krukastandjes kapot

jarne1337

Member
ik heb een Mbk booster van 1995.
Ik was bezig met mijn rolletjes te veranderen. Ik monteerde alles terug kickstart hem maar de kickstart bleef hangen doe mijn carter open en de tandjes van mijn starterkrans waren kapot. De starterkrans zat ook vast op de krukas maar heb em ervan gekregen. Nu zijn de voorste tandjes af van mijn krukas. zou ik een nieuwe krukas nodig hebben of zou het nog lukken om door te rijden?image1.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Helaas... die Krukas kan je weggooien .
Advies : Krukas van Doppler .
Doppler Racing kost bij Josdijkman rond 100,00
Doppler Endurance ( zeer goede krukas, geschikt voor zwaardere Set Up ) kost 125,00
 
ik weet niet of je ergens shims hebt zitten, dan die eruit gooien, misschien dat ie nog pakt?
òf je moet je inlegster (die je koelventilator/buitenste halfpoelie pakt) aan je kickstartkrans (laten) vastlassen (paar gaatjes ìn je startkrans boren waar je proplas in legt die 'm aan die ster vast naait). eerst hechten met ster en kickstartkrans òp de krukas, aflassen op de werkbank. dan met kicken nooit meer als een wezenloze op dat pedaal gaan staan, maar eerst aanleggen, dàn doortrappen. snap sws niet waarom dat niet één geheel is, is toch veel steviger op dat einde van die spievertanding?
 
Last edited:
ik weet niet of je ergens shims hebt zitten, dan die eruit gooien, misschien dat ie nog pakt?
òf je moet je inlegster (die je koelventilator/buitenste halfpoelie pakt) aan je kickstartkrans (laten) vastlassen (paar gaatjes ìn je startkrans boren waar je proplas in legt die 'm aan die ster vast naait). eerst hechten òp de krukas, aflassen op de werkbank. dan met kicken nooit meer als een wezenloze op dat pedaal gaan staan, maar eerst aanleggen, dàn doortrappen.
Dat vind ik Beun Praktijken ... hoe ga je later de Rollen of de Snaar vervangen ??
 
geen van beide las je toch vast aan de krukas? (met hechten òp de krukas bedoel ik dat je ze samen daar op hebt zitten, zodat de ster vertanding overeenkomt/past) (òp de krukas lassen zou de volgende oplossing zijn en dan moet je éérst een nieuwe vario met goede rollen plaatsen en de snaar kan dan toch via de achterpoelie :innocent:
 
Dat voorste stuk wat gestuikt is is volgens mij wel te repareren als je heel veel geduld hebt.. Je zou dit met iets de banen weer wat open kunnen maken, zodat i.i.g de halfpoelie weer past.
 
maar als de tandjef ook uit je halfpoelie zijn, zat de boel al los en is je krukas daardoor kapot geslagen.
is je halfpoelie van staal of alu? want zoals ik het (bij onderdelenzaken) zie, zit de vertanding in die ster die weer in je halfpoelie valt. als je halfpoelie van alu is, is dat ook nodig omdat zulke vertanding in alu nooit houdt.
je hebt een nieuwe krukas besteld? of halfpoelie?
disclaimer: hogere beuntechniek:
ff puur theoretisch: als je toch je krukas (en halfpoelie) gaat vervangen, kun je de boel ook lomp strak aandraaien, merken (lakstift/streepje verf met dáárin een krasje voor het fijne) en kijken of het houdt op de klemkracht van je moer. aangezien je kickt in de richting moer-los, moet je die vervolgens borgen door op de kop van je krukas, richting de rand een paar diepe putten te slaan met een center, zodat die moer niet meer los kan tot je die kop eraf slijpt.. is omslachtig, maar zou voor mij de uitdaging zijn om te kijken of en hoe lang het hield..
wat trap je precies aan? een standaard of snelle 50? of een 70 cc met hoge drukkop, om ff wat te noemen.
 
maar als de tandjef ook uit je halfpoelie zijn, zat de boel al los en is je krukas daardoor kapot geslagen.
is je halfpoelie van staal of alu? want zoals ik het (bij onderdelenzaken) zie, zit de vertanding in die ster die weer in je halfpoelie valt. als je halfpoelie van alu is, is dat ook nodig omdat zulke vertanding in alu nooit houdt.
je hebt een nieuwe krukas besteld? of halfpoelie?
disclaimer: hogere beuntechniek:
ff puur theoretisch: als je toch je krukas (en halfpoelie) gaat vervangen, kun je de boel ook lomp strak aandraaien, merken (lakstift/streepje verf met dáárin een krasje voor het fijne) en kijken of het houdt op de klemkracht van je moer. aangezien je kickt in de richting moer-los, moet je die vervolgens borgen door op de kop van je krukas, richting de rand een paar diepe putten te slaan met een center, zodat die moer niet meer los kan tot je die kop eraf slijpt.. is omslachtig, maar zou voor mij de uitdaging zijn om te kijken of en hoe lang het hield..
wat trap je precies aan? een standaard of snelle 50? of een 70 cc met hoge drukkop, om ff wat te noemen.
De halfpoulie is van alu.
Heb nieuwe halfpoulie besteld.
Is gwn stardaard 50cc
 
heb je dan niet zo'n combinatie als hierboven? (foto van wat jij hebt?)
hier zitten de tanden alleen in de ster (en daar ging ik van uit)
ik zag ook een halfpoelie van malossi waar wel direct tandjes in zaten, maar ging dus uit van dìt systeem.
tanden in de ster.pngtandenloos.jpg
 
Back
Top