Lage Top? 70cc alu Mina Hor.

MatthewN

Well-Known Member
Mijn scooter heeft een (voor mijn gevoel) lage top voor de cilinder die ik nu gebruik. 80 op GPS
Ook maakt de scooter een erg raar geluid als ik de 70 à 75 km/u haal.
Met mijn std 50cc en de 70cc (motoforce racing) die ik nu gebruik heb ik hetzelfde probleem ervaren. Zodra ik de 70 km/u op de teller haal begint de scooter een "slingerend" geluid te maken. Het klinkt als overtoeren maar de scooter begint ook enorm te trillen en geeft een bijzonder geluid af aan de omgeving. Ook heb ik een andere carter geprobeerd te gebruiken van een Snor AC die uitgekotterd is zodat er een brom cilinder in past. Ook dan trilt de scooter enorm en maakt die dat rare geluid.
Ik heb een andere vario geprobeerd, zowel std als race (stage 6) en bij bij beide cilinders die ik tot nu toe heb gebruikt blijft het probleem voorkomen.

Mijn setup is:
Motoforce Racing alu 70cc LC
Std Vario 4.3gr rollen
Std koppeling (Stage 6 Medium Drukveer, Witte trekveren (Geen idee welk merk, zo gekregen. Trekt wel goed weg. Iemand ideeën welk merk het zou kunnen zijn?)
12mm carb met Sproeier 92, luchtfilter ontgrenst.
std vertanding (Momenteel Neo's vertanding AC (en Jog snor vertanding hetzelfde probleem))
Yasuni R uitlaat

De set-up is niet al te best maar dat verklaart voor mij alsnog niet de relatief lage top en het trillende geluid op top. Verder trekt de scooter wel goed door naar de 80.
Loopt de scooter uit de vertanding en komt daardoor het getril?

Mvg,
 
Advertisement - register to remove this

Heb dit ook laatst gehad. Ik heb dan een nieuwe v snaar gestoken en probleem lijkt nu opgelost.
 
Race-vario is echt een must met zo'n setup. Zou dit maar gaan kopen.
Klopt en dat weet ik, ben aan het proberen een power one vario op de kop te tikken. Ben ook op weg naar een 17.5/19mm carb.
Met de Stage 6 vario ben ik ook niet erg ver gekomen (5,5 gr rollen 16x13) , geluid bleef hetzelfde en kwam moeilijk over de 80 heen. Zal er vast wel overheen zijn gegaan maar hij trok wel moeilijk verder.
Is er trouwens een richtlijn van hoeveel gram verschil er moet zijn tussen een std vario en een race vario? Aangezien de rollen van andere grootte zijn en het toerenverloop vast anders zal zijn. Of is dit een kwestie van gewoon proberen?
Heb dit ook laatst gehad. Ik heb dan een nieuwe v snaar gestoken en probleem lijkt nu opgelost.
Ik zal snel proberen er achter te komen of dit het probleem is! Bedankt voor de tip


En buiten dit probleem om, soms als ik de rem in druk en gelijk daarna heel zachtjes gas geef schokt de scooter een soort van op en neer. Dit is alleen bij het wegtrekken met erg weinig gas en als ik een tijdje heb gereden is het helemaal verdwenen. Bij normaal gas wegrijden grijpt het achterwiel wel goed aan. Is dit een probleem in de koppeling? Kan het namelijk niet zo makkelijk zien, omdat ik niet in het bezit ben van een koppeling blokkeersleutel.
 
Last edited:
Grote van de rollen maakt niks uit voor het afstellen, het gaat om het gewicht.
Het is een beetje uitproberen wat de juiste gewichten zijn. Zijn waarschijnlijk wel richtlijnen te vinden voor jouw setup
 
Back
Top