bobine en startmotor werken niet kymco people s 2takt 2006

vdheide

New Member
ik heb een kymco people s 2006 2takt
nu uit het niks werkt de startmotor niet (heb hem getest en is niet stuk) probeer hem eerst aan te krijgen/te vonken met boormachine op vliegwiel
en de bougie krijgt geen vonk. bobine krijgt geen stroom nu heb ik vanaf de cdi een kabel zelf gemaakt naar de bobine voor zijn 12v en werkt nog niet (staat wel 12v op)
andere bobine geprobeerd en werkt ook niet. wat ook vreemd is als ik er 12v op heb dan staan op beide pennen van de bobine 12v.
heb verder alles bekeken en geprobeerd kwa stroom en massa.
weet iemand hier een verklaring voor (voor ik van alles nieuw bestel)
kan wel een nieuwe bobine bestellen maar al het straks aan de cdi of kabelboom of ontsteking enzovoort ligt blijf ik bezig.
met starten klikt alleen het relais.
kom normaal een heel eind in brommer problemen en elektra maar scooter elektra is nog even wennen.
probleem van de startmotor is bijzaak gaat mij eerst om de bobine.
weet niet of ik het duidelijk heb uit gelegd ben meer van brommers motors en auto's
heb een autodemontage en cilinder koppen revisie dus ben niet een 12 jarige die net met een tomosje begint te prutsen voor ik domme reacties krijg.
 
Advertisement - register to remove this

wat ook vreemd is als ik er 12v op heb dan staan op beide pennen van de bobine 12v.
Dan heb je geen goeie massaverbinding.
Leg maar eens een tijdelijk draadje naar de min-pool van je accu.

met starten klikt alleen het relais.
Dit kan ook een massaprobleem zijn, kijk de dikke kabel na die van de min-pool van je accu naar de startmotor loopt.
Als je de twee dikke draden op het startrelais met elkaar kort sluit draait de startmotor dan wel?
 
Dan heb je geen goeie massaverbinding.
Leg maar eens een tijdelijk draadje naar de min-pool van je accu.


Dit kan ook een massaprobleem zijn, kijk de dikke kabel na die van de min-pool van je accu naar de startmotor loopt.
Als je de twee dikke draden op het startrelais met elkaar kort sluit draait de startmotor dan wel?
bedankt voor het meedenken heb tijdelijk draadje vanaf de min pool al geprobeerd werkt ook niet.
kan zulks ook komen doordat de bobine stuk?

dat kortsluiten zal ik uit testen.
 
kan zulks ook komen doordat de bobine stuk?
Nee.
Op een massaverbinding mag je weinig tot geen spanning meten.
Als je meet tov de min-pool accu en je meet aan 2 kanten van de bobine spanning, hangt de massa los of maakt deze slecht contact, ik kan er niks anders van maken.
 
kabel vanaf cdi 12v op de bobine gedaan en min kabel weer vanaf de accu nog steeds niks
ook vreemd de 12v kabel(cdi) staat stroom op zodra ik hem op de bobine zet is de stroom eraf heb ik al eens eerder meegemaakt met tractor verlichting is daar een verklaring voor?
heb geprobeerd met 2 bobines en bougies heb de min en plus omgedraaid

misschien eerst toch verstandig nieuwe bobine en dan weer testen met kabels rechtstreeks?
 
ook vreemd de 12v kabel(cdi) staat stroom op zodra ik hem op de bobine zet is de stroom eraf heb ik al eens eerder meegemaakt met tractor verlichting is daar een verklaring voor?
Dit heb je eerder niet vermeld en verandert de zaak wel.
Dit is te verklaren dat je multimeter een zeer hoge impedantie heeft wanneer deze op het volt-bereik staat en daarmee het circuit nagenoeg niet belast, wat ook zo hoort bij het gebruik van een voltmeter.

Wat je meet is een lekspanning, zodra je er een belasting aan hangt, bij jouw in de vorm van de primaire spoel van de bobine, vloeit deze lekspanning af naar massa.
Dus dit is een teken dat de bobine wel aan massa hangt.
Maar dan begrijp ik niet dat je op beide zijden van de primaire spoel van de bobine een spanning meet, wat bedoel je dan precies daarmee want bovenstaande quote ontkracht je bewering.

Zijn alle zekeringen wel in orde want volgens mij heeft deze scooter een DC-CDI, maw deze krijgt z'n ontsteekspanning rechtstreeks van de accu.

Als jouw scooter inderdaad een DC-CDI heeft, moet op 1 van de twee draden, op de 2-polige stekker van de cdi , de accuspanning staan als de scooter op contact staat.

Anders maak even een detailfoto van de cdi stekkers waarop de kleur en de positie van de draden in de connector duidelijk zichtbaar zijn.

Accu wel in orde, heb je de spanning van deze accu al eens gemeten?
 
excuus voor late reactie wist inlog wachtwoord niet meer en wat drukte ivm werk

ik heb er weer even naar gekeken en nieuwe bobine gekocht met bougie
ik heb nu een losse kabel die rechtstreeks de cdi 12v naar de bobine brengt
dat omdat als ik hem weer aan de standaard kabel verbind dan is de spanning ineens weg (lekstroom zoals je zei?)
maar nu met de losse kabel er tussen krijgt hij 12v maar als ik de bobine dan massa vanaf de accu geef is de spanning weer weg van de 12v (cdi)

ja accu doorgemeten en opgeladen

plan is uiteindelijk zelf kabels te leggen zodat de bobine en startmotor weer werken (ik denk dat er sluiting in de kabelboom zit)
foto's komen eraan als het me lukt
 
Back
Top