Kymco Agility 50 (2010) balans

Scennix

Well-Known Member
Goeiedag,

Mijn agility heeft sinds ik een nieuwe scooter heb gekocht lang stilgestaan (wel droog). Nu wilde ik weer beginnen om hem wat op te knappen, maar loop ik tegen een paar dingen aan.

De balans in de scooter is hierbij het grootste probleem. Ongeveer 1 jaar voor ik mijn nieuwe scooter kocht begon het te lijken alsof de balans in mijn scooter langzaam weg ging.
Rechtdoor rijden op de scooter is geen probleem, maar wanneer je door de bochten gaat lijkt het alsof het stuur meestuurt. Het is een heel raar gevoel.

Ik heb de remklauw van voren helemaal moeten demonteren omdat deze aanliep en de zuigers waarschijnlijk versleten waren.
(De 2 inbusjes die in de klauw zitten kreeg ik voor geen mogelijkheid meer los).
Ik heb daarna weer een rondje gereden zonder voorrem om te kijken of dit het probleem helemaal oploste, maar toch blijft het.

De voorvork lijkt onbeschadigd (ook al heb ik er al een keer een ongeluk mee gehad) en verder lijkt het er ook niet op dat de wielen scheef staan of dat er speling in zit.
Ik heb een of twee topics gelezen waarin mensen het balhoofd aanhalen, maar het zijn oude topics waaruit niet blijkt of dat ook het juiste was. Een van de topics komt wel heel dichtbij in de buurt.

De scooter heeft inmiddels al zo’n 60,000 km gelopen sinds 2010 en is altijd goed onderhouden. Naar het frame en dergelijke is nooit gekeken.

Als het inderdaad om het frame gaat (balhoofd en dergelijke) is het dan misschien beter om een blokwissel uit te voeren op een sloopscooter zonder ongeluk schade?
(Ben geen scooter expert)
Post automatically merged:

IMG_1958.jpeg
 

Attachments

  • IMG_1959.jpeg
    IMG_1959.jpeg
    198.4 KB · Views: 14
  • IMG_1960.jpeg
    IMG_1960.jpeg
    197.7 KB · Views: 14
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ik weet niet hoeveel rij ervaring je al hebt/had met deze of andere scooters, maar volgens mij is dat "meesturen" een normaal effect van je banden, had ik op de motorfiets ook, daar kon je heel korte bochtjes draaien door die motor plat te leggen (stepjes over de grond) en het stuur stijf recht te houden. dit komt door het verschil in diameter tussen het midden en de zijkant van je band, die toch op hetzelfde wiel zitten maar een verschillende omtreksnelheid hebben. je krijgt hierdoor een vergelijkbaar effect als met een tank of graaflaadkraan op rupsen of een schranklader, die stuurt door verschillen in snelheid van de linker en rechter rups/of banden. alleen bij die apparaten regel je het met hendels, bij je scooter met hoe scheef je 'm legt.
als je hier bij je scooter niet op bedacht bent, trekt je stuur inderdaad naar binnen.
 
ik weet niet hoeveel rij ervaring je al hebt/had met deze of andere scooters, maar volgens mij is dat "meesturen" een normaal effect van je banden, had ik op de motorfiets ook, daar kon je heel korte bochtjes draaien door die motor plat te leggen (stepjes over de grond) en het stuur stijf recht te houden. dit komt door het verschil in diameter tussen het midden en de zijkant van je band, die toch op hetzelfde wiel zitten maar een verschillende omtreksnelheid hebben. je krijgt hierdoor een vergelijkbaar effect als met een tank of graaflaadkraan op rupsen of een schranklader, die stuurt door verschillen in snelheid van de linker en rechter rups/of banden. alleen bij die apparaten regel je het met hendels, bij je scooter met hoe scheef je 'm legt.
als je hier bij je scooter niet op bedacht bent, trekt je stuur inderdaad naar binnen.

Nee man dit is niet normaal, mijn vrienden hebben ook hetzelfde model scooters gehad en die hadden dat niet. Banden die erop zitten zijn ook nog geen 5 duizend km oud
Post automatically merged:

Lijkt er op dat de voorband ook raar is afgesleten , aan 1 zijkant meer dan de andere.

Banden zijn nog bijna gloednieuw. Banden zijn wat vies door grind
Post automatically merged:

Deze scooter kan je in de bochten niet echt stabiel houden. Het is heel erg lastig uit te leggen.
 
Last edited:
kijk eens naar de draairichting van je band (als dat er op staat) volgens mij hoort een v-profiel band vóór andersom (mijn Michelin wèl)
geen ervaring of het uitmaakt, maar zou niet voor niks zo zijn.
 
kijk eens naar de draairichting van je band (als dat er op staat) volgens mij hoort een v-profiel band vóór andersom (mijn Michelin wèl)
geen ervaring of het uitmaakt, maar zou niet voor niks zo zijn.

Jij denkt dus echt dat het probleem bij de banden zit en niet bijvoorbeeld bij het frame, balhoofd of eventueel beschadiging in de velg oid?

Heb gisteren nog even de speling gecheckt en die is vrijwel ni-hil. Maar om beter uit te leggen is dat ik als het goed is niet meer zonder handen rechtdoor kan rijden zonder dat de scooter 1 kant op trekt.
Post automatically merged:

In de bochten is de scooter eigenlijk wat onbetrouwbaar en daarmee bedoel ik niet dat de band netjes meedraait naar binnen, maar dat het lijkt alsof die scooter naar de andere kant trekt en het stuur lijkt ook wat zwaarder te gaan in de bochten. Dit is ook de reden dat ik nu de remklauw van voren heb gedemonteerd omdat die ook al wat aanliep en je kreeg het gevoel alsof het voorwiel wat is beperkt of dat er iets niet helemaal meer lekker is met het stuur.
 
Jij denkt dus echt dat het probleem bij de banden zit en niet bijvoorbeeld bij het frame, balhoofd of eventueel beschadiging in de velg oid?
nee, beter lezen: ik draag een mogelijkheid aan, zeg er nog bij "dat ik geen ervaring heb met banden verkeerd om"
ik zeg helemaal niks voordat ik een scooter live heb gezien/gereden.

rechtuit had je eerst geen problemen, nu ineens wel?:
Rechtdoor rijden op de scooter is geen probleem
Maar om beter uit te leggen is dat ik als het goed is niet meer zonder handen rechtdoor kan rijden zonder dat de scooter 1 kant op trekt.
laaste tip: heb je wel eens gekeken/laten kijken of voor- en achterwiel netjes recht achter elkaar staan als je rechtuit rijdt? maat recht achter je laten rijden, eventueel ondergrond zoeken waarop je sporen achterlaat: stukje schelpenpad en daarna zwart asfalt op, trek je dan één of twee strepen?
 
nee, beter lezen: ik draag een mogelijkheid aan, zeg er nog bij "dat ik geen ervaring heb met banden verkeerd om"
ik zeg helemaal niks voordat ik een scooter live heb gezien/gereden.

rechtuit had je eerst geen problemen, nu ineens wel?:


laaste tip: heb je wel eens gekeken/laten kijken of voor- en achterwiel netjes recht achter elkaar staan als je rechtuit rijdt? maat recht achter je laten rijden, eventueel ondergrond zoeken waarop je sporen achterlaat: stukje schelpenpad en daarna zwart asfalt op, trek je dan één of twee strepen?

Ja bedoelde als ik gewoon mijn handen aan het stuur heb dan is er geen probleem, maar als ik mijn handen loslaat dan hoor je normaal gesproken een goed gebalanceerde scooter te kunnen balanceren zonder dat die echt hard naar links of rechts trekt
Post automatically merged:

Heb nu trouwens ook de remklauw in de bankschroef en krijg die 2 inbusjes met geen mogelijkheid eruit dus die remklauw is per definitie afgeschreven lol.
Post automatically merged:

Het checken voor de uitleining is omdat her voorwiel eventueel scheef zou kunnen staan?
 
Last edited:
Heb net weer door het grind gereden en aan het spoor op het achterwiel te zien zou je eerder denken dat het achterwiel wat scheef staat?

Vanaf de linker wang naar het begin van het spoor is zo’n 3,2 cm en vanaf de rechterwang tot het begin van het spoor is minimaal 4cm. Wat kunnen we hier uit precies concluderen?

Bij het voorwiel lijkt het spoor ook iets te verschillen, maar echt marginaal. Het verschil op het achterwiel is toch wel aanzienlijk.

IMG_1970.jpeg
image.jpg
Post automatically merged:

Blijkt nu wel dat de achterband een maat heeft van 130 en de voorband een maat heeft van 120.
 
Last edited:
Heeft die al die tijd op zijn banden stil gestaan? Zijn je banden misschien vervormd

Dat zou heel goed kunnen man, maar voor hij lang stil stond begon ik daar ook al last van te hebben. Heb net nog een rondje mee gereden en de scooter is absoluut niet meer veilig in deze staat dus ga hem voor onderdelen wegdoen.

Topic mag gesloten worden.
 
Back
Top