Kymco agility 16+ start niet

Kymcoraoul

New Member
Hallo,
Na een lang stuk rijden stopte mijn scooter er mee. Het leek alsof het contact uitgezet werd, zo snel stond ik stil. Na een flinke wandeling ben ik thuis begonnen met sleutelen, maar helaas moet ik toch aan jullie gaan vragen wat er mis mee is.
Het gaat om een kymco agility 16+ uit 2019 met euro 4 injectie. 1300 km geleden heeft de scooter een flinke beurt gehad, ook de bougie is vervangen, en de kleppen zijn toen gesteld.
ik ben nu achter het volgende gekomen:
- startmotor draait goed, bendix slaat aan op het tandwiel.
- genoeg brandstof door de brandstofpomp
- injector spuit goed ( maar een paar mm voor volgas stopt de injector)
- kleppen gaan op en neer
- de uitlaat puft lucht tijdens het starten
- er wordt lucht aangezogen
- nieuwe bougie gekocht, deze vonkt ( vorige ook gewoon)
Ik heb geen idee wat hier nog mis kan zijn. Ik heb het idee dat er geen brandstof in de cilinder komt, maar dat is heel vreemd want de klep gaat op en neer en de injector werkt.
Heeft iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

je kunt beter controleren/verifiëren of er brandstof in je cilinder komt dan "idee hebben": als je een lange startpoging hebt gedaan, je bougie eruit draaien en kijken of die nat is.
wáár en hoe vonkt jouw bougie? dat controleer je buiten de cilinderkop en heb je hem dan tegen de cilinderkop aan of tegen je frame aan en "hoe": heb je een felle blauwe vonk, of een flauw geel kaarsje?
hoe en waar zie jij dat je injector spuit? kijk je in je gasklephuis? staat ie constant te spuiten terwijl je zuiger stilstaat? of pulst hij netjes met het rondgaan?
 
je kunt beter controleren/verifiëren of er brandstof in je cilinder komt dan "idee hebben": als je een lange startpoging hebt gedaan, je bougie eruit draaien en kijken of die nat is.
wáár en hoe vonkt jouw bougie? dat controleer je buiten de cilinderkop en heb je hem dan tegen de cilinderkop aan of tegen je frame aan en "hoe": heb je een felle blauwe vonk, of een flauw geel kaarsje?
hoe en waar zie jij dat je injector spuit? kijk je in je gasklephuis? staat ie constant te spuiten terwijl je zuiger stilstaat? of pulst hij netjes met het rondgaan?
De bougie is droog na het lange ronddraaien. Ik heb de bougie er uit gehaald, het is blauwe vonk. De injector pulst mee als ik probeer te starten, dit heb ik gezien door hem er uit te halen.
 
De bougie is droog na het lange ronddraaien. Ik heb de bougie er uit gehaald, het is blauwe vonk. De injector pulst mee als ik probeer te starten, dit heb ik gezien door hem er uit te halen.
ok, maar nou weet ik nog niet waar je je bougie tegenaan houdt als je de vonk checkt.
belangrijkste probleem is dat je bougie droog blijft. (dat hij bij starten met volgas stopt is een beveiliging tegen verzuipen en of wegschieten)
vind je ook (of eigenlijk wèl) benzine in de buis tussen luchtfilter en injectorhuis?
je zegt "kleppen gaan op en neer" maar heb je gevoeld of ze als ze dicht zijn (als de tuimelaar ze niet indrukt) speling hebben? (kun je de tuimelaar dan iets heen en weer wippen tussen nokkenas en klepsteel, of staan ze daar stijf klem tussen?)
 
heb je al eens geprobeerd met een beetje start pilot/aanstekergas/deo/remmenreiniger erbij (startverrrijking)?
heb je gezien of je gasklep/luchtklep wel opent (hoe werkt deze bij een injectie? nog mechanisch of ook elektronisch?)
hoe staat het met de compressie (zo op gehoor, gaat je zuiger op de startmotor sneller rond dan vóór dit probleem? maar natuurlijk liefst gemeten.
ik vind het heel frappant dat je bougie niet nat wordt terwijl je injector wel spuit (zou het kunnen dat dit anders is in ingebouwde toestand, door bijvoorbeeld een draadbreuk?) en anders: òf de lucht neemt het niet mee omdat de gasklep dicht blijft, òf het fijne mengsel gaat linea recta de uitlaat in (ruik je daar benzine?) omdat je uitlaatklep niet goed sluit bijvoorbeeld.
hoe is het met je olie (peil, niet gestegen, verdund met benzine (stinkt dan ook naar benzine) ?
 
heb je al eens geprobeerd met een beetje start pilot/aanstekergas/deo/remmenreiniger erbij (startverrrijking)?
heb je gezien of je gasklep/luchtklep wel opent (hoe werkt deze bij een injectie? nog mechanisch of ook elektronisch?)
ik vind het heel frappant dat je bougie niet nat wordt terwijl je injector wel spuit (zou het kunnen dat dit anders is in ingebouwde toestand, door bijvoorbeeld een draadbreuk?) dus òf de lucht neemt het niet mee, òf het fijne mengsel gaat linea recta de uitlaat in (ruik je daar benzine?) omdat je uitlaatklep niet goed sluit bijvoorbeeld.
hoe is het met je olie (peil, niet gestegen, verdund met benzine (stinkt dan ook naar benzine)
remmenreiniger heeft ook niet gewerkt, er gebeurde helemaal niks. de luchtklep wordt mechanisch bediend( met de gashendel) de injector wordt elektronisch bediend, deze gaat ook meer injecteren als ik meer gas geef. ik kan de compressie niet meten, maar ik heb aan het tandwiel gedraaid waar de startmotor aan slaat. deze geeft redelijk wat weerstand door de compressie. de startmotor draait voor mijn gevoel even snel als voorheen. de uitlaat blijft geurloos, het oliepeil is wel hetzelfde, maar nog niet aan geroken.
Ik vond het wel heel bijzonder dat zelfs remmenreiniger geen kick gaf, zoiets zou toch op zijn minst een (kleine) ontploffing moeten geven.
 
als remmenreiniger (in de luchtinlaat van de carb, toch?) ook niet werkt, zou ik vrezen voor compressie, wat ik wel vreemd vind is dat het zo plotseling gebeurde.
 
Back
Top