This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Kymco teller hapert

C-Row

roeiende kraai
sinds een week doet de teller van m'n Kymco af en toe raar:
eerste keer gaf hij ongeveer de helft aan van de geschatte snelheid en schoot ineens weer naar de normale.
gisteren bleef hij even helemaal onderin staan om een paar 100 meter verder weer goed te werken (ik heb nog niet door of het bijvoorbeeld na een bocht of hobbel is, bijvoorbeeld.
ik weet eigenlijk niet of die teller wel elektrisch is, heb het vermoeden van mechanisch, maar daarvan ken ik alleen het fenomeen dat ze eerst "dansen" en er dan mee kappen als de kabel het begaf. ook lijkt hij al vanaf aanschaf een soort van "gedempt/vertraagd" te reageren, daardoor vermoed ik dat er elektronica tussen zit..
wie weet raad?
gaat om een 2019 Agility FR lang zadel Euro 4 met 24500 (of iets meer?) km erop.
 
Ik heb ook een kymco (wel 2009 maar is vgm nog hetzelfde), heb mijn teller uit elkaar gehad omdat de wijzer gebroken was.
Het werkt met veren en scharnier punten, als ik het zo hoor kunnen die smerig zijn.

Je zal ook een boormachine bij het wiel op de kabel kunnen zetten en kijken of hij het dan ook doet, kijken of de aandrijving misschien kapot is.
Kabel is wel fragiel dus mis met een tapje eromheen om te zorgen dat hij niet dol draait in de boor.
 
Ook eens gedaan, tellerkabel in tweeën.
 
Of de teller met een elektronische opnemer of gewoon met een mechanisce kabel werkt, kun je snel zien.
De kabel loopt naar de as van het voorwiel als het gewoon een mechanisch opnemer betreft.
De opnemer zelf zit dan over de as geschoven en tussen het vorkbeen en het voorwiel geklemd.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon een mechanisch systeem is en dat de opnemer slipt.
Dit kan aan de opnemer zelf liggen maar de opnemer kan ook slippen omdat de kabel tussen opnemer en teller te veel weerstand ondervindt.
 

zou dat het probleem zijn?? (zojuist deed m'n teller helemaal niets meer en inderdaad liep ook de afstand niet meer verder.


dus hier weer een sleufje in gezaagd en gevijld zodat ie weer pakt...

de buitenkabel iets ingekort (daarvoor de binnenkabel er uit en het kabeleinde er even af geschoven)



bij het er weer op drukken stroopte de plastic hoes iets op, maar bleef wel zitten en er ging nog een rubber mof omheen..

dan van boven de buitenkabel "vol" laten lopen met motorolie zodat het weer soepel loopt..
en ik kan weer zien hoe hard ik ga en hoe ver ik kom..
 
Last edited:
Ik doe de kabel altijd in oliën als ik hem monteer, oliespuitje erbij en dan in de buitenkabel doen.
 
Last edited: