Kymco Agility 50 - Veel benzineverbruik

Neinmann95

New Member
Goedemiddag allemaal,

Ik heb vorig weekend een Kymco Agility 50 (45km/h model, BJ 2020 (EURO4) en 13,7dkm) gekocht om te besparen op de benzinekosten van mijn auto. Althans dat dacht ik... ik heb 104 kilometer gereden en ik heb 4,25 liter euro98 moeten tanken (volle tank is 5 liter). Ik schrok hier erg van. Omgerekend is dit nog niet eens 1 op 25. De scooter is afkomstig van de eerste eigenaar en heeft altijd onderhoud gehad bij de garage waar ik de scooter ook gekocht heb.

De scooter is voorzien van een windscherm en Heidenau winterbanden, dit kan denk ik ook wel invloed hebben, maar niet zoveel.

Ik heb de eigenaar gesproken en die zegt: De vorige eigenaar heeft hier nooit over geklaagd en de scooter reed altijd prima. als de afstelling niet goed zou zijn zou de scooter veel roken (maar dat doet 'ie niet). Zijn advies is gewoon om door de zure appel heen te bijten en gewoon lekker door te blijven rijden.

Weten jullie misschien iets meer?

Groetjes,

Steven
 
Advertisement - register to remove this

Verbruik varieert hier ook met verschillende scooters, gewichten en rijstijlen van 1:20 tot 1:35.
1:25 is dus helemaal niet slecht.
Windscherm maakt wel degelijk veel verschil.
Bij ons gaan ze er in het voorjaar weer af en dan kleinere of geen scherm.
Wat had je verwacht ?
 
Hey Broos, ik had met deze 4 takt scooter zo’n 1:35 verwacht. Hoeveel verschil merk je met of zonder windscherm?
5 km per uur.
Verbruik, misschien 2 km verder op een liter, snelheid is ook weer hoger, dat heft elkaar op.
De afstelling scheelt natuurlijk ook veel, sproeier, rolletjes etc.
Loopt hij hard dan wel efficient ?
 
5 km per uur.
Verbruik, misschien 2 km verder op een liter, snelheid is ook weer hoger, dat heft elkaar op.
De afstelling scheelt natuurlijk ook veel, sproeier, rolletjes etc.
Loopt hij hard dan wel efficient ?
De precieze afstelling weet ik niet. De scooter loopt 50 op de teller. Maar geen gekkigheden voor de rest
 
Hey Broos, ik had met deze 4 takt scooter zo’n 1:35 verwacht. Hoeveel verschil merk je met of zonder windscherm?
Mijn Agi euro2 deed 1:35 met 72cc, met 50cc reed hij 1:40.

1:25 is dus wel behoorlijk onzuinig. Zijn de banden goed op druk en lopen de remmen niet aan?
 
Is ook een kwestie van stijl van rijden , ik had een Speedfight 3-4takt ,(Euro3 Carb Versie ) verbruik was met bijna altijd plankgas en flink doorrijden 1 op 30.
er zijn erbij die zien een verkeerslicht op 300M op rood staan , en draaien het gas al dicht en laten de boel uitrollen .
Dus ... verbruik is ook een kwestie van rijstijl.
 
Mijn Agi euro2 deed 1:35 met 72cc, met 50cc reed hij 1:40.

1:25 is dus wel behoorlijk onzuinig. Zijn de banden goed op druk en lopen de remmen niet aan?
Heidenau bandjes staan beide op 2 bar. Remmen lopen niet aan
Post automatically merged:

Is ook een kwestie van stijl van rijden , ik had een Speedfight 3-4takt ,(Euro3 Carb Versie ) verbruik was met bijna altijd plankgas en flink doorrijden 1 op 30.
er zijn erbij die zien een verkeerslicht op 300M op rood staan , en draaien het gas al dicht en laten de boel uitrollen .
Dus ... verbruik is ook een kwestie van rijstijl.
Vandaag getankt en ik ga even wat veranderingen in rijstijl proberen. Ben benieuwd
 
