This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

krukaslagers

Inderdaad... betuigt niet echt van bovengemiddelde intelligentie

Tim; inderdaad... Elk lagertje van een Piaggio konden we krijgen, behalve de krukaars-lagers
 
Ik heb nu C4 lagers maar ik ga waarschijnlijk over op C3 omdat die minder speling hebben ..... en dus minder snel verrot gaan denk ik ... heb nu 1 mm speling op mijn lagers is niet echt bevordelijk .. verwacht dat ze redelijk snel de geest geven ..hehe
 

Ook als ze gloedje heet zijn en dus moeten presteren?!
 
Ik denk dan dat jij toevallig met een lager te maken hebt van matige kwaliteit [foutje, of fluttype ]...

C3 & C4 zegt puur en alleen iets over de speling [concreet], terwijl het niets zegt over de kwaliteit...

Liever SKF C3, dan chap-tjoy C4...
 

Ik heb SKF... maar als er dus ruimte zit inje lagers dus dat ze niet warm genoeg worden om de ruimte ertussenuit te halen door de uitzetting en je rijdt dan dan klapperen ze toch naar de gedver...

Rudi
 
ja over die prijs ik had laatst lagers gehaald bij kranepoot in helmond(vast niet bekend hier maar dat snap ik ook wel)
en daar waren SKF! C4 lager 6,5 euro per stuk.

maaruh c3 heeft dus minder spelling dus zou langer mee kunnen lijkt mij toch?
waaromwil iedereen dan altijd c4 lagers hebben? omdat die de krachten beter aan kunnen of zoiets?
 
ja de krachten beter aankunne...je moet natuurlijk wel lezen he jantje...

c3 kan tot 15000 rpm, c4 tot 20000 ofzo...Ik ga zelf ook voor c3, want ik draai never zulke toerentalen, en dus zal dat lager nooit de juiste passing krijgen, waardoor het meer slijt (lijkt mij).

Ik snap jullie trouwens echt niet, ik heb hier een lager voor me liggen, die notabene nog op een as zit die ik gister uit een mina blok getrokken heb, en die is echt wel 47mm!!!!!!
 
Opgegeven getallen in lagervboek zegt niets over wat het zaakje bij andere omstandigheden doet.

Ik ben over c3 en c4 allebi wel te spreken. Kan me voorstellen dat met 14000+ c4 wel een slim idee is.
 
Originally posted by Shap Tuning
maaruh c3 heeft dus minder spelling dus zou langer mee kunnen lijkt mij toch?
waaromwil iedereen dan altijd c4 lagers hebben? omdat die de krachten beter aan kunnen of zoiets?

Je snapt er dus duidelijk nix van...

Hint; wat gebeurd er bij hoge toerentallen? Hoge temperatuur ---> meer uitzetting... De rest mag je zelf bedenken...

C3 mag onder ideale bedrijfsomstandigheden 16.000 rpm draaien...
 
gelijk even een vraagje

16186-KTC4 Lager + keerring set

Speciaal C4 racelager!
Bevat L + R krukaslager en L + R krukaskeerring.
Past op oa: Aprilia, Beta, Benelli, Malaguti, Italjet Dragster en Yamaha scooters.
Minarelli vertikaal en horizontaal.
€ 35,95

zijn die goed?

op scootparts, kzag geen c4 lagers staan van skf
 
Originally posted by Tim

Ik snap jullie trouwens echt niet, ik heb hier een lager voor me liggen, die notabene nog op een as zit die ik gister uit een mina blok getrokken heb, en die is echt wel 47mm!!!!!!

Lees een wat eerder post van me, staat het ook in dat ze 47 mm zijn. En pia is 52 mm, dus trek je conclusie zelf maar.
 
vaaag! Nougoed, je zal wel gelijk hebben.

Nu wat anders...what about rollagers? In principe hoeven je krukas lagers geen axiale krachten op te nemen toch ?

Johan V heeft ooit eens een plaatje gepost van een frans bedrijf die rollagers voor scooters leverde, maar verder niet in verdiept.
 
bart ja daar had je gelijk in dat ik er dus helemaal niks van snapte en dacht jullie wel en omdat het een forum is om dingen te vragen en dingen te weten te komen leek het me handig om het heir dan ff te vragen,
ben nu wel wat wijzer geworden

maaruh jullie geven graag antwoord over hoe alles werkt lijkt me toch?
want jullie geven altijd antwoord enuh vaak zit er dan nog een sarcastische opmerking tussen van tja wat een amfkees dat ie dat vraagt maaruh als jullie je kennis wil delen is dat toch een hele foute instelling of kijk ik er helemaal verkeerd tegen aan en als da zo is hoe zit het dan?
 
en over die rollagers, komen er helemaal geen axiale krachten op je krukas je vario met v=snaar werken een kracht uit op je krukas is deze ook niet gedeeltelijk axiaal of zit ike rnaast? maaruh waarom dan rolagers nemen want je wil uiteidndelijk de minste weerstand hebben rolagers hebben een groter weerstand dan kogellagers omdat het contact oppervlak groter is maar daardoor kunnen ze wel beter radiale krachten opnemen dus hogere levensduur allen axiaal heel weinig ofzo en als da bijna niks is, is voor sommige best wel een optie zo'n rolager toch?
 
over die rollagers, klopt idd, groter oppervlak is meer weerstand, daarom kan je beter geen rollagers nemen, maar kogels, malossi heeft daarom ook 8 en zelfs 7 balls lagers ipv 10. De levensduur gaat daardoor wel achteruit, maar who cares
 
uuhm sjah..

ik vind die malossi lagers gewoon fijn (weet niet of het c3 of 4 is )

wel weet ik, dat ik met 5mm speling op de lagers in het carter (dingen liggen los in het carter) al een heel wat kilometers heb kunnen rijden zonder problemen (de nieuwe eigenaar van mn ex-scooter nu ook nog)

dat is trouwens best waus....zit MOEILIJK veel speling op die lagers in het carter, en het blijft gewoon lopen