Idd, zolang de accu maar niet zo ver kapot is dat ie flink kortsluiting maakt,Ik heb een gy6 , grande retro , maar het principe is grotendeels hetzelfde , bij dc cdi is het zoals , Sparky al aangaf afhankelijk van de regelaar.
Bij mijn scooter en andere met ac cdi , krijgen deze de spanning van een aparte ontstekings spoel (en) , op de startor.
Ik heb dit in het begin een keer gedaan toen ik hem pas had en de accu leeg was , om te testen . Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten of dit nadelig is voor de regelaar , ik bedoel dan zonder accu . Met een lege accu zal dat niet want die wordt dan weer geladen .
met een dc-cdi verwacht ik dan ergens een gelijkrichter.
Zit die dan ook in de spanningsregelaar ?
Ennn, mocht deze scooter een DC-CDI hebben, krijgt de cdi op het moment dat men met de kickstart de motor rondslingert z'n spanning van de spanningsregelaar.
Duidelijk.Nee, dat moet je als volgt zien.
Als jij op de kick trapt, draait je krukas en daarmee ook je vliegwiel rond.
De magneten in je vliegwiel induceren een wisselspanning in de laad/lichtspoel zolang de magneten van je vliegwiel rond deze spoel draaien. (de gele en rose draad die naar de spanningsregelaar lopen)
Deze wisselspanning is de inputspanning voor de spanningsregelaar die er een 12V gelijkspanning van maakt.
Deze korte 12V gelijkspanningsimpuls, bij elke kick, loopt via je contactslot naar de cdi.
Deze korte impuls is dus in staat de condensator in de cdi even kort op te laden en als de pickupspoel een signaaltje afgeeft aan de cdi wordt deze condensator ontladen via de bobine die op zijn beurt een hoge spanning afgeeft via de bougiekabel, bougiekap en bougie en er een vonk overspringt tussen de elektrode van de bougie.
Dank je voor de uitleg.Jep en speelt dus even voor accu om het zomaar even uit te drukken.
Wat heb je nu precies gedaan want wat je hierboven opnoemde werkte toch eerst niet.Heb vandaag de zekeringen doorgemeten en de 100% opgeladen accu aangesloten, knipperlichten, remlicht, stadslicht en startmotor werken.