedkeuringsnummer in het frame, maar ik geloof dat het soms op een rare plaats staat (Meestal staat het in de buurt van het VIN).
Paar voorbeelden van PIA's:
1) Op mijn NRG Extreme staat het VIN op een flap onder de scooter....geen TGN...mja hij is toch krom dus ik heb een 'nieuw' frame gehaald.
2) Bij mijn 'nieuwe' frame staan beide nummers op het schuine gedeelte bij de buddybak.
3) Het TGN kan ook op de zijkant van het schuine gedeelte staan.
NOTE: bij 2 en 3 kun je de nummers niet zien zonder de boel gedeeltelijk te strippen.
Bloknummer hoeven ze overigens niet op te geven, ze hoeven bv geen delen te verwijderen om het bloknummer te zien.
Nogmaals je moet gewoon voor 1 november op het postkantoor zijn geweest. Je krijgt dan binnen 10 werkdagen bericht van de RDW. Dat kan ofwel je kentekenbewijs zijn, of een verzoek om meer informatie om te bewijzen dat je een EU goedgekeurde bromfiets hebt, of een onderbouwde afwijzing.
Bij mij staat er toch echt 15 werkdagen op de papieren....3 weken dus, mja bijna 4 weken later (Morgen) heb ik nog niks ontvangen of gehoord :X
Voor 1 heb ik al een kenteken, de 2e heb ik dus 21 September aangevraagd, de 3e gisteren, en binnenkort is de 4e (En laatste) aan de beurt.
Nou maar hopen dat het opschiet, kunnen ze op 1 na de deur uit, heb ik weer ruimte
.
Heeft iemand trouwens zijn kenteken op zijn carter gemonteerd, en hiervoor al een waarschuwing/boete gehad? Met plaatjes deden ze nooit echt moeilijk volgens mij, maar met je kenteken? Ik heb geen spatbord (niet die lange flap iig, wel over mn wiel) dus wil hem op mijn carter hebben.
Kwestie van wachten lijkt mij, misschien dat ze nu nog niet zo moeilijk doen maar je krijgt natuurlijk niet voor niks zo'n GIGANTISCHE plaat op je scooter (Flitsen, laseren etc.).
Dan komt ie ws nietmeer op kenteken bij mij. Achja, kan er nog 13 dagen over nadenken 8P
Mja, Schouwen en aanvragen kost je ongeveer 40 euro, tel daar 2 jaar schorsen bij op a 22.50 p/j en je zit op 85 euro...zoals het er nu uitziet kost het schouwen bij de RDW 100 euro of meer, Maar dan is de keuring veeeel strenger (Mag ie op de rollenbank enzo), je zult naar het RDW moeten (Reiskosten + tijd...tenzij er een keuringsstation in de buurt zit, ik mag ~20km heen en terug reizen).
Voor mij was de keus simpel, met mijn huidige blok komt ie waarschijnlijk niet door de keuring bij RDW...ook niet volledig standaard O-)