windscherm helpt niet, (bij) lage temperaturen ook niet(!) je blok wordt niet warm* en de lucht waar je dat scherm doorheen moet douwen is dikker.
Ik meet het bij mijn Agi E4 niet, rij ong. 1x per week 20 km (maar dan bijna altijd duo, ik weeg 95 kg, m'n zoon ong. 60 kg) en tank af en toe thuis vanuit een jerrycan omdat de meter nogal wispelturig is (blijft heel lang op vol, als ie begint te zakken is ie stiekum al op de helft) maar toen ik 'm net had haalde ik dan ongeveer 1:35. Dat op een vergelijkbare Agi (2019 E4, 25K km erop met alleen vóór een all-season band), zònder windscherm en als ik zag hoe het windscherm op m'n schoonvader's GTS-Toscana klapperde bij 35 (snor) kan ik me voorstellen dat dat bij 50 km/u (luchtweerstand stijgt kwadratisch) wel héél veel brandstof kan kosten.
maar rijdt je auto zuiniger dan? ik pak met dit weer wel lekker de auto (1:15) àls ik al weg moet, maar een maat van me die gewoon door scootert, doet dat zonder scherm maar "met een goed pak an".. ik denk dat je zonder scherm nog wel wat winst kunt behalen.
* die geforceerde koeling houdt 'm "onderkoeld" en het ding heeft ook een temperatuursensor die dat meet en dan waarschijnlijk het mengsel rijk houdt door de lambda-regeling niet in te schakelen.. als ik nog wat van dat materiaal vind waar ik die afdekkap van maakte ("kunsttof golfkarton") ga ik eens proberen wat ie met 1/2 afgedekt doet. (met 3/4 laten zitten liep ie warm, maar ook dat werd elektronisch beveiligd (inhouden) om schade te voorkomen..)
Post automatically merged:

Mijn Agi euro2 deed 1:35 met 72cc, met 50cc reed hij 1:40.

1:25 is dus wel behoorlijk onzuinig. Zijn de banden goed op druk en lopen de remmen niet aan?
had jij er een windscherm op?
Post automatically merged:

Heidenau bandjes staan beide op 2 bar. Remmen lopen niet aan
achter mag op 2,2 ;)
 
windscherm helpt niet, (bij) lage temperaturen ook niet(!) je blok wordt niet warm* en de lucht waar je dat scherm doorheen moet douwen is dikker.
Ik meet het bij mijn Agi E4 niet, rij ong. 1x per week 20 km (maar dan bijna altijd duo, ik weeg 95 kg, m'n zoon ong. 60 kg) en tank af en toe thuis vanuit een jerrycan omdat de meter nogal wispelturig is (blijft heel lang op vol, als ie begint te zakken is ie stiekum al op de helft) maar toen ik 'm net had haalde ik dan ongeveer 1:35. Dat op een vergelijkbare Agi (2019 E4, 25K km erop met alleen vóór een all-season band), zònder windscherm en als ik zag hoe het windscherm op m'n schoonvader's GTS-Toscana klapperde bij 35 (snor) kan ik me voorstellen dat dat bij 50 km/u (luchtweerstand stijgt kwadratisch) wel héél veel brandstof kan kosten.
maar rijdt je auto zuiniger dan? ik pak met dit weer wel lekker de auto (1:15) àls ik al weg moet, maar een maat van me die gewoon door scootert, doet dat zonder scherm maar "met een goed pak an".. ik denk dat je zonder scherm nog wel wat winst kunt behalen.
* die geforceerde koeling houdt 'm "onderkoeld" en het ding heeft ook een temperatuursensor die dat meet en dan waarschijnlijk het mengsel rijk houdt door de lambda-regeling niet in te schakelen.. als ik nog wat van dat materiaal vind waar ik die afdekkap van maakte ("kunsttof golfkarton") ga ik eens proberen wat ie met 1/2 afgedekt doet. (met 3/4 laten zitten liep ie warm, maar ook dat werd elektronisch beveiligd (inhouden) om schade te voorkomen..)
Post automatically merged:
Thnx voor je info! Scheelt dat windscherm zo veel? Dat je bijv van 1 op 25 naar 1 op 30 gaat? Achterband ga ik naar 2.2 pompen
 
Thnx voor je info! Scheelt dat windscherm zo veel? Dat je bijv van 1 op 25 naar 1 op 30 gaat? Achterband ga ik naar 2.2 pompen
zal een combinatie van factoren zijn (hoe zwaar/breed ben jij? als jij zelf ook 2x2 bent zal het minder uitmaken dan bij een slank grietje van 65 kg ;P maar ik zou er niet mee willen fietsen!
 
Mijn Auto is zuiniger dan mijn scoot (Grand dink 70cc met 19mm carb en 95 sproeier)
Auto doet 1:24
Scoot 1:22 a 23 en ja ik rij veel lange stukken en dan ook vol gas. (80 op de teller)
Auto is een Renault Clio V 3 cilinder met turbo 1 liter 100 PK.
De Renault heb ik nog nooit onder de 1: 17 gekregen zelfs niet met flink door trappen in de nacht.
Scoot Liep met een 110 sproeier 1:16 met dezelfde rij stijl die altijd doe dus de sproeier is ook een aandachts ding.
Banden spanning heb ik altijd op 2.8 staan en ja ik weet dat is iets aan de hoge kant maar rijd voor mij super.
Band voor is een k415 van Kenda en achter een Kenda K700.
Scoot rijd perfect, zelfs met een imi carb van Alie.
en ohja ik ben 1.86 en 119 KG schoon aan de haak en in mijn Buddie zit zo veel gereedschap dat ik onderweg mijn hele scoot uit elkaar kan halen.
Normaal gewicht scoot is 132 KG maar op de weegbrug bij ons staat er bijna 160 KG dus dat werkt ook niet echt mee.
Dus de top zou wat hoger kunnen worden en het verbruik wat lager zonder al het gereedschap.
Totaal gewicht is dus 280 KG wat hij voor uit moet krijgen.
 
Last edited:
Mijn Auto is zuiniger dan mijn scoot (Grand dink 70cc met 19mm carb en 95 sproeier)
is dat een tweetakt? en als mijn scooter dorstiger is dan m'n auto, doe ik er wat aan of doe ik 'm weg.. (heeft ie sinds onze nieuwe auto wat meer marge, de norm is gezakt van 1:18,5 naar 1:15)
 
Goedemiddag allemaal,

Ik heb vorig weekend een Kymco Agility 50 (45km/h model, BJ 2020 (EURO4) en 13,7dkm) gekocht om te besparen op de benzinekosten van mijn auto. Althans dat dacht ik... ik heb 104 kilometer gereden en ik heb 4,25 liter euro98 moeten tanken (volle tank is 5 liter). Ik schrok hier erg van. Omgerekend is dit nog niet eens 1 op 25. De scooter is afkomstig van de eerste eigenaar en heeft altijd onderhoud gehad bij de garage waar ik de scooter ook gekocht heb.

De scooter is voorzien van een windscherm en Heidenau winterbanden, dit kan denk ik ook wel invloed hebben, maar niet zoveel.

Ik heb de eigenaar gesproken en die zegt: De vorige eigenaar heeft hier nooit over geklaagd en de scooter reed altijd prima. als de afstelling niet goed zou zijn zou de scooter veel roken (maar dat doet 'ie niet). Zijn advies is gewoon om door de zure appel heen te bijten en gewoon lekker door te blijven rijden.

Weten jullie misschien iets meer?

Groetjes,

Steven
Mijn like tt met 72cc rijd 1:40+ 18mm carb 78 sproeier
Goedemiddag allemaal,

Ik heb vorig weekend een Kymco Agility 50 (45km/h model, BJ 2020 (EURO4) en 13,7dkm) gekocht om te besparen op de benzinekosten van mijn auto. Althans dat dacht ik... ik heb 104 kilometer gereden en ik heb 4,25 liter euro98 moeten tanken (volle tank is 5 liter). Ik schrok hier erg van. Omgerekend is dit nog niet eens 1 op 25. De scooter is afkomstig van de eerste eigenaar en heeft altijd onderhoud gehad bij de garage waar ik de scooter ook gekocht heb.

De scooter is voorzien van een windscherm en Heidenau winterbanden, dit kan denk ik ook wel invloed hebben, maar niet zoveel.

Ik heb de eigenaar gesproken en die zegt: De vorige eigenaar heeft hier nooit over geklaagd en de scooter reed altijd prima. als de afstelling niet goed zou zijn zou de scooter veel roken (maar dat doet 'ie niet). Zijn advies is gewoon om door de zure appel heen te bijten en gewoon lekker door te blijven rijden.

Weten jullie misschien iets meer?

Groetjes,

Steven
iets klopt niet met je verbruik. Mijn like tt bj 2016 72cc 18mm carb 78 sproeier rijdt iets meer dan 1:40.
 
Back
Top