Kymco Grand Dink probleem

Maurice310382

New Member
Goedenavond allen,

Dit is mijn 3e topic in een korte tijd. Sorry alvast hiervoor.
Ik heb een probleem met mijn Kymco. Hoorde veel herrie uit mijn carter komen en dit leek op het geluid dat er allemaal losse steentjes in de carter rond zwierven.
Langs een scooter zaak gegaan en die vertelde me dat het hoogstwaarschijnlijk mijn krukas / krukaslagers zijn (had hiervoor de rechter iets los gemaakt)
Nu heb ik de linker kant los gemaakt en hier lijkt ook wel een raar geluid uit te komen. Zie het filmpje.

Filmpje

is dit normaal en hoor je dit normaal gesproken niet met een dichte carter of hoort dit niet?
Probeer het probleem zelf op te lossen maar ben niet super handig maar met dit forum en YouTube kom ik misschien toch een eind.

Alvast bedank,

Maurice
 
Advertisement - register to remove this

Krijg morgen een blokkeersleutel binnen en zal dan even de bendix eraf halen om te kijken. Zonet weer gestart en op de bendix gelet deze tijdens het lopen van de moter terug geduwd en op zijn plek vast gehouden. Bij gas geven was het geluid toen weg. Zal morgen laten weten hoe het klinkt als ik een stukje rij zonder bendix.
 
Krijg morgen een blokkeersleutel binnen en zal dan even de bendix eraf halen om te kijken. Zonet weer gestart en op de bendix gelet deze tijdens het lopen van de moter terug geduwd en op zijn plek vast gehouden. Bij gas geven was het geluid toen weg. Zal morgen laten weten hoe het klinkt als ik een stukje rij zonder bendix.
dat terugduwen: niet met je vinger, hoop ik?
ik ken iemand die een klein stukje vinger mist doordat hij het kettingwiel van zijn MT tijdens het rijden in een reflex terugdrukte terwijl het van zijn versnellingsbakas af liep (vergeten vast te zetten na blokrevisie, snel proefrijden...)
 
Net mijn varioteur en koppeling verwijderd. Geen gekke dingen kunnen ontdekken waar zover ik dat kan zien. Foto gemaakt van de keerring, zie bijlage.
Ziet dat er wel goed uit? Geen speling bij de krukas.
Alles in elkaar gezet zonder bendix. Stuk gereden en hoor het niet meer. Morgen wat langer rijden. 20230421_181312.jpg

Geen geratel of steentjes geluid meer gehoord (10 minuten gereden)
Post automatically merged:

Dacht ga nog eens een test rit maken maar scooter slaat nu niet aan met kickstart en elektrisch doet het natuurlijk nog niet. Iemand ideeën hoe dit kan binnen 30 minuten??
 
Last edited:
Reinigen met remmenreiniger en dan gaan rijden, later weer bekijken. Weet je meteen of het lekt.
Zo 123 lijkt er lekkage te zijn, maargoed dat spulletje kan overal vandaan komen.

Waarom je scooter nu niet start, geen idee.
Echter lijkt me dat los te staan van je demontage van je overbrenging.


Echter vraag ik me nou af in welke conditie deze scooter werkelijk is.
Het is een ding uit 2011.
En je hebt deze recent gekocht ofzo?
Zie ook een topic waar je het hebt over vernaggelde krukaslagers.
Denk dat deze even fatsoenlijk onderhoud behoeft.
 
Hi!

Snap waar je naar toe wilt :) is niet de jongste meer.
Afgelopen december nog een servicebeurt gegeven en de scooter rijd/reed gewoon lekker.

Een update, toch nog een poging gewaagd. Ging direct aan. Dus ik dacht.. ga het even uit testen weer.

Reed als vanouds. Trok goed op. Tijdje 30 a 40 km per uur gereden en daarna stukje 60 wat ook zijn max is meteen.
Geen raar geluid. Geen geratel. Maar ineens viel alles weg. Uit.
Ook niet meer te starten.
Net even open gehaald en weer los gemaakt (varioteur en koppeling) maar dat zat allemaal perfect goed vast.

Opgegeven was de scooter al omdat ik geen 500 a 600 euro er tegen aan ga gooien. Dat is die niet waard. Probeer er wat van te leren.
Niet recent gekocht. Rij er ondertussen anderhalf jaar op. Dagelijks gebruik.
 
Allright, duidelijke taal.:kissing:
Dan zal dit probleem wss los staan van je openingspost en dient dan getakeld te worden vanaf stap 1.
Wellicht is het wat kleins.

Positief punt is dat het geluid wel weg is nu. :laughing:
Wat dat betreft bendix inspecteren of deze wel nog goed in en uit elkaar draait.
Als dat goed is ga ik er vanuit dat er een Bendix busje in je carter(en evt. carterkap) zit en deze wellicht teveel speling heeft, verwijderen en vervangen is dan een optie.
 
Goedemorgen,

Kan het uitgaan tijdens het rijden dus niks met me krukas te maken hebben of krukas lagers en is het pure pech dat dit probleem ineens op speelt?

Het uitvallen van de scooter was nog nooit eerder gebeurd.

In het kort. Geratel, steentjes geluid in carter. Brommerzaak zegt waarschijnlijk je krukaslagers. Bendix eruit gehaald. Geluid weg. Rijd goed. Valt uit tijdens het rijden en start niet meer.

Goed weekend allemaal!
 
Dat ligt er volledig aan.

Als jij naar een scooterzaak gaat.
Daar een medewerker naar de scooter haalt en die 10 seconden naar de scooter kijkt en luistert en zegt 'krukaslagers. De groeten.'

Als de scooter daar echt voor onderzoek is geweest in de werkplaats voor een langere tijdsduur mag ik aannemen dat je lagers echt kadoek zijn.
En op den duur kan het hele zaakje dan kapot lopen.

In t andere geval lijkt het me toeval.
Uitvallen kan vanalles zijn.

Maargoed we zijn een dag verder en je hebt begrijp ik nog niets gecontroleerd betreffend startproblemen.:sweatsmile:
 
:) je hebt gelijk. Nog niet gecontroleerd. Ben paar daagjes vrij en ga er mee aan de slag.
Scooter heeft daar een paar daagjes gestaan en het waren waarschijnlijk me krukaslagers maar met open maken kon die zomaar iets anders tegen komen.

Heb veel filmpjes gezien en heb niks te verliezen want zo doet die het ook niet. Ga toch eens kijken naar me lagers. Eens met de eerste keer zijn ;)

thanks voor de hulp tot nu toe
 
Allright.
Ja dan zullen je lagers wss wel verrot zijn.
Tenzij het een ripoff dealertje is.
Ook al is het interessant dat je niks meer hoorde na verwijderen bendix dan.

Ik zelf zou eerst een simpel scooter start niet plan afwerken :)

Maar jij kent de scooter beter dan ik, wellicht is ie wel toe aan een revisie.


Succes!
 
Goedemorgen!

Eerste keer dat ik een scooter demonteer en heb gelijk een vraag over de carburateur.
Hoe maak ik deze los, zie foto. Wil niks kapot maken. Heb kabel gevolgd maar daar zie ik nergens een kliksysteem om het los te maken. 1 ding is zeker. Het is behoorlijk vies en aan een schoonmaak beurt toe.
 

Attachments

  • 20230423_110920.jpg
    20230423_110920.jpg
    100.1 KB · Views: 5
Dat is je Choke , dat kruiskop schroefje losdraaien ( Panhead) , en met een draaiende beweging er uit trekken .
Tip : voordat je de boel losmaakt , eerst inspuiten met remmen reiniger / schoonmaken met tandenborstel/ dan demonteren.
 
Back
Top