Kan je de bendix niet er zo eruit nemen met een beetje wiebelen?? Bijvoorbeeld bij peugeot kan dit namelijk gewoon.. En waarschijnlijk bij een 139QMB blok ook.
Je hebt het steeds over een tandwiel, maar ik kan deze niet plaatsen en/of terugvinden...!?
Bedoel je niet gewoon de halfpoulie van de variateur met getande kant ?
Variateur zit namelijk niet vast maar kan vrij over de glijbus schuiven.....
De halfpoulie echter zit vast met een moer, pas als deze los is kan men de halfpoulie en dergelijke verwijderen om bij de bendix te kunnen komen.
volgens mij is dit de situatie ,
https://www.cityparts.nl/media/cata...4530821302af845a452d6dc5bf996/3/4/3456_1a.jpg
Normaal gesproken kan je dat tandwiel met de hand verwijderen als de moer is gedemonteerd , indien het erg vast zit, kan je een poelie trekker gebruiken.
bedankt voor je antwoord
heb hier een foto met bij de rode pijl de moer die er af moet https://ibb.co/hHFzVn
daarboven zit de Bendix die ik dus niet vernieuwen kan zonder eerst die moer en het tandwiel te verwijderen
hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel
gr John
Om er bij te komen heb je een Blokkeersleutel nodig om de moer los te draaien .
https://k-parts.nl/vario-blokkeersleutel-buzzetti-kymco-4-takt.html
Gebruik NOOIT geen zuigerstopper in een 4-Takt.
Ja voor mij is het wel duidelijk maar je geeft het zelf nogal raar aan.
Wat brute force dus gepost heeft in post 2 is eigenlijk al voldoende...
De moer moet sowieso los om de kickstarterkrans, borgring en koelvin plus de halfpoulie/elek starterkrans los te halen.
De vario zelf en de ramplaat kun je dan zo eraf schuiven. Dan pas kun je de bendix er zo uit pakken/halen en vervangen.
Floris ,
bedankt voor je uitleg ben een hobbymatige sleutellaar en heb alle benamingen zo niet bij de hand
ga van het weekend an de slag om te kijken of ik het ding eraf kan krijgen
De vario kan je gewoon laten zitten.. In dit geval hoef je alleen de eerste poelie helft even los te nemen.. Daarna kan je de bendix zo wisselen en dan alles weer terug plaatsen